Jag känner mig lurad.


Idag upptäckte jag irriterande nog att jag blivit blåst av en firma. Jag har köpt en produkt i tron att det var en sak men det visade sig vara nåt annat! Snopet!!

Jag har ju flera gånger tagit upp det här med Gysinges matta linoljefärg och att jag inte vill använda den eftersom jag tycker att de marknadsför den som en underverksfärg som ”revolutionerar linoljefärgsmåleriet genom kort torktid och få strykningar” och en färg som man ska använda istället för de i många fall mer korrekta färgtyperna (som limfärg till exempel) för måleri i en gammal byggnad. Just det här tycker jag stämmer väldigt illa med Gysinges ofta upprepade mantra att de värnar om gamla hus och att saker ska göras korrekt så som man gjorde förr.. lika med lika ska det vara! Ytterligare en av anledningarna till att jag väljer bort den är att den är full av lösningsmedel vilket jag undviker i så stor utsträckning det är möjligt… vilket faktiskt innebär nästan alltid!

Men så var det ju det här med björklasyr. Idag tog jag itu med dörren till badrummet. Senare ska jag även ådringsmåla snickerier men nu började jag på dörren och karmen till den. Jag har redan innan skrapat bort en skarp grön färg och fått fram vad som verkar vara en ekådring. Denna var dock i dåligt skick och jag tänker därför måla över med björklasyr så att båda sidorna på dörrbladet blir likadana. Jag tror att badrumsdörren ganska ofta kommer att stå öppen mot hallen vilket innebär att det är insidan man ser från hallen och då stämmer den bättre som laserad än som målad i samma färg som snickerierna i badrummet.


Grön…

Efter att ha slipat och tvättat dörren var det dags för att grunda. Redan ganska tidigt i höstas beställde jag färg. Färdig björklasyr och även lasyrgrund och lasyrolja från Gysinge. Jag vet att lasyrgrunden blandas av cirka 7% järnoxidgul och vitt samt en hel del balsamterpentin och jag har blandat själv innan men eftersom den inte var dyrare så var jag lite lat och köpte färdig. Jag köpte den färdiga lasyrfärgen för att jag tänkte att jag kan utgå från den och sen lägga till mer linoljefärg i lämplig kulör om den inte stämmer med de andra dörrarna.


…Ekådrad…

När jag nu tog fram grundfärgen och började läsa hur man skulle göra blev jag lite förvånad när det stod bland annat:

Egenskaper: snabbtorkande. God täckförmåga. God vidhäftningsförmåga. Dryg. Tränger djupt in i underlaget.

Torktid: Cirka 4 timmar. Utspädd färg kan ha avsevärt längre torktid.

Redskap: Matt linoljefärg stryks med fördel med kraftig målningsborste. Rolla inte, spruta inte.

Tips: Färgen kan strykas tjockare än normal linoljefärg. Gå inte tillbaka och bättra ytor som ser ut att ha fått dålig täckning. Täckning uppträder nämligen först när färgen torkat. Mängder av goda råd och tips hittar du i Gysinges handbok ”Reservdelar till gamla hus”. Där finns även en guide för kulturhistorisk färgsättning.

Jag var tvungen att ta fram min Gysinge handbok och kolla och det som står på burken är nästintill identiskt med det som står där om matt linoljefärg men när jag läser om lasyrgrunden i katalogen står det att den ska torka i två dygn innan man stryker på lasyrfärgen. Fast om den torkar på fyra timmar enligt texten på burken varför ska jag då vänta två dygn enligt katalogen? Har de glömt att ändra texten till lasyrgrunden i katalogen och på hemsidan när de bytte ut den lasyrgrund de tidigare sålt som tog två dygn att torka mot matt linoljefärg som tar fyra timmar?

Även om jag tycker det är underligt att de gör så här så är jag helt säker på att färgen fungerar utmärkt som underlag för lasering. Färgen är helmatt och det är ju vitsen. Att det är lösningsmedel i kunde jag heller inte komma ifrån i det här fallet eftersom grundfärgen måste vara så matt och mager och det bara går att uppnå med balsamterpentin i.

Men när jag nu ofrivilligt målat med Gysinges matta linoljefärg kan jag ju passa på att berätta vad jag tyckte om den! 😀 Den är lättstruken och har en väldigt god täckförmåga, och den torkar fort. Jag målade i eftermiddags och färgen är redan beröringstorr även om man får färg på fingrarna om man gnuggar. Men det har heller inte gått 4 timmar ännu och jag målade på redan målat underlag vilket brukar påverka torktiden något. Den blir också verkligen matt. Vad jag tycker var negativt med färgen är att den faktiskt var väldigt rinnig. Hur man ska kunna måla så tjockt att man fyller igen spikhål med den som det står i handboken förstår jag inte. Jag stänkte en hel del på golvet och det droppade flera gånger. Färgen var väldigt tung att röra ihop. Allt pigment hade lagt sig på bottnen och jag höll på länge innan färgen var homogen. Sen är lukten en STOR nackedel enligt mig. Den luktar otroligt mycket och det har spridit sig i hela huset fast jag haft dörren mellan rummen stängd. Jag minns nu tydligt en av de stora fördelarna med outspädd linoljefärg och det är att jag slipper huvudvärk…


…grundad med lasyrgrund.

Resultatet blir vad det ska bli och det är säkerligen ett väldigt bra underlag för själva lasyren sen. Jag passade på att grunda en bit plywood att öva på och även en pall köpt på Ikea som inte fått någon färg innan. Hur jag målar den sen vet jag inte riktigt. Den blir nog mörkare än björklasyren ska vara. Jag grundade hela karmen även om jag tänkt måla det som är inne i badrummet med samma färg som de andra snickerierna där.


En pall och en extraskiva att öva på. Färgen ser på fotona ut att vara nästan vit men det stämmer inte. Den är ljusgul.

2 comments on “Jag känner mig lurad.

  1. Tony skriver:

    Angående huvudvärk orsakad av lösningsmedel i Gysinges matta linoljefärg kan jag rekommendera att du nästa gång använder en halvmask (alltså en skyddmask som täcker näsa och mun) med ett filter avsett för organiska ångor. Halvmask plus filter går att hitta för cirka 100 kr per st (något obekväma, men fungerar bra). Jag har själv målat flera strykningar på samtliga väggar i ett helt rum utan någon huvudvärk. Efter det kan man behålla masken och bara köpa nya filter efterhand som de gamla behöver bytas.

  2. Sophie skriver:

    Tack för tipset Tony men det hjälper dock bara tillfälligt. För min del är det inte under själva målningen det är värst utan sen under torktiden. Vi bor i huset vi renoverar och det fungerar inte att hålla dörrar stängda utan lukten tar sig ändå ut i resten av huset. Det betyder att inte bara jag blir påverkar utan även min sambo och våra små barn. Jag vill inte under flera dagar och gång efter gång utsätta dem för att andas in lösningsmedelsångor utan väljer därför att måla lösningsmedelsfritt som dessutom ger ett bättre resultat.

Kommentera

