Nu kan vi hyvla!


Äntligen har elektrikern varit här och dragit all ström och satt upp belysning i verkstan. Redan i tisdags faktiskt så dagen efter påbörjade Mats listtillverkningen till badrum och tvättstuga. Först ut var smygarna till badrumsdörren och de tre fönstren. Sen har även taklisten och fodren hyvlats klart. Allt känns så mycket roligare när vi nu kommer nån vart igen. Både Mats och jag har varit inne i en svacka vad gäller inspirationen ett litet tag eftersom badrum och tvättstuga sett likadana ut sen jul nästan och vi inte kommit vidare.

Kvällarna i veckan som jag varit hemma har nu vigts åt målning och ljudbokslyssning (tack Sara :-)) så helgen skulle ägnas åt listuppsättning för Mats och det fungerade bra på lördagen men nu idag hade vattnet i köket frusit så just nu försöker han åtgärda det.

Jag har hunnit måla taklisten och slipa av den så den satte Mats upp igår förmiddag. Vilken skillnad det blev i badrummet när det blev färdigt mot taket. Jag har spacklat och slipat och väntar nu på att det ska torka så jag kan måla andra strykningen vilket jag hoppas blir sista. Jag använder Bifrost som är densamma som taket är målat med. Med andra ord blir taklisten vit som taket. Jag har velat fram och tillbaka om den annars skulle ha samma färg som de övriga snickerierna vilket jag tycker är fint men bestämde mig sen för vit eftersom alla andra taklister i huset följer färgen på taket i samma rum.

Smygarna är torra och väntar nu på uppsättning. Ytterligare en detalj som gör så stor skillnad på ett rum. Tyvärr glömde Mats att ta hem kexmaskinen så de får vänta tills imorgon att sätta upp dem. Det innebär ju också att fodren får vänta men dem har jag inte hunnit grunda så det gör inget. Tror att jag kan hinna det idag. Nu ska jag fortsätta med ett annat projekt som känns som ett evighetsjobb och som jag verkligen hade velat slippa hålla på med…

Kommentera

