Spegelskåpet.


Ovanför handfatet ska det alltså sitta en spegel. Ganska normalt i ett badrum, man har lite svårt att klara sig utan en märker vi nu när det inte finns någon. Tidigare har vi byggt skåp med spegel i dörren. Båda har blivit helt okej och vi har varit relativt nöjda med dem. Dock är det lite som med resten av badrummet, vi har gjort så två gånger och nu skulle det vara kul att göra nåt nytt!


Vårt första badrumsskåp.


Vårt andra badrumsskåp.

Snarlika, bara färgen som skiljer egentligen.

Denna gången ville jag att det skulle hänga bara en spegel ovanför tvättfatet. Samtidigt måste det finnas plats till tandborstar, linsvätska, hårborstar och en del annat sånt som man använder varenda dag och som jag inte vill ska synas. Just nu har vi allt sånt utom tandborstarna och tandkrämen nerpackat i en stor låda på ett skåp och det är något omständigt att hämta saker där dag efter dag. Ett skåp var vi alltså tvungna att ha. Eftersom vi bestämt oss för att ha handfatet på den vägg som vi byggde ut i rummet för att få en nisch till duschen så kunde Mats i samma veva göra ett hål till ett skåp i den väggen. Tanken var sen att han skulle tillverka ett skåp som sitter inne i väggen och att det ser ut som om det bara hänger en spegel på väggen. Ett lönnskåp… fast inte riktigt så avancerat och svårhittat förstås. 😉


Här är hålet i väggen.

Nu har Mats tillverkat en skåpsstomme som jag håller på att slipa och dona med.


Stommen ser ut så här.

Fyra brädor som är ihopskruvade, två hyllplan som är skruvade utifrån. I framkant sitter en tunn list som döljer springan som blir mellan pärlsponten och stommen. Listen är bara 5 mm tjock så den tar inte så mycket plats. Vi har hyllplanen på samma höjd som vi haft tidigare. På nedersta hyllan får tandkrämstuber, tandborstar i ett glas, rakgel och linsvätska plats. På mellan hyllan två mindre korgar med småsaker och på den översta parfymer och lite annat. Platsbyggt så det förslår efter våra behov alltså. 😀 Större saker kommer att rymmas i kommoden under handfatet. Där får även plats extra toalettpapper och lite annat sånt som kan vara bra att ha. Jag försöker planera vår förvaring i huset så att det som hör hemma i ett rum ska rymmas i det rummet. Från allra första början hade vi tänkt ha ett skåp eller en byrå som inte var så djup på väggen mitt emot handfatet men nu i efterhand skulle det bli för trångt. Därför kommer vi istället skaffa en att sätta i mellanrummet. Där får övriga badrumssaker vara (mest sånt som man använder ganska sällan eller om man köpt flera av nåt på tex Ullared) samt alla handdukar. Med 5-7 lådor i en ganska hög byrå kommer den rymma även extra mössor och vantar och saker som hör till hallen intill. Det trista med att det inte blir en byrå i badrummet är att jag gärna skulle haft lite yta att pynta på. Det gör ju inget om det finns fina saker i badrummet. Nu får jag lösa det med nån annan hylla vid badkaret istället kanske.

Tillbaka till spegelskåpet så måste det ju få en dörr också. Här funderar jag lite på hur den ska se ut. Som en spegel såklart… men mer då. Jag velar mellan en profil som är ganska kraftig och drar blickarna till sig eller en enklare där jag istället sätter ett möbelkrön i ovankant. Jag har ett handskuret sådant i trä som jag inte har en aning om var det kommer ifrån, troligen ladan på Ekenäs, och det hade passat utmärkt i storlek. Vi får fundera lite och återkomma i frågan. Stommen till skåpet ska målas i samma färg som väggarna i badrummet.

4 comments on “Spegelskåpet.

  1. Angelica skriver:

    MEN va smart!!!!

  2. Manni skriver:

    Superbra idé med inbyggt skåp.

  3. Sophie skriver:

    Tack! Jag hoppas de blir lika bra i slutändan som det ser ut i mitt huvud bara! 😉

  4. Emma Forsbacka skriver:

    Röstar för en kraftigare profil runt om spegeln…

Kommentera

