Måla, måla, måla…


Denna veckan har jag och barnen sportlov så vi är lediga. Väldigt skönt och välbehövligt eftersom jag har massor med saker som jag kan göra hemma. Listan är lång på vad jag har tänkt mig hinna med. Mest är det målning och sånt som förknippas med just målning… som oerhört tråkig slipning, spackling och schellackduttande. Men det måste ju göras för att slutresultatet ska bli bra. I helgen hann Mats med att sätta upp taklisten i båda badrummet och tvättstugan och i badrummet har jag spacklat och slipat så där ska det nu bara målas. I tvättstugan ska det till lite underarbete innan men det går fort. Taklisten har Mats satt med dyckert och därför spacklar jag över den. Spiken syns inte på de andra taklisterna i huset som är målade med limfärg (och sen övermålade med nån annan färg) så vi valde dyckert här. Vi kommer sätta andra foder och lister med vanlig större spik med huvud eftersom det är gjort så på de originaldörrfoder som finns i huset. De ska sen inte spacklas över utan spikhuvudena syns genom färgen. Detta är en pytteliten detalj egentligen men jag ser den och tycker om den.


Så här ser det ut på ett av fodren i hallen som jag skrapat och slipat.

Tanken är alltså att det ska bli likadant på de nya lister vi sätter upp. Ska bli roligt att se dem på plats för det gör så stro skillnad för ett rum när snickerierna väl kommer dit. Vi pratade om det igår faktiskt att vi från början när vi kunde börja använda badrummet var så nöjda bara med att golvet var så snyggt och toaletten och duschen fungerade utmärkt och var ren och fräsch samt att väggarna då kändes okej att vi inte tänkte speciellt mycket på allt som saknades. Sen nu när det gått två månader börjar man se alla de där andra sakerna tydligare, det som inte är klart! Smygarna, små lister som ska sättas i övergången mellan kakel och panel, taklist, fönster och dörrfoder samt golvlist och sen badrumsskåp och kommod förstås. När alla de detaljerna är på plats och piffet är fixat och badkarsblandaren är installerad så är vi ju klara… det känns inte som om det är så himla långt borta ändå. Jag hoppas Mats kommer ihåg att ta med kexmaskinen hem idag så han kan sätta smygarna. Jag vill verkligen passa på att måla och komma så långt som möjligt nu när jag ändå är ledig.

Den taklist vi valde att sätta upp är en som vi inte använt själva tidigare. Vi skaffade profilen för vi hade tänkt använda den till resterande rum på Ekenäs men sen kom vi ju inte så långt. I de rum som redan var färdiga satte vi upp en svanhalslist som är 65 mm bred och den är fin men denna som vi nu satt upp är maffig. Det är en enkel hålkälslist men den är 95 mm bred och bygger således ner över 6 cm på väggen. I hallen där origianltaklisten sitter kvar är det en bredare svanhalslist så egentligen borde vi kanske valt en sån. Samtidigt är detta nybyggt och lite enklare utrymme i huset så det passar ändå väldigt bra med hålkälslisten och det är väldigt roligt att få använda den någonstans äntligen. En liten tjuvkik innan den är färdigmålad bjuder jag på! 🙂


Här syns det inte så väl hur bred den är men det syns på våra utåtgående hörnor.


Här sitter den på en liten utskjutande vägg till duschen som är ca 10 cm bred.

Det är så roligt att ha fått upp listerna äntligen, eller börjat få upp dem rättare sagt. Förhoppningsvis kan vi komma riktigt långt med dem denna veckan. Mats har tagit ledigt på fredag så då har han tre dagar hemma också i slutet på veckan.

5 comments on “Måla, måla, måla…

  1. Asta skriver:

    Det verkar vara ungefär sådana hålkälslilster som vi har i vårt kök. Jag gillar också dem.

  2. Emma Forsbacka skriver:

    Mycket snyggt! Gillar stora lister!

  3. Sophie skriver:

    Tack Emma, jag också!
    Ja det kan nog stämma Asta. Era har jag alltid tyckt varit så fina.

  4. Boije skriver:

    mmm..måla ska jag också göra snart. mannen håller på att snickra till en skåplucka som fattats i alla dessa år och så ska den målas. Kommer antagligen att bryta av i kulör mot de som sitter där, men sånt kan man ju leva med.
    Hittade en blogg med ett kök som är så OTROLIGT! Skulle gärna vilja sätta tänderna i DET…eller låta BLI att sätta tänderna i det, naturligtvis. Kolla gärna, finns inte många såna kök kvar…och nu är nog det där borta också..
    http://angelattable.blogspot.com/

    • Sophie skriver:

      Roligt att få klart något man väntat på länge. Det bruakr bli sådär och till slut ser man det knappt längre.

      Kökt i bloggen var verkligen fantastiskt. Tänk om man hade haft DET att utgå från… Synd att sånt inte värderas högre. Hon skriver ju att hon vill bevara det men det låter inte så när man sen läser vidare och hon ska slå ut väggar etc… Lessamt!

Kommentera

