Kökets stomme.


Vi har bott i 3 hus och innan dess i flera lägenheter. Lägenheterna har vi hyrt så vi har inte renoverat dem utan fått hålla till godo med de kök som funnits där. De har alla haft mer eller mindre gamla kök. Kök från 40-60talet. Min första lägenhet hade sneda överskåp med dragluckor. Det köket tyckte jag mycket om, såna skåp rymmer förvånansvärt rejält med saker. Sen har vi haft andra kök byggda i trä i de andra lägenheterna, förutom i sista som var ett ganska nytt kök med billigaste, billigaste från Ikea. Oftast har de nog varit från 60-talet, ganska ordinära lägenhetskök och vi var så trötta på såna kök när vi köpte första huset. I första huset var köket renoverat när vi flyttade in. Fast det var inte bra gjort och det var just det billigaste vita köket från Ikea som hade använts. Där flyttade vi köket till ett annat rum för att få till en bra lösning. Det var första huset och vi hade inte så djupt förankrade byggnadsvårdsfunderingar direkt. Vi hade börjat läsa böcker som ”Så renoveras torp och gårdar” och ”Gysinges handbok” och tidningen Gård & Torp. Mer var det inte så vi gjorde allt modernt fast valde ”rätt” ytskikt. Som att vi använde vanlig isolering i väggarna men målade sen med linoljefärg, eller vi satte gips på alla väggar men tapetserade med tapeter kopierade från gamla mönster. Ytan var viktigast då. Idag är det nästan tvärtom. Det som finns under är minst lika viktigt för oss om inte viktigare. Ytskiten är oftast det som är lätt att byta, som tapeter eller färg men isolering och så ska sitta kvar och kommer dessutom i kontakt med husets stomme.

I köket valde vi att köpa alla stommar från Ikea och sedan gjorde vi egna luckor och byggde på stommarna så luckorna blev innanförliggande. Det blev helt okej och förutom att jag snabbt ångrade färgen som blev alldeles för vit så var vi nöjda. Då var det viktigt för mig att köket såg ut som ett lantkök men jag ville ha stora utdragslådor ändå.


Köket i Strömsnäsbruk. Något rörigt för vi hållr på att fästa upp lister.

Det skulle vara praktiskt men ändå se gammaldags ut och det är en svår kombination att förena. Visst blev köket lantligt men det blev såklart inte ett kök som såg ut som ett gammalt kök. Kök har jag diskuterat många gånger på ByggaHus och det finns många olika åsikter men tre grenar som utmärker sig extra väl i diskussionerna.

Den första är de som tycker att man kan sätta in vilket kök som helst eftersom det ändå aldrig funnits kök i gamla hus. Om man väljer ett modernt kök eller inte spelar mindre roll för det är ändå ett nytillskott och det kan man aldrig dölja.

Den andra är de som anser att man bör välja ett kök som ser ut som det kök som möjligen först har funnits i huset vilket i många fall innebär att man bör sätta in ett 50-tals kök oavsett om huset är från 1700-talet eller 1900-talet. Allt annat är fusk och en pastich.

Den tredje är de som gärna vill ha ett lantligt kök och där finns både de som väljer ”platsbyggt” i trä och de som väljer ett från exemplevis Ikea även om dessa ligger ganska långt från varandra i övrigt. Oavsett om en snickare har gjort det eller det kommer från Ikea brukar dock mått och sånt ändå stämma med standard vilket gör att det inte riktigt blir platsbyggt ändå.

Jag har lite svårt att känna att jag hör hemma i någon av de här kategorierna och det finns många andra som inte gör det heller men det är några av de förhållningssätt som utkristalliserar sig i diskussionerna.

