Nu målar jag!


För fullt och så ofta jag kan bara färgen hinner torka så är jag där igen. Nu vill jag bli klar med allt så jag kan få inreda lite. Fönstren håller jag också på med. De två till tvättstugan är kittade (nästan helt) och ligger och väntar på att kittet ska torka nog för att jag ska kunna måla dem. Snart snart är det dags.

Skåpet i tvättstugan har jag bestämt färgen på. Det blir samma färg som luckorna hade redan innan och jag trodde att det var kimrök inblandad i den men jag blandade först en färg med bara vitt och grön umbra, eftersom jag inte är så förtjust i det blå sticket i kimrök, och det visade sig att det blev på pricken rätt kulör. Det är en lite kraftigare grå än jag tänkt från början och det blir bra. Skulle gissa på 30-40% grön umbra. Blandade på måfå som vanligt! 🙂


Här målas det, den högra dörren är än så länge orörd. Här syns det att det är samma kulör jag fått till som redan fanns på luckorna.

Två strykningar är avklarade och schellackering dessförinnan. Jag gjorde ju slut på min bra schellack och köpte en burk vattenbaserad. Den har jag nu testat. Jag vågade inte bara en strykning på kvistarna nu utan har gjort två. Vi får se om den fungerar. Jag hoppas ju det.


Här det gamla skåpet igen.

Jämför man med skåpet ovan ser det inte alls ut att vara samma kulör men det är det faktiskt. Ljuset gör väl en hel del antar jag.

4 comments on “Nu målar jag!

  1. Linda skriver:

    Den här färgen är så himla fin.

    • Sophie skriver:

      Grön umbra är nog ett av mina absoluta favoritpigment. Jag har använt det massor av gånger och i allt från blandat med nästan bara vitt så det bara är 1% grön umbra till helt ren 100% grön umbra. Det blir bra hur man än gör verkar det som.

  2. Evelyn Lange skriver:

    Vilket flytt och energie ni har, jag är djupt imponerad. Jag följde redan ert tidigare renoveringsobjekt. Men, det låter nästan som ni bara tränade tidigare. Riktig snyggt blir det! Lycka till med allting!
    En bra helg önskas
    ela

    • Sophie skriver:

      Att vi tränade är kanske att ta i 😉 men vi har iallafall lärt oss mängder med saker och vi har ju nytta av dem nu. Det är faktiskt väldigt bra att gå på det här tredje huset med all den erfarenhet som vi har samlat på oss. Snart är det dags för kök och det ska bli skönt att äntligen få göra ett fint.

Kommentera

