Kommoden växer fram.


Äntligen är ju även kommoden påbörjad. Med andra ord har vi kommit mycket längre redan med den än vad vi nånsin gjorde med de två som vi skulle ha byggt i våra tidigare badrum. De kom bara till tankestadiet… nu står det en stomme i arbetsrummet och väntar och det känns väldigt uppmuntrande. Kanske kommer det äntligen dit en kommod den här gången!


Sidor och framstycke är ihopfogade med kex och lim.

Det ser bra ut och jag är nöjd med hur den ser ut än så länge. Jag har funderat fram och tillbaka länge på den här (i flera år om man ska hårddra det) men en enkel modell blev det och den kommer att stämma bra med badrummet i övrigt. I underkant har Mats sågat upp så det ser lite luftigare ut. Där under kan jag också gömma badrumsvågen är det tänkt.


Botten och hyllplan monterade.

Nu är det som synes spackling och slipning som pågår. Det blir lagom med ett hylllplan för sen kommer handfatet att sticka ner en bit i kommoden också. I bakkant ska det sågas ut för golvlisten som kommer att gå förbi bakom skåpet. Vi gör inget bakstycke utan väggen i badrummet får fungera som det. Fördelen med det, förutom att det blir lättare att slippa göra rörgenomföringar genom ytterligare en skiva, är att vi kan se hur väggen mår. Skulle det stänka mycket vatten på väggen ovanför handfatet som rinner ner där kan vi se det i skåpet och dessutom torka upp enkelt.

Det som återstår nu och som ger mig massor med huvudbry är färgen. Jag är jättekluven till vilken färg jag ska välja. Mats tycker samma som på snickerierna men det känns lite blekt tycker jag. Han också egentligen men han kom inte på nån bättre. Eller han föreslog björkådring också men det vill han för tillfället ha på köksinredningen och då blir det lite mycket att ha det på alla dörrar i utbygget, badrumsinredningen och köket. Vi får se hur det blir med köket men det är absolut ett alternativ vi båda gillar.

Jag har hela tiden tänkt mig en mörk spegel till badrummet. Det ska hänga en ovanför handfatet och den vill jag ha mörkbrun. Troligen laserar jag ramen mörk. Jag har tänkt kommoden i samma färg men kanske ser det för tillrättalagt ut. Det kanske inte ska se ut som om de hör ihop så som modern badrumsinredning ofta gör. Spegeln och kommoden kommer inte att bli lika varandra i detaljerna så kanske ska färgen också skilja sig åt.

Jag kan tänka mig en grå på kommoden. Som den grå på inredningen i tvättstugan, 15% grön umbra tror jag det var ungefär. Engelskt röd passar väldigt bra till golvet men blir lite för mustigt till de gula väggarna kan jag tycka. Nåt lite kallare fast inte kallt skulle nog bli bättre. Andra förslag mottages tacksamt…

6 comments on “Kommoden växer fram.

  1. Asta skriver:

    fast tänker man byråer och speglar så var det inte så ovanligt att de hade samma färg. Mörbruna byråer med mörkbruna speglar tycker jag ofta man ser så det vore inte helt fel med en mörkbrun kommod. Om du har den grå och sedan spegeln brun så börjar det bli lite väl många olika färger känns det som. Med tanke på att dörren sedan i sin tur är björkådrad. Men vad vet jag, jag har ju inte sett hur det egentligen ser ut.

    • Sophie skriver:

      Nej fast även om du inte sett det tror jag du har helt rätt. Jag är inne på precis samma tankar som du. Att det blir FÖR många olika färger. Just nu lutar det därför åt att det blir mörkbrunt på båda. Jag kommer prova det iallafall nu. Det är ju inte värre än att man kan måla om om man ångrar sig!! 🙂 Och det är ju sant som du skriver att det var ganska vanligt med mörkbrun byrå och spegel i samma färg. Mitt problem är att jag oftast snöar in på att precis allt ska vara så färgkoordinerat att det går till överdrigt åt det hållet och blir lite tråkigt. Kanske anstränger jag mig för hårt för att få till det åt andra hållet nu istället. 😀

  2. Johanna skriver:

    Ser fram mot att se hur det blir när det blir klart. Det är så himla roligt att ha hittat en blogg där inte allt är vitt.

    • Sophie skriver:

      Tack! Ja det är då betydligt lättare att hitta vita bloggar än de med färg. Synd när färg är så härligt! Tur det finns några stycken att inspireras av ändå. 🙂

  3. TorpSara skriver:

    Jag har aldrig sett en kommod som inte varit brun ursprungligen. Jag håller på brun. Kanske ådringsmålad dessutom.

    • Sophie skriver:

      Nej det är nog sant. Speciellt från den tiden också. Funderar på nån ådring… vi får se. Jag börjar med att grunda så har jag lite tid till på mig innan jag måste bestämma mig.

Kommentera

