Björkådring


Ytterligare ett projekt är påbörjat sen ett tag tillbaka och är på väg att bli klart. Jag har sedan tidigare grundat dörren till badrummet med vad som visade sig vara matt linoljefärg. Tanken när man använder den som grundfärg för lasyr är att man ska göra en strykning och sedan lasera. Eftersom vår dörr varit ådringsmålad tidigare gjorde jag två strykningar. Andra strykningen torkade betydligt fortare än den första som tog två dygn innan den var genomtorr. I och med den andra strykningen täckte det bättre men jag fick också en jämnare yta att arbeta vidare med.

Efter att grundningen var klar var det så dags att lasera. Jag köpte Gysinges färdiga björklasyr och tänkte mig att jag utgår från den och sen blandar jag i extra färg om det behövs. Efter att ha provat på skivan jag målade så tyckte jag att det kunde duga med den färg som den redan hade dock.

Jag började med att stryka på lasyr på hela dörren ganska tunnt, det som kallas långhalm, sedan försökte jag få mönstret att likna de andra dörrar som vi köpte som redan var ådringsmålade. Inte så lätt från början men efter en stund började jag få till hur man skulle göra. Genom att dra penseln en kort bit och sedan stanna till fick jag en sorts mönster. Detta upprepade jag på hela dörren. Olika riktningar på olika delar. Sen tog jag golvpapp och knycklade ihop och pressade mot på vissa ställen så fick jag ett flammigt mönster. När dörren vilat några timmar gick jag över den med en mjuk pensel. Tyvärr var det nog lite för tidigt för att riktigt mjuka upp mönstret men det blev okej ändå.


Efteråt såg det ut så här.

Mönstret blev bra men det är för ljust så efter några dagar la jag på ett lager lasyr till. Då drog jag bara på det jämnt över hela och fick på så sätt en jämnare mönstring och en något mörkare, djupare ton.


Efter andra strykningen såg det ut så här.

Ännu är dörren inte lika mörk och nyanserad som de andra dörrarna som faktiskt skiljer sig ganska mycket åt de också märkte jag när jag började titta noga. Jag tror att jag måste lägga på ett lager till men kanske ska jag då ta ofärgad lasyrolja och blanda i en något mörkare brun för att få det lite mer rätt i tonen. Det är liksom inte väldigt fel men inte helt rätt heller.


Här en av de dörrar som har originalmålningen kvar.

Det skiljer lite på original och kopia men det ser ändå bra ut. För att få till mönstret ännu bättre tror jag att jag i lagret med lite mörkare färg ska lägga till ytterligare lite mönster så man får fler lager liksom. Sen är det nog nåt lager med bara ofärgad lasyrolja som ska på också för min dörr är sträv i strukturen medans de gamla är släta och blanka. Eller kanske ska man ta fernissa i sista strykningen för att få ett blankt lager? Är det någon som vet om det blir blankt med lasyrolja också eller om jag bör ta linoljefernissa istället?

2 comments on “Björkådring

  1. MrsUniversum skriver:

    Våra snickerier och dörrar som är björkflammade med lasyrolja är inte blanka. Mormors och morfars kök med björkflammade skåpdörrar var väldigt blanka för de hade strukits med ofärgad fernissa.

  2. Sophie skriver:

    Nej jag tror nog att de behandlat med något. Min dörr jag ådrat är nästan sträv i ytan som den är nu. Då är det nog fernisssa jag ska stryka på.

Kommentera

