Trä – ett levande material på gott och ont!


Ja så var det evighetsprojektet…

Igår gav jag mig på ett arbete som jag våndats över länge. Jag har verkligen inte velat börja på det för jag visste att det skulle ta massor av tid och vara oerhört trist och långtråkigt. Vi har dessutom funderat på hur det skulle åtgärdas.

Vi har tidigare köpt vår pärlspont på antingen Byggmax (då vi bodde i Strömsnäs) eller hos den mindre såg där vi köper det mesta av vårt andra virke (både när vi bodde i Strömsnäs och när vi bodde på Ekenäs). Vi har alltid varit nöjda men inget av ställena ligger speciellt nära så det har tagit en förmiddag eller kväll att hämta hem varje gång. När vi nu flyttade fick vi dessutom väldigt mycket längre till sågen och då vi skulle ha hem ganska mycket material till hela utbygget bestämde vi oss för att börja handla hos Woody i Markaryd istället. Det sparade oss massor med tid eftersom de har gratis utkörning så när vi kom hem från jobbet fanns sakerna prydligt upplagda på rätt plats och Mats kunde börja direkt. Visst kostade det mer men vi prioriterade tidsbesparingen. Att det då senare skulle visa sig vara en riktigt dålig affär vad gäller just pärlsponten kunde vi ju inte förutse. Vi fick hem den redan i höstas (den tog Mats faktiskt med på väg hem från jobbet så den har han själv hämtat, men det beror på att han då kunde såga den till rätt längder direkt i deras kapsåg och slapp såga varje bräda för sig hemma senare) och den har sedan legat i vårt vardagsrum i rumstemperatur men inplastad tills vi satte upp den innan jul.

Jag har aldrig nånsin sett så dåligt hyvlad pärlspont. Jag har visat foto tidigare för när Mats hade satt upp nån meters bredd på väggen började vi titta på den och det var inte roligt. Inget fanns dock att göra och det skulle gå att slipa bort. De sämsta brädorna sorterade Mats bort vilket innebar nästan hälften. Vi hade extra eftersom vi köpt även till hallen. Väl uppe såg det kanske inte så väldigt hemskt ut och jag målade första strykningen för att sen slipa. Här erkänner jag att jag slarvade för jag slipade bara över de släta ytorna vilket brukar räcka. Efter att tre strykningar var klara såg dock panelen inte alls rolig ut och trät hade rest sig väldigt mycket även på de ytor jag hade slipat. Jag kunde gjort arbetet bättre från början men jag orkade inte och hade inte tid när vi höll på och samtidigt saknade vatten och ordentligt badrum och det ska inte behövas, man ska i princip inte behöva slipa när något är hyvlat.

Visst blev det bra på håll men varje gång jag varit i badrummet har jag grämt mig över att panelen ser ut som den gör. Vi har diskuterat hur vi skulle göra och varit inne på att riva ner alltihop och göra om… fast det är ju vår tid som går åt till det. För det visade sig sedan att det inte bara var att den var dåligt hyvlad som var problemet. Efter att den suttit uppe några veckor hade den krympt oroväckande mycket. Mats är alltid noggrann när han sätter panel men nu hade den på ett par ställen i badrummet till och med gått ur sponten och i hörnen där han satt det tätt glipar det med stora mörka springor. Varje bräda har krympt över 3 millimeter vilket ger en hel del på en vägg på 2,5 meter.

Vi vet naturligtvis att pärlspont krymper, själva vitsen med pärlan är ju att lura ögat så man inte ska se springorna och vi målade sponten på alla brädor innan vi satte upp dem. Enda problemet med det var att jag blandade en färg då som jag sen ändrade så nu när de delat sig så mycket syns den mörkare färgen i springorna ändå.


Så här vill jag inte att mitt alldeles nya badrum ska se ut.


Ovanligt många kvisthål fanns det också och dessa syntes inte så bra innan man målade eftersom de smälte ihop med de vanliga kvistarna.


