Kranar och blandare


Badrummet har det inte hänt så mycket i på sistone men vi har ju monterat in alla kranar och blandare (utom badkarsblandaren då som rörmokaren har lagt vantarna på). På handfatet fanns redan gamla kranar och dem har vi kvar. De är lite skavda men fungerar väldigt bra. De läcker inte och är lätta att sätta på och stänga av.


Här behövde vi inte skaffa något nytt!

Till duschen behövde vi ny blandare och duschset. Vi hade tittat på Mora Classics serie med takdusch och ärligt inte tänkt på att det var en tvågreppsblandare. Jag vet inte hur vi tänkte men inte på det iallafall. I duschen vill vi ha en blandare med termostat så det var tur att Niklas påpekade detta för oss innan vi hade köpt den.


Mora Classics duschblandare. Bild lånad från Rinkaby Rör

Vi har inte haft takdusch innan men denna gången ville Mats gärna ha det. Jag gillar det inte men tycker den vi valde är fin så gärna för mig då, jag behöver ju inte använda den. Vi hade ju tänkt köpa takduschen som hörde till blandaren, alltså Mora Classics, men så föll ju blandaren bort. Då hittade vi istället en blandare som var ganska lik men som hade termostat och den passade ändå med takduschen vi tänkt oss. Blandaren har vi köpt från Badex och den finns här.


Blandaren och takduschen passar perfekt tillsammans.


En närmare titt på blandaren och vredet till takduschen.


En närmare titt på takduschen och duschhandtaget.

Visst syns det att det är nytillverkat men jag tycker det är fint. Äkta gammalt är alltid roligast men det är inte allting som finns att få tag på. Då tycker jag det är bra när det finns fina modeller som ändå stämmer väl med badrummet i övrigt.

Till badkaret kommer vi äntligen kunna använda den gamla blandaren vi köpte för säkert 5 år sedan. Den kostade 125 kronor och var ett riktigt fynd tyckte vi. Tyvärr (fast tur nu ju) har vi inte kunnat sätta upp den innan för dels har Evald vägrat befatta sig med den av oro för att den ska läcka och dels har vi inte haft alla kopplingar eller ett väggfäste. Nu har Niklas tagit sig an den och vi kommer kunna använda den. Det är en sån gammal med termometer. Jättevacker! Jag hittar inget foto på den och nu är den som sagt hos Niklas men jag lovar att visa så fort vi fått upp den.

6 comments on “Kranar och blandare

  1. Maria skriver:

    Oj, jag fattar inte hur ni hinner med allt! o två barn dessutom!
    Jag gillar verkligen erat handfat! och takdusch är ett måste här sen, vår 3åring vill ha en regndusch! =)

    Gamla kranar är de bästa… 100% reparerbara. Tyvärr börjar det bli svårt att få tag på delar. Blir så arg när jag hör säljare/rörisar stå och säga: ”Köp nytt! den där gamla skiten är det bara krångel med, gamla kranar som står och droppar…” En gammal kran som droppar är ju superlätt och billigt att byta packning på och den blir som ny. En ny måste man ju byta en hel insats som är lika dyr som att köpa en ny. Dåligt för min ekonomi och mijön, bra för försäljarna…

    • Sophie skriver:

      Tycker också väldigt mycket om handfatet. Blev så glad att vi hittade ett nytt efter att vi lämnade det förra på Ekenäs. Och detta som till och med hade kranarna kvar. Det där om att gamla kranar är det bästa tvistar väl en hel del rörmokare om… jag håller med dig förstås! 🙂 Anton är inte så förtjust i takduschen, han tycker inte riktigt om att få vatten i ögonen så han sätter upp handduschen istället på lagom höjd. Men han vänjer sig väl!

  2. Asta skriver:

    Takduschar är fina, men jag håller med Anton, tycker inte heller om när det rinner ner sådär i ansiktet. På mig liksom kliar det.

Kommentera