Jag tycker till exempel inte att det passar med ett modernt kök i ett gammalt hus även om det är ett ärligt tillskott och att man visar att det är just nytt. Precis som jag tycker om tvättstuga och badrum skär det sig med resten. Jag tycker inte heller att man ska sätta in ett nybyggt 50-tals kök bara för att det kan ha funnits, däremot tycker jag att man gärna får sätta in ett sånt kök om man tycker att det är snyggt! Det blir ju inte mer äkta än ett annat kök som härmar en äldre stil. Jag tycker det är mycket tveksamt att sätta in ett nybyggt kök med sneda överskåp bara för att det kan ha funnits. Samtidigt tycker jag ofta inte det blir bättre med de lantliga kök som görs. Det kan vara jättefina kök, både de från Ikea och de från till exempel Lidhults eller Kvänum men det är fortfarande byggda med moderna mått och alla praktiska finesser brukar finnas och det syns. Man ser att det inte är ett originalkök på så många sätt att det inte ens borde diskuteras att det är en pastisch och ett försök att göra något till vad det inte är.

För min del står jag fortfarande fast vid att jag tycker det är helt okej att använda Ikeas spånskivestommar och bygga in dessa om man vill detta för att få ett mer platsbyggt utseende. Det blir inte platsbyggt men ger ändå ett mer gediget intryck än annars. Man kan göra på så många olika sätt också och få väldigt varierande resultat. Hårddraget är det inte mer fusk att dölja stommarna än att köpa ett kök från Lidhults i massivt trä. Prisskillnaden är STOR och skillnaden i kvalité troligen milsvid men båda alternativen är nybyggen i lika stor grad.

Sen har vi bestämt oss för att vi vill ha bara massivt trä i vårat kök nu men det har inte att göra med att det skulle vara mer korrekt egentligen utan för att det håller bättre och inte innehåller en massa lim och annat som utsöndras i huset samt att känslan är helt annorlunda. För man kan inte komma ifrån att ett spånskivekök slits mycket fulare och fortare än ett i trä och att man inte kan få fram rätt känsla hur man än försöker så länge man använder vanliga stommar. Det är just känslan som är viktig för mig och det är det som gör det så svårt att bestämma hur jag vill ha det. Det är inte huvudsaken att köket ser ut som ett originalkök egentligen utan att känslan av ett gammalt kök finns där… sen tycker jag förstås att det är väldigt roligt att försöka få det att se ut exakt som om det kunde ha byggts 1909!

8 comments on “Kökets stomme.

  1. Maria skriver:

    oj vilken otru att få magsjuka, skönt att du är tillbaka, det har varit tomt här på bloggen! (men det har du ju redan hunnit blogga igen nu… =)

    Kök är svårt, jag gillar också mittuniversum-köket, varmt och glatt! och känns robust som ett jättegammalt kök. I ett gammalt kök vi hade (original 30-tal) som vi gillade kändes skåpen nästan integrerade med väggarna, det är riktigt svårt att sätta fingret på vad som gör den där ”riktiga” känslan. Men trä är helt klart ett vettigt material att bygga i, det är en investering som höjer värdet på huset, de slits aldrig ut och behöver aldrig bytas ut, till skillnad från ikea-stommarna (mfl alla modulkök), som knappt är spånskiva, bara där man ska skruva, resten är väl som en massiv wellpapp bara.

    • Sophie skriver:

      Jo känslan är svår att sätta fingret på. Det är små små saker som man itne tänker på men som gör helheten. Jag försöker hela tiden förfina de där små detaljerna och jag hoppas verkligen att vi får ett kök med känsla. Riktigt trä är självklart men mer då? Det tål att funderas på och det kommer krävas många tankeomgångar (och troligen många inlägg här) innan jag kommit fram till rätt svar… om jag gör det!

  2. maria skriver:

