Mellanhallen, Innehallen, Gamla badrummet…


Jag har svårt att finan en naturlig benämning på det som varit just gamla badrummet. Det blir ju nu istället en korridor med 4 dörrar. De leder till badrummet, groventrén, skafferiet och köket. Rummet har egentligen ingen annan funktion än att leda till just dem så det är ju ingen riktig hall och det känns inte riktigt rätt med korridor på ett så kort rum heller. Mellanhallen låter kanske trevligast… gamla badrummet vill jag ju helst slippa förknippa det med i framtiden! 🙂

Fast fram till igår var det svårt att låta bli eftersom det enda som var bortplockat var toalettstolen. Både handfat, dusch och badrumsskåp stod kvar fast användes inte. Nu har vi rivit bort allt och det är lättare att se det som ett rum även om avlopp och sånt är kvar.


Fotot är taget från groventrén. Rakt fram den smala dörren som leder till köket och till höger dörren till badrummet. På väggen till vänster ska skafferidörren sättas i.

Tanken är att här ska bli ett nytt trägolv när vi har bilat bort det terrakottagolv och den betong som ligger idag. På väggarna har vi (nästan) bestämt oss för att testa pappspänning. Det är inte så stora ytor och känns lite lagom att börja med. I taket blir det pärlspont men jag vill inte ha det på väggarna eftersom det redan blir väldigt mycket av det i badrummet, tvättstugan, groventrén, skafferiet och köket. Rummet ska alltså tapetseras och jag har hela tiden vetat vilken tapet jag skulle ha för den passar så bra till dörrarna som är så fint björkådrade. Jag har tänkt lasera alla snickerier likadant (försöka få till det likadant iallafall) och sen då ha en tapet som passar till. Nu har jag dock börjat tröttna lite på den tapeten. Den är väldigt vanlig i äldre hus så man ser den på många ställen, vi får se om jag väljer en annan.

Vi har beställt och fått hem all pärlspont som behövs till taket här och till skafferiet och väntar nu på golvet bara. I veckan ska elektrikern komma och koppla in el till lsnickeriet så vi kan tillverka listerna som behövs till badrummet och tvättstugan och han ska samtidigt koppla ur elen i mellanhallen och skafferiet så vi kan riva klart där. Sen går det förhoppningsvis ganska så snabbt att göra klart badrum och tvättstuga samt dessa två rum och groventrén.

Jag hoppas det går snabbt iallafall så vi kan få tillgång till vårt vardagsrum igen… Vi har sen i lördags nämligen två kubikmeter listvirke liggandes på golvet i vardagsrummet eftersom vi inte har någon möjlighet att förvara det vettigt torrt ute ännu. Hoppas vi blir av med allt innan min födelsedag när det är dags att ha många gäster nästa gång. 😀 Vi brukar ta hem så det räcker till varje kund eller vad vi själva behöver men efter flytten har vi längre till sågen vi köper av så då fick det bli så här. Roligt ska det åtminstone bli att göra listerna till våra rum så de kan bli hela. Listerna gör väldigt mycket för helheten.


Massa brädor som ska bli fina lister och foder men svårt att använda rummet.

17 comments on “Mellanhallen, Innehallen, Gamla badrummet…

  1. MrsUniversum skriver:

    Så gott det måste lukta i vardagsrummet nu! Trä! Så levde vi också under tiden köket byggdes om. Kammaren var bästa stället att hålla snickeritorrt virke fortsättningsvis torrt.
    Apropå tapet så är det inte alltid det blir sämre bara för att beslutet får mogna 😉

    • Sophie skriver:

      JA det luktar sannerligen trevligt i huset. Blir ju så i perioder när man bygger och håller på.

      Nej det blir nog absolut inte sämre… svårast är väl att kunna välja bland alla vackra! 🙂

  2. Maria skriver:

    Haha, ja en hög med trä det blir otroligt mycket mer inne än det skulle vara ute (bara på vägen från släpkärran och in känns det som att mängden dubblas). Vi brukar alltid tänka: Undrar hur det ser ut här hemma när den här högen är slut! (typ reglar mm). Är man på nivån lister så är ni ju verkligen färdiga med rummen sen! Låter superhärligt =)

    • Sophie skriver:

      Mmm det är konstigt att det kan se så mycket mindre ut när det ligger på släpet än i vardagsrummet. Men som du skriver kommer det ju verkligen vara skillnad när högen är slut! 🙂

  3. TorpSara skriver:

    mellanrummet? 🙂

    • Sophie skriver:

      Ja det var ingen dum idé. Det är ju mellanrummet mellan original och efterhärmat, utbyggnad och huset, gammalt och nytt. Ja det var inte så tokigt. 😀

  4. Angelica skriver:

    Åhå, vad med virke! Men finns det hjörterum, finns det stjärterum.. men passa er för stickor! 🙂

  5. Angelica skriver:

    Hjörta är ett väldigt vanligt ord här i Hälsingland. Lite dialekt kan man säga.. haha!! Eller så inte!

  6. Mimmi skriver:

    Här är en bra bok om du vill lära dig dekorationsmålningstekniker:
    http://www.bokia.se/bok/9789153426578/mala-dekorativt-jan-aldrin/

    • Sophie skriver:

      Tack Mimmi. Den boken har jag faktiskt (köpte den förra året på rean) så jag tänkte försöka läsa på i den innan jag ger mig på ådringen.

  7. Mamma skriver:

    Gammal hedrlig stänkteknik skulle passa både till björkdörrarna och utrymmet i sig (men du har väl en annan åsikt 🙂
    Det är ju en korridor -fast kort! Och så har ni en hall och en farstu..så vart det klart.

    • Sophie skriver:

      Jo stänkmålat är fint men tycker du inte det är lite för ”enkelt” till detta huset? I torpet kommer det säkerligen stänkas någonstans.

      Korridor tycker jag inte om… tänker bara på trista skolkorridorer och sjukhuskorridorer och sånt…

  8. Mamma skriver:

    Jo det hade varit enkelt i något av rummen men nu är det ju bara i ett pasérutrymme i tjänstefolksdelen 🙂 Så jag tycker faktiskt att det skulle passa, med en ljusbakgrund så hade ju passagen (ytterligare ett förslag:) också blivit ljusare.
    Håller ändå fast vid korridor – gamla skolkorridorer kan vara otroligt vackra och välgjorda.

    • Sophie skriver:

      Nja, då får jag ju anställa någon som kan vara tjänstefolk och då behövs en pigkammare och det har jag ingen, jag vet ju inte ens var jag ska hänga tv.n… 🙂

  9. Emma Forsbacka skriver:

    Du fyller väl år i maj??? Hoppas verkligen att ni slipper ha virke i vardagsrummet ända tills dess 🙂

Kommentera

