Skafferiet.


Köksplaneringen är i full gång. Jag tänker på köket i tid och otid och har svårt att fokusera på något annat här hemma. Jag vill börja riva och kolla hur det ser ut bakom masonite och plastmattor. Taket med masonite och smala trälister är en annan detalj jag verkligen vill ta reda på vad som finns ovanför…

Men det är ett bra tag tills det är dags känns det som. Först ska gamla badrummet, skafferiet och nya hallen göras klara och verkstan ska fixas så vi kan få fram lister. Tidigast i april kan vi börja riva gissar jag på… fast jag vill nu! 😀

Å andra sidan ser jag fram emot att riva i skafferiet och sen få bygga upp ett fint skafferi där. Allt som gjorts förr är inte bra, allt är inte hantverksskicklighet och kvalité och såna detaljer kan antingen vara otroligt charmiga och bidra mycket till husets charm och känsla eftersom de är personliga och annorlunda eller så är de bara opraktiska och dåliga. I vårt fall är skafferiet bara negativt. Förutom att det inte är original då det nuvarande byggdes på 40 eller 50-talet (eller när de nu delade rummet till två mindre för att kunna göra badrum) så är det inte fint gjort. Trasigt är det också och sista inredningen (inklusive hyllorna) gjordes nog på 80-talet med plasttapeter på väggarna och plastmatta på golvet. Allt det ska rivas ut. Kanske hittar vi gammal pärlspont på väggen bakom hyllorna (om där nånsin funnits panel) men de andra väggarna är omgjorda så där tror jag inte det finns något. En av kortväggarna har en dörr insatt på 50-talet och andra väggen är lappad för där har ett fullstort fönster suttit innan och sista väggen är en regelvägg byggd när rummet delades.

Golvet lades på samma gång som väggen byggdes. I taket sitter masonite. Vi har bestämt oss för att sänka taket något i skafferiet för att kunna gömma de ledningar som behövs till resten av huset. Vi sätter sedan pärlspont. På väggarna blir det också pärlspont. Det är snyggt, praktiskt och enkelt och passar utomordentligt in i ett skafferi. På golvet lägger vi ett nytt trägolv där brädorna är strax över 18 cm breda. Det är ungefär den bredd som ligger i resten av huset där originalgolven finns kvar. Golvet ska med 99% säkerhet målas. Jag har inte helt bestämt mig ännu men nästan! Jag hade hoppats att vi skulle kunna ta brädor av golvet i arbetsrummet som vi måste byta men vi måste göra skafferiet nu och kan inte ta upp golvet där samtidigt. Skafferiet blir lite mindre än vad det är idag och får en ny dörr. Vi kommer ta 70 cm av längden för att kunna bygga en nisch till kyl och frys. Annars får vi inte in dem på ett bra sätt i köket. Den nya dörren hamnar på långväggen och man når då istället skafferiet från gamla badrummet, lite längre att gå men inte långt. Jag tror att vi genom att göra så här får fler hyllmeter i skafferiet fast golvytan blir mindre eftersom vi kan ha hyllor på tre väggar istället för en.


Så här såg det ut när vi flyttade in. Det gamla badrummet och skafferiet har tidigare varit ett stort rum. Garderoberna byggdes på 50-talet och nås från arbetsrummet intill skafferiet. Hyllor finns idag på långväggen mot garderoberna.


Så här är det tänkt att bli. Kylen och frysen når man från köket.

I skafferiet kommer vi ha alla hushållsmaskiner. Jag funderar på om vi ska sätta in ett par väggutag extra så man kan ha kaffekokaren inkopplad. Vi dricker inte kaffe till vardags. Mats kan ta en kopp om någon hälsar på och kanske nån mer gång så det gör inget att vi har den i skafferiet. Microvågsugnen ska vara i skafferiet det vet vi redan, vi har inte ens någon idag och även när vi har haft så använder vi den mycket sporadiskt. Den är dock bra när man ska värma mat från dagen innan till exempel och tidigare när barnen drack välling använde vi den dagligen. I strömsnäsbruk hade jag den i skafferiet och det fungerade superbra.

p1010023
Här skafferiet i Strömsnäsbruk som fick plats under trappan. Rymde mängder fast det inte var så stort. Micron syns längst till vänster.

Jag saknar verkligen ett riktigt skafferi. På Ekenäs fanns inget och jag kan faktiskt inte tycka att vanliga köksskåp, vare sig de har utdrag eller ej, kan mäta sig med ett skafferi man kan gå in i. En hel del ligger väl i känslan att man blir glad när man går in där men även att det är rymligt och välorganiserat gör sitt till. Allt blir överskådligt och det finns plats till massor.

Nu när jag sitter här och skriver riktigt suger det i magen för jag vill börja… och det finns faktisk ingenting som hindrar mig! Nja jag ska måla klart två fönsterbågar innan men sen ska jag ta mig tusan påbörja rivningen, först ska det tömmas dock. Även om vi inte har använt skafferiet till matvaror så har jag förvarat alla burkar och annat sånt där inne så det är knappast tomt.


Ehh…hrmm… inte så välorganiserat precis, inte snyggt heller! Men fy vad mycket där var att ta ut! Suget försvann lite genast när jag såg hur myket där fanns som jag måste flytta bort först. Förutom våra egna saker står allt kvar som fanns i skafferiet när vi flyttade in… usch så trist!


Golvet har vi sågat sönder för att kunna dra de nya vatten- och värmerören. Just för tillfället är skafferiet alltså ett kallskafferi eftersom det är öppet ner till grunden.


Här syns dörren till skafferiet rakt fram, här ska kylen och frysen stå senare. Dörren till höger går till arbetsrummet och den ska plockas av för vi behöver inte kunna stänga mellan rummen och den är mest i vägen. Dörren som anas till vänster går till gamla badrummet och är likadan som den till skafferiet. Den ska tas bort och hålet göras bredare.

Tror nog att jag ger mig på den där tömningen iallafall. Jag vill ju gärna få ett fungerande skafferi snart och det hänger ju på mig helt och hållet när det kan bli av! 🙂

6 comments on “Skafferiet.

  1. camilla skriver:

    Tänkte att jag skulle lämna ett litet spår av mig idag, brukar vara inne och läsa din blogg regelbundet:) Gud vad vid fixar och donar. Skall bli spännande och se hur skafferiet blir
    Kramar
    Camilla

  2. Angelica skriver:

    Spännande! Vi har också ett gå-in-i-skafferi i planerna! Än så länge bara upptejpat på golvet där nya köket så småningom ska byggas 🙂

    • Sophie skriver:

      Skafferi är en fantastiks fördel i ett kök tycker jag. Jag är så glad att här fanns ett. Vi hade ritat in ett på Ekenäs också men där hade det blivit ett litet hörnskafferi. Det hade ändå rymt allt vi behövt förmodligen.

  3. Mamma skriver:

    Jag läste en rolig anglocism i en chatt; de hade en walk-in-skafferi! När det helt enkelt heter spiskammare 🙂

    • Sophie skriver:

      Ja det är väl samma sak som att alla ska kalla det walk-in-closet istället för klädkammare som funnits i alla hus i alla tider i princip. 🙂

Kommentera

