Fel fel fel fel…


Den matta linoljefärgen är inte snabbtorkande! Jag som var så säker på att den skulle vara torr redan igår kväll upptäcke nu imorse att den ännu inte torkat. Om man bara tar med finget på så känns den torr men om man drar med fingret får man med färg. Då frågar man ju sig om det iallafall tar två dygn att torka och de satt på fel målningsbeskrivning på burkarna… fast det står ju också lasyrgrund ovanför det andra som beskriver färgens egenskaper.

Så vad ska jag då tro? Jag har inte spätt färgen vilket kunde medföra att det blev längre torktid och det står 4 timmar på burken. Jag som hade hoppats på att kunna lägga på lasyren idag. Jag har rumstemperatur där jag målat så det har inte påverkat torktiden. Det är inte heller att underlaget var målat innan för både pallen och skivan som jag grundade var trärena och är likadan som dörren. De är inte heller torra.

Underligt…

9 comments on “Fel fel fel fel…

  1. TorpSara skriver:

    Jag har aldrig upplevt att Gysinges matta skulle torka på 4 timmar. Verkligen inte, så det kan vara den i burken ändå. Det är ju krav att det står på burken (eller på en följesedel) vad för sorts kemikalier det är i. Kolla det.

    • Sophie skriver:

      Står bara lösningsmedel inget specificerat. Jag tror nog också det är matt linoljefärg men det är konstigt att det står 4 timmar när lasyrgrund ganska uppenbart används mest till trä.

  2. maria skriver:

    I papptaket torkade den matta linoljefärgen jättefort hos oss, det första varvet nog närmare fyra timmar och inte speciellt mycket mer, det tog längre tid på paneltaket.

  3. TorpSara skriver:

    Kanske det som är skillnaden? Jag har bara målat på trä.

    • Sophie skriver:

      Jag gissar också att det är stor skillnad att måla på trä och papp till exempel men färgen är ännu inte torr och nu har det gått en bra bit över ett dygn så det stämmer illa med cirka 4 timamr…

  4. Anna skriver:

    På papptak, puts och tapet så har jag upplevt att färgen torkar betydligt snabbare är fyra timmar… har dock aldrig provat att måla på trä, men det bör ju inte ta ett dygn eller mer, tycker jag.

    • Sophie skriver:

      Nu har det gått ungefär 30 timmar sen jag strök på färgen och jag har målat tunnt så det borde verkligen vara torrt. Jag har väldigt svårt att tänka mig att det skulle ta lika lång tid om jag blandat egen linoljefärg och strukit på, det verkar konstigt.

  5. TorpSara skriver:

    Nej, nått dygn har det tagit för mig (trätak, sommar). Tidigare än så lyfte man bort färgen under.

Kommentera

