Verkstan tar form!


Det är så fantastiskt skönt att se hur det går fort framåt ute i blivande verkstan. Jag vill få igång maskinerna nu så vi kan börja hyvla. Badrummet och tävttstugan kommer verkligen att bli så mycket finare… och färdigare… när listerna är på plats.

Mats har gjort klart bjälklaget och lagt golvet. Och idag har han flyttat in alla maskiner och håller på att inreda. Han trivs verkligen med det han gör just nu. 🙂 Att få bygga verkstad det gillar han, mest för att han slipper vara inomhus men också för att det äntligen blir ordning på alla verktyg och spik och skruv som stått undastoppat sen flytten. Han hittade till och med min glasskärare så nu kan jag göra klart sista rutan till tvättstugan. Jag har kittat klart fönstren till tvättstugan och målat, utom en liten ruta där glaset hade en spänning så det sprack när jag skulle stifta fast det. Det är riktigt irriterande att inte kunna sätta i fönstret på grund av en liten ruta. Jag har ju hela tiden vetat att glasskäraren finns i en låda där ute och det har ju inte gjort saken bättre direkt. Men nu är den upphittad och det är toppen!

Den jag har är en vanlig enkel med träskaft. Vet inte var vi köpt den men den var rätt billig. Den är rätt svår att skära med men jag ska köpa en sån där oljefylld glasskärare har jag tänkt. Jag har pratat med Mats om det och det finns ju några på marknaden. Gysinge har en som kostar 570 kronor och sen finns det för runt 200 kronor och uppåt på några ställen på nätet. Idag berättade Mats dock att han har beställt en av en kompis till honom som säljer verktyg så den kommer väl om nån vecka. Den har skaft i mässing som man häller oljan i. Den kostar 500 kronor så den är ganska dyr den också men jag får ju den så då kan det ju kvitta! 😉

Ska bli intressant att se hur stor skillnad det är att skära med dem när den kommer. Jag hoppas ju att den ska underlätta just det där när man skär i gamla glas eller ska göra svängda snitt vilket händer ibland. Fönstren till utbygget har ju flera rutor som har svängda linjer till exempel.

Detta inlägg postades i Gården.

2 comments on “Verkstan tar form!

  1. Stella skriver:

    Jag jobbar med att skära glas och de med metallhölje ar skönast i längden, de med glasbehållare är lika bra om du inte håller på hela dagarna och till den gamla kan du ha en burk med olja i brevid och doppa då och då. Skära glas är ingen konst! /Stella

    • Sophie skriver:

      Tack för råden. Jag läste också nånstans att man kunde ha olja bredvid och det har jag aldrig tänkt på innan. Jag håller ju knappast på hela dagarna och hade jag fått bestämma hade jag köpt en billigare men nu fick jag ju den här dyrare av Mats och det är jag glad för. Jag hoppas att den ska visa sig vara bra. Handlar väl mycket om vana kanske att kunna skära glas, jag är ine så van och då brukar det underlätta med bra verktyg. Jag är så rädd om våra få munblåsta glas också så jag vill inte slösa på dem i onödan.

Kommentera

