Mitt första riktiga piffande!


Väldigt roligt att få pynta och piffa lite och äntligen få ta fram något av allt det som ligger och väntar på att hitta rätt plats i huset. Numera finns det ungefär en kvadratmeter väggyta som faktiskt är piffad, säkerligen gör jag om lite vartefter men jag känner iallafall inte att det bara är så länge…

Det finns BARA denna enda yta i hela huset där jag har tagit fram saker och känner att de kan få stå kvar. Mycket trist i övriga huset med andra ord men det är ju inte lönt att försöka göra det fint och ta fram alla saker jag sparat när det ändå ska tas ner igen. Mina saker passar ochså väldigt illa till 60-tals tapeterna som sitter i huset, det går liksom inte att jämka ihop dem på nåt bra sätt. 🙂


Hyllorna i tvättstugan.

Ja det är förstås hyllorna i tvättstugan som äntligen blivit klara och fått lite fint på sig. (För ett par veckor sen egentligen men jag ligger lite efter på bloggen… :-)) Inte är det så mycket att skryta över men jag är iallafall glad att jag kunnat sätta fram saker nånstans.

Jag tycker väldigt mycket om gamla bruksföremål som kanske inte har någon funktion längre och det är jag ju knappast ensam om, däremot har jag personligen lite svårt för att man placerar dem där de aldrig någonsin varit tänkta att finnas. Det kan bli väldigt fina stilleben och passa bra in på sina ställen men hos mig tycker jag aldrig att det blir rätt. (Jag har dock haft en handvevad köttkvarn som bokstöd ett tag. :-D) Jag tycker samtidigt att det är väldigt synd att gömma undan alla dessa vackra saker som berättar om livet förr så det är ett dilemma för mig. Tvättbrädan på fotot ovan har jag länge väntat på rätt plats för och var passar den bättre än i tvättstygan! 🙂 Den har varit min morfars mamma Hildas och jag tycker den är jättefin men mest är jag glad för att den varit hennes. Hilda var en liten, liten dam med stor personlighet och vilja, ingen satte sig på henne. Så minns jag henne och jag tyckte mycket om henne. Nu är jag glad att jag kan ha hennes tvättbräda framme någonstans och tänka på henne när jag ser den.

Strykjärnet kommer från Mats farmor Lisa. Det hade vi redan i Strömsnäsbruk och då stod det på vedspisen men här tycker jag det borde känna sig mer hemma. På hyllan saknas ännu en spann till tvättmedel för kulörtvätt, jag har bevakat ett par stycken på Tradera på sistone men det har gått för över 300 kr styck så jag väntar. Tanken var ju att de skulle bli billigare än att köpa de nyproducerade i inredningsbutiker! En liten blomma har jag fått in fast katterna går illa åt den ibland… de gillar hängande växter. De små ljuslyktorna köpte jag innan nyår i en färg/inredningsaffär i Osby. På översta hyllan står också två trälådor från Ikea. Bjurön heter de (om de finns kvar) och jag köpte dem för många år sedan. De är till blommor fast jag har tagit ut faten i bottnen och har dem till tvättklämmor och sånt.

Jag har ännu inte hittat någon tvättkorg men har satt in en provisorisk låda så vi slipper ha tvätten på golvet iallafall. Lådan hittade vi i gamla ladan på Ekenäs. Den stod där upp och ner i stallet och bottnen var helt förstörd eftersom det regnat in på den, resten av lådan mådde dock förvånansvärt bra. Jag bytte redan i våras ut de trasiga brädorna mot nya för jag hade den sen som tvättförvaring på Ekenäs också. Jag har skurat den noga och strök den sen en gång med ljusgul linoljefärg på insidan (5% järnoxidgul) så att den skulle kännas fräsch att ha kläder i. Sen vi flyttade hit har den fungerat som leksaksförvaring åt Anton och Majas stora leksaker men efter att jag gjorde en rejäl utrensning på deras rum förra helgen behövs den inte längre där så nu har den en ny funktion.


Tvättlåda modell större. Snyggt i tvättstugan, bara golvlist som saknas på denna bilden.

Den är nog ungefär 80×60 cm och sen 70 cm hög så det ryms massor i den men den är också väldigt opraktisk eftersom det bara finns ett fack, kanske delar jag in den i tre om jag inte snart hittar nåt annat vettigt för det är hopplöst att leta efter tvätt i den där lådan när man ska fylla tvättmaskinen. Jag tycker den är rolig för den är så stor och så har den innehållit tändstickor. Tänk så många askar där måste ha fått plats. Texten var väldigt blekt när jag tog hand om den så jag har bättrat på den. För att det inte skulle bli för svart så tog jag oljan som låg överst i en burk med svart linoljefärg. Genom att inte röra om blev det en ”svag” färg som blev lagom pigmenterad för lådan. Jag har målat med en pyttepensel och bara fyllt i där texten var helt borta.

Egentligen är den här lådan en sån där sak som jag har lite svårt för, jag tycker den är jättevacker men den platsar inte in som tvättförvaring. Den hade passat bättre som vedförvaring kanske eller ute i ett förråd. Kanske hamnar den också ute i boden såsmåningom och får fungera som förvaring där. Huvudsaken just nu är dock att vi inte behöver ha tvätten på golvet och den stör ju inte på något sätt.

3 comments on “Mitt första riktiga piffande!

  1. Emma Forsbacka skriver:

    Tvättstugan blir verkligen jättemysig! Jag gillar tändstickslådan fast jag förstår att den är opraktisk till tvätt.

  2. MrsUniversum skriver:

    Trevlig sysselsättning att pynta på detta viset! Tändstickslådan kommer säkert till pas på annat ställe sen – den är vacker. Och tvättbrädan av glas…

    Jag håller verkligen med detta om att ställa upp gamla bruksföremål som inte används längre, inte passar var som helst. Vart stilleben på sin plats! Du har lyckats!

    • Sophie skriver:

      Ja det är sannerligen trevligt nu när det varit byggkaos så länge. Även om det bara är en pytteyta så känns det ändå som om vi är mycket närmare att bli klara!

      Tack! Jag har ju mina funderingar på var de där vackra sakerna passar, jag hoppas jag får till det på fler ställen.

Kommentera

