Vad lite färg kan göra…


Ja inte färg som i målarfärg nu då utan lite färgförändring på ett fotografi. Jag älskar gamla foton och jag brukar roa mig med att skriva ut även foton som jag vill rama in här hemma med sepiafilter. Det ger en antik känsla på fotografiet. Jag har tidigare gjort det på våra hus och ramat in dem och även foton av Anton och Maja. Denna gången har jag ändrat lite på hyllan i tvättstugan och passade på att göra om det fotot i kameran, jag har nämligen inget bra program i min dator för bildredigering just nu. Det försvann när jag köpte ny dator (ehhmm… för snart ett år sedan) och jag har inte lagt in nåt nytt ännu.

Jag har satt dit två gamla glasflaskor med sköljmedel och bytte ut de två glittriga värmeljushållarna till två lite mer rustika som jag trivs bättre med. Flaskorna tycker jag är fantastiskt vackra. Jag har hittat dem i gamla ladan på Ekenäs. Den som vi rev.

Inte gör kameran nåt särdeles bra jobb men det ser dock lite äldre ut bara färgerna försvinner. Jag får nog ta tag i det där programmet så jag kan göra lite mer jobb med mina fotografier…

2 comments on “Vad lite färg kan göra…

  1. Maria skriver:

    Får jag tipsa om GIMP? (Googla på GIMP o download), det är ett gratis bildprogram utvecklat för unixmiljö från början, men funkar lika bra på windowsdatorer (om du kör det?) det är som photoshop fast fritt att använda.

    Vi är överlag bojkottare av Microsoft o co här hemma, kör ubuntu (typ linux) på alla datorer, nästan obefintlig risk för virus (koden är uppbygd på annat sätt, man har tex normalt inte tillgång till installationsfilerna i ubuntu, utan måste logga in som administratör, mot windows där allt ligger öppet), och det bästa: gratis! =)

Kommentera

