Mats har satt smygarna klart.


Ett litet steg i taget blir badrummet och tvättstugan mer och mer färdiga. För varje snickeridetalj som kommer på plats ser det mer och mer komplett ut. Nu saknas bara golvlist och foder i både badrummet och tvättstugan. De är hyvlade och jag ska stryka dem en eller två gånger innan Mats sätter upp dem.

Visst ser det mer färdigt ut än innan även om det saknas lite fortfarande. Jag har inte målat utsidan på innebågen utan hängde upp den direkt den var kittad. Nu har kittet torkat såklart men jag tänkte vänta med att måla tills innebågarna ska tas ner, då slipper jag meck med att fösntret klibbar mot karmen. Av den anledningen sitter det heller inte någon tätningslist på innerfönstret. Den väntar jag med att sätta tills det är målat. Fönstret läcker en del genom springan som blir och det blir rimfrost på insidan av glaset på ytterbågen.

Det är ju vackert med rimfrost men det visar ju också väldigt tydligt att det kommer ut varm fuktig luft mellan glasen. Ska bli intressant att se om det är skillnad nästa år och hur stor skillnaden isåfall är. Vi hoppas ju på att det inte slipper ut någon fukt då så det förblir torrt mellan glasen.

Smygen till fönstret vid vasken i tvättstugan. Lite svår att få dit men det gick och det blev tätt. Nu har jag en fönsterbräda där som jag kommer kunna sätta blommor på. Den är inte så bred men smala krukor kommer få plats. Ska bli trevligt att kunna insförskaffa lite fina vårblommor snart. Jag har så fattigt med blommor i huset (förutom mina pelargoner som ännu står och sover i köket på ovanvåningen då) för en del fönsterbänkar är nerplockade för elementdragningens skull och på nåt ställe fanns inga och i badrummet och tvättstugan har vi ju inte haft några innan. Jag längtar tills det är dags… jag älskar att ha blommor omkring mig och trivs inte med så här kala och tomma fönster. Det är väl dags att väcka pelargonerna när som helst också… kanske skulle ge mig på det i veckan för sen tar det ju några veckor innan de börjar se nåt ut. Iår har jag gett mig den på att jag ska få dem buskiga och kraftiga istället för över en meter höga som de har envisats med att bli hittills… 😀

8 comments on “Mats har satt smygarna klart.

  1. TorpSara skriver:

    Det är ju verkligen vansinnigt vackra fönster, det där. Vilket bra val!

    Man måste toppa sina pelargoner, annars blir de höööga.

    • Sophie skriver:

      Ja de är verkligen vackra!

      Jo jag vet men jag har lite svårt för att klippa bort när de börjat bli fina och gröna… men i år ska jag försöka vara hård och kall och göra det ändå. 🙂

  2. TorpSara skriver:

    Förresten, till påsk kan du få lite sticklingar? Murgröna, november-decemberkaktus och hoya?

  3. MrsUniversum skriver:

    Fint blir det. Ni firar väl varje färdigt moment – om inte med champagne så med saft och kaffe/te???

    • Sophie skriver:

      Nja snarare cola och Marabou mjölkchoklad om Mats får bestämma! 😉 Sen när badrummet är helt klart ska i vart fall jag fira med ett bad!

  4. Emma Forsbacka skriver:

    Fönsterna är såå vackra! Jag gillar även er utsikt med hästarna:)

    • Sophie skriver:

      De står oftast så man ser dem utanför fönstren. Tessi brukar se när vi är i badrummet och gnägga! Det är trevligt tycker jag att hon hälsar… eller är hon bara hungrig. 😀

Kommentera