    Jag vet att jag har drivit frågan rätt hårt om att det är fullständigt lämpligt att sätta in ett femtiotalskök – och då menar jag förstås inte ett fullskaligt Banér från Kvänum , utan återanvända skåp – i ett gammalt hus, eftersom det är rimligt att det har funnits där från början. Jag vet inte om det är det du syftar på, det blev en hetsig diskussion som du var inblandad i, men det jag och de som höll med mig menade då var ju att sådana kök är väldigt vanligt förekommande i gamla hus och därför känns fullt naturliga i motsats till att sätta in ett ”gustavianskt kök” eller ett ”1800-talskök” – som är anakronistiska, eftersom kök i den bemärkelsen inte existerade då. Hur man än vänder och vrider på saken innebär ju i regel ett modernt arbetskök – mängden av skåp och lådor, arbetshöjd, allt sådant avslöjar ju att det är ett modernt kök – att det man har gjort är en nutida tolkning av ett sekelskifteskök eller ett tjugotalskök. 40- och 50-talens kök är precis som våra moderna kök måttstandardiserade, de har blivit mer av arbetskök och är ju egentligen så mycket mer än bara sneda överskåp och funkis. Och jag vidhåller nog att ett gammalt femtiotalskök i mångt och mycket kan se mer naturligt ut än ett modernt sekelskifteskök, naturligtvis beroende på hur det är utfört, det tycker jag är väldigt uppenbart om man tittar på Byggnadsvårdarens kökskatalog på Facebook. Mrs Universum har en rätt tydlig flört med femtio- och sextiotalskök och personligen tror jag att det är en av de detaljer som gör att Universumets kök känns så klockrent.

    • Sophie skriver:

      Håller med om att ett 50-tals kök är mer korrekt än ett i gustaviansk stil eller liknande. Syftar inte på dig specifikt utan mer lite olika förhållningssätt till kök i äldre hus. Det är tankar som kommer upp igen nu när det funderas mycket på just kök här hemma. Det är som du skriver att detaljerna som antalet skåp etc avslöjar köket hur man än gör men jag kan tycka att det även gäller 40-50 tals köken om än inte i samma utsträckning. Även de är för låga för att åtminstone jag ska kunna arbeta vid dem i originalutförande och då blir det ändå inte riktigt samma sak även om man hittar gamla skåp som man gör om och höjer eller bygger till. Jag tycker också att ett genuint och äkta 50-tals kök (av gamla stommar) ser mer äkta ut jag vänder mig bara mot just det där att det skulle vara mer korrekt än något annat eftersom det också är ditsatt i efterhand (skillnad då om man hittar stommarna i huet och de faktiskt har suttit på samma ställe tidigare). Att hitta ett gammalt kök behöver inte bli bättre än att låta nytillverka eftersom man ofta går lite för långt i sin iver att putsa upp. Snart finns inget kvar av patinan utan bara nymålade skåp som lika gärna kunde producerats igår och då tror jag att man ändå förlorat den där känslan som de kunde gett. Jag tänker en hel del på det vad gäller våra ovanskåp som ska vara kvar. Vi kommer ta bort färgen som är målad på 80-talet och måla om och vi kommer byta beslag och ta bort listerna… men tänk om de då bara ser ut som just nygjorda…

      • maria skriver:

        Jag tycker personligen inte att det handlar om någonting som är mer eller mindre korrekt. Vi har ju själva ett kök som är en modern tolkning av ett tjugotalskök. Beslagen är likadana, skåpen är gjorda på samma sätt, men det är i alla avseenden ett modernt kök med allt vad det innebär (inte jättestora lådor dock! ;)). Eller att det ser mer äkta ut, eller någonting sådant. Bara att det kanske kan smälta in lite bättre, för att de flesta är vana vid att se sådana kök i gamla hus.

        • Sophie skriver:

          Ja och det är ju så vårt kök också kommer att bli. En modern tolkning av ett sekelskifteskök. Men jag vill att det ska kunna lura ögat till viss del men det är ju för att jag tycker det är kul att försöka få till de detaljerna. Och jag har drivit frågan om stora lådor hårt innan men ändrat uppfattning i den frågan. Vi kommer inte heller ha jättestora lådor. Eller jo, men innanför luckorna för jag tycker ändå att det är mer praktiskt med utdrag än hyllplan.

  3. Angelica skriver:

    Nu blev jag nyfiken! Hur har ni gjort det här med IKEA´s stommar och egna luckor? jag ser framför mig styckevis skåp där det blir skarvar mellan alla skåp och sen inga ”ramar” runt/mellan lådor?
    Nu har jag inte tittat så noga på IKEAs utbud så jag vet inte om det finns annat än jag ser framför mig, men det här lät ju som en toppenidé! Har du lite ips på hur ni gjort!?
    Har ni lagt på en egen ”ram” rumt alla luck/lådhål?
    Ja.. tusen frågor och ingen lät nog vettig men.. 🙂
    Ha det!

Kommentera

