Lite annat smått och gott.


Jag fick fler saker när jag var hos Mormor och Morfar. En del som kommer att hitta sin naturliga plats i köket, som två vackra keramikskålar och en senapskula. Senapskulan och skålen som hör till den är jag så glad att jag fick. Morfars knärullade skånska senap är en given sak på vårt julbord och vi har när vi var yngre fått vara med och rulla, det är ganska starkt dock och det finns foton på åtminstone mina bröder iförda cyklop under arbetet. 😀


Det är nåt visst att laga mat eller baka i såna här skålar istället för i plastbunkar.

Skålen med kulan i är den som använts för senapstillverkningen. Den har till och med spruckit av många års användande men den fungerar ändå. Ska bli roligt att göra senap efter morfars recept i morfars skål och med hans kula till nästa jul. Kanske kan jag behöva senap redan innan så jag får tjuvträna lite. 🙂

När jag nu gjorde ny surdeg (äntligen) satte jag den i den andra keramikskålen. Det känns på nåt sätt bättre än i en plastskål. Rustikare och mer rejält, kanske påverkar det också smaken om man använder en skål man tycker mycket om. Skålarna och kulan kommer få en given plats i vårt nya kök.


Mammas, Mormors och Gammelfarmors.

I en av lådorna hittade min mormor ett förkläde och en hätta som hon sytt i slöjden när hon gick i sjunde klass. Ett vackert klassiskt förkläde som är helt handsytt och dekorerat med hålsöm på bröstet. Banden går i kors på ryggen och fästs med knappar och banden runt midjan knyts. Jag kan inte låta bli att jämföra med mina egna slöjdalster. Jag var duktig i syslöjd men inte att jag presterade nåt sånt här, och inte behövde vi tänka på att göra något som vi kunde ha användning för heller. Välsytt in i minsta lilla stygn är det och spetskant på hättan. (Heter det hätta eller huckle förresten…eller nåt annat?) Under mormors förkläde ligger min mammas. Det hade hon som barn och jag tycker det är så fina färger. Det kommer passa Maja utmärkt när hon ska hjälpa till i köket. Till vänster ligger två kökshanddukar som varit min gammelfarmor Hildas. De är nog aldrig använda för trycket från kalkerpappret är kvar under hennes initialer H O som hon broderat in.


En fin tårtspade och ett litet set med borste och skyffel följde med hem.

Sopsetet minns jag väl från min uppväxt. Det har alltid hängt på väggen i deras gamla lägenhet. Jag trodde det var till att borsta upp smuts från golvet men morfar berättade att det var för att sopa smulor från bordet. Ha ha ha… inte från vårt bord iallafall. Här krävs det nästan skurborste och såpa när vi har ätit klart… 😀 Fast har man haft en finare kaffebjudning kan det kanske fungera. Tårtspaden har ett fint graverat mönster.


Vacker gravyr. Observera att det är jag som tummat ner den. Så skulle mormor aldrig låta den se ut.

Tänk så roligt att få bjuda på tårta på mitt kalas och kunna ta fram denna fina tårtspaden och om sen ingen spiller nåt vidare kan jag ju alltid sopa av smulorna med den lilla borsten från linneduken.

14 comments on “Lite annat smått och gott.

  1. MrsUniversum skriver:

    Det här var trevligt att läsa. Du hann före mej då det gäller att presentera spilkumar och mjölkkärl – jag planerar göra det ganska snart framöver.

    Proviniens gör alltid föremål intressantare. Att det finns i släkten gör inte saken sämre. Jag hra också förkläden, men efter min mor och det jag själv sytt i slöjden. Hättan kallar jag hilka men någon hilka har jag däremot inte. Enormt bra att allt kommer till fortsatt användning av någon/några som för traditionen vidare och förstår att uppskatta prylarna!!!

    • Sophie skriver:

      Ska bli intressant att läsa om senare då!