Runt hela badrummet ser det ut så här fast all panel sattes tätt från början.

När vi nu kommit till listerna var vi tvungna att ta beslut på hur vi skulle göra med panelen skulle den bytas eller ej. Vi valde trots allt att behålla den, Mats bytte bara ut två brädor som var de som delat sig helt. De satt som tur var vid en kant så det gick ganska fort. Sen spenderade jag 10 timmar igår med att slipa varje millimeter av panelen för att få bort alla ojämnheter och alla flisor. Jag har spacklat och schellackat alla väggar och nu imorse gjorde jag slutligen det allra sista så nu kan jag måla igen. Jag valde att schellacka om i förebyggande syfte eftersom en hel del kvistar kom fram vid slipningen. Om jag då slipat bort schellacken vill jag inte upptäcka det om några veckor. Jag passade också på att spackla för att försöka höja intrycket ytterligare. Kvisthålen blir ju som svarta hål i panelen annars. Att den delat sig kan jag inte åtgärda men när jag nu stryker den igen kommer det bli jämnt och samma färg åtminstone.

Jag är så irriterad att jag måste lägga det här extra arbetet som jag kunde ägnat åt annat när vi trots allt köpt pärlspont av första sortering och betalat därefter. Panelen kommer från Siljan och de måste ha haft riktigt dåliga stål när de kört upp den här posten. Nu till det resterande som ska ha pärlspont har vi köpt hos sågen så den är fin. Mats har varit nere med en bit på Woody och pratat med dem men där var ingen som kunde ta det just då så vi får väl göra ett nytt försök. Vi vill inte ha kvar den panel som än så länge är över och använda den. Mest grämer det mig att vi lagt så fruktansvärt mycket tid och energi på att göra ett badrum som vi verkligen tycker om och så ska man bli besviken och arg varje gång man går in där på grund av nåt sånt här.

7 comments on “Trä – ett levande material på gott och ont!

  1. Asta skriver:

    Inte roligt. De ska se om stålen är dåliga och inte skicka iväg dålig pärlspont. Förstår att ni är sura.

  2. Angelica skriver:

    Usch vad tråkigt för er. Och jag förstår irritationen. Har man köpt något så vill man ju att det ska vara bra grejer!!
    Inte lägga en massa extra arbete på sånt som från början kunde varit bra!
    Ni gör det bra iallafall!!

  3. Sophie skriver:

    Nej vi är verkligen inte glada. Man förväntar sig att det ska vara bra när man köper på en etablerad bygghandel på nåt sätt. Men nu har jag slipat klart… återstår bara målningen.

  4. Emma Forsbacka skriver:

    Fy så trist och onödigt! Ge er inte utan kräv pengarna tillbaka! Ta med bilder och visa i affären!

    • Sophie skriver:

      Ja vi får väl se om jag ger mig på det nu i veckan… just nu är jag extra irriterad eftersom jag håller på med det så det kanske är lika bra att ta det då! 🙂

  5. Anders skriver:

    Hej.

    Detta var ju några år sen men jag testar att fråga ändå. Hur ställde sig Siljan till detta?

    Var det gran eller furupanel.

    Vi har lite av samma problem hemma fast våran var okej hyvlad iaf.
    Vi har pärlspont i gran i hela taket i hela huset, ca 190m2. Panelen har krympt väldigt mycket och sponten har gått ur på flera ställen samt gått av på ett par ställen.

    Säljaren skall komma hem och se så får vi se vad dom säger.

    Mvh

    Anders

    • Sophie skriver:

      Hej! Jag tror att vi lämnade tillbaka resten av panelen och fick ny, i vilket fall har vi inte satt upp den som var dålig. Efter all slipning och sex lager färg ser det bra ut. Den ska inte behöva krympa så mycket så den har nog varit dåligt torkad. 😊 hoppas det löser sig för er.

Kommentera