      Det är sant att dte är så mycket mer spännande när man känner till historien bakom olika föremål. Det kan vara små, små detaljer bara men ack så viktiga. Hilka var ett nytt namn för mig. Jag hoppas på att få användning för mer av sakerna som varit bruksföremål men idag bara stoppas undan hos de flesta. Jag har en del som väntar på att få komma i dagern igen. 🙂

  2. Mamma skriver:

    Sopsetet är också farmor Hildas. Jag minns det väl från min barndom- var roligt att leka med när jag tröttnade på att gunga i garderoben 🙂

    • Sophie skriver:

      Åhh bra, det misstänkte jag nog. Det måste vara gungan i garderoben som gjorde att vi sen fick ha romerska ringar och repstege i vardagsrumstaket va? ❤

  3. Maria skriver:

    Vilka fina skålar, dom ser nästan handgjorda ut med glaseringen o mönstren, supermysiga! Jag gillar att laga mat o baka i porslinsbunkar (eller glas o rostfritt), nu för tiden har man ju ingen aning om när det dyker upp nya larm om läskiga hormonstörande och fertilitetsrubbande tillsatser i plaster man lagar o förvarar mat i till sina barn… Sen är det ju givetvis mer känsla med ett stabilt kärl än en sladdrig vispskål från ikea… =)

    • Sophie skriver:

      ja jättefina tycker jag också. Visst är det skillnad på känslan i de olika materialen men också av anledningen du nämner med gifter och sånt känns det bättre med keramik och porslin.

  4. Vi har tänkt skaffa beg. tegel av just de anledningar du nämner 🙂

    Det vi vill ha hjälp med är egentligen att lägga själva tegelpannorna och byta ev. ruttna delar av taken.. Det orkar vi inte hålla på med. Klättrar ju inte på tak i onödan 😛

    Dock sa dom att det blir mycket dyrare i arbetskostnaden (mer arbetstid) om vi skaffar teglet och det inte ligger förpackat så som dom vill ha det när det beställs nytt..

    Eller nåt åt det hållet 🙂

    Men jag blir nyfiken på senapskulan??
    Vi har något i ”andra huset” som är som en liten kanonkula, ca 10cm i diameter. Kan det va en sån??

    • Sophie skriver:

      Mmm kan nog stämma att det blir dyrare eftersom det tar längre tid. Men om ni gör en del av arbetet genom att hjälpa till att få upp pannorna på taket tillexempel så kan ni nog påverka en hel del iallafall. Och pannorna är flera gånger billigare när man köper begagnade så det blir nog inte dyrare totalt ändå gissar jag. Fast byggarna vill nog gärna ha nya för det är lättare för dem 😀

      Jo det kan absolut vara en sån senapskula ni har i ”andra huset” vår är ungefär den storleken också. Egentligen är det ju bara en järnkula men som använts för at krossa senapsfrön eller annat.

    • Maria skriver:

      Många byggare vill gärna använda nyproducerat, eftersom dom har provision på det när dom säljer vidare till kund, dvs inkomst på både materiel och arbetstid mot bara arbetstiden… sen kan man ju framhålla det på olika sätt till kunden =)

  5. Asta skriver:

    Blir alltid lite avundsjuk på dem som kan komma åt sin historia. Både mina far- och morföräldrar var borta så tidigt så att jag aldrig känt dem. Än mindre kunnat få något efter dem.

    • Sophie skriver:

      Ja jag känner mig väldigt lyckligt lottad som ännu har både min mormor och min morfar kvar. Dessutom min farmor och farfar fast jag inte träffar dem. Och att jag även har minnen av min mammas mormor och farmor från när jag var liten. Det är en ynnest att få ha det och jag vårdar minnena av dem ömt men slarvar med att träffa min mormor och morfar så ofta som jag skulle vilja när jag har möjligheten.

  6. Mamma skriver:

    Ja ni kom före prestigen i mitt liv –så vad gör några rejäla spik i takbjälkarna..huvudsaken ni hade roligt i repstegen 🙂

Kommentera

