Inredning i tvättstuga och badrum.


Nu när vi kommit så långt som att golv, tak och väggar är klara i både tvättstuga och badrum är det dags för inredning. Jag har vetat hela tiden hur jag vill att kommoden i badrummet ska se ut. Det har jag vetat sen 2005 när vi gjorde vårt första badrum… då skulle vi göra en kommod under handfatet men det blev aldrig av och sen blev det heller aldrig gjort nån under handfatet på Ekenäs men nu ska det bli en på riktigt. Då innan tyckte Mats hela tiden att det kunde vänta för det var inte så viktigt som att fortsätta och göra allt annat men nu ska vi göra inredningen helt klar innan vi ger oss på nästa del av huset. Mats har redan skaffat materialet faktiskt. Lite ändrat mot hur vi tänkt oss den innan blir det eftersom vårt gamla handfat hade avskurna hörn som trixade till det lite. Detta handfatet är rektangulärt och enklare att bygga ett skåp till.

När vi flyttade hit fanns här redan en tvättstuga. Den tvättstugan var inte trevlig eftersom den fanns i det kraftigt regn- och mögelskadade utbygget. Det regnade in och stod konstant vatten på golvet i princip. Men i tvättstugan fanns två skåp som jag förälskade mig i direkt. Det var gamla köksskåp som de hade återanvänt och satt där inne. Äldre än de som fanns i både torpet och huset och de har suttit på en ovanvåning nångång antar jag eftersom överskåpet var snedsågat i ovankanten där bak. Jag bestämde redan då att de skulle få flytta ut i torpet och bli köksinredning där när det var dags men när vi kom så långt att de skulle flyttas från tvättstugan upptäckte vi att de var kraftigt mögelskadade. Det var vitt ludd på hela insidan av ena skåpet och stora svarta fläckar över hela insidorna, för att inte tala om hur illa de luktade. Hela utbygget luktade så skarpt av mögel och röta att det faktiuskt var svårt att andas där nån längre stund. Skåpens stommar var byggda av masonite på reglar och masoniten gick inte att rädda. Däremot tog vi vara på luckorna och beslagen. Luckorna var gjorda i massivt trä så dem kunde man göra rent och spara.


Fina på utsidan men inte alls invändigt.


Här är underdelen, jag blev verkligen besviken när vi uptäckte hur dåliga de var och hur illa de farit av att stå i utbygget..

Även om skåpen nu inte gick att rädda så har jag som sagt kvar luckorna och dem har jag nu planerat att vi ska använda till kommoden i badrummet och inredningen i tvättstugan. I badrummet blir det en lucka på skåpet under handfatet vilket är fullt tillräckligt. Det här är en idé som kommit efterhand och jag grämer mig lite nu över att vi inte tänkte på det tidigare för då kunde en lucka blivit dörr till spegelskåpet ovanför hadfatet. Nu är hålet där redan gjort och passar inte till luckan som blir över. Det blir det två luckor som används till skåpen i tvättstugan. En av de lägre bredare luckorna kommer passa utmärkt under vasken och en av de högre kommer sitta bredvid så i tvättstugan blir ett skåp med två luckor. Skåpet i tvättstugan blir likt det underskåp som luckorna en gång suttit i men med vak i, vi kommer göra hörnet avfasat likadant som på det och det blir ett avstånd mellan luckorna som det är där. Jag tycker det skåpet var väldigt vackert och att det passar in i huset fast det inte är ett skåp från sekelskiftet. Runt skåpets nederkant kommer vi sätta golvlist. I tvättstugan tror jag att vi kommer måla skåpet i samma färg som luckorna har idag, det är roligt att använda en originalfärg. Den passar dessutom till både golvet och väggarna och då kan jag använda den färgen även på alla snickerier.

I badrummet blir skåpet ganska likt det vi bygger i tvättstugan men där blir det ingen golvlist runt utan någon sorts ben istället. Sen vilken färg vi bestämmer oss för där det får vi se. Jag vet inte vad som kan passa bäst till golvet och de ljustgulbeiga väggarna. Nån kraftigare färg vill jag ha iallafall. Det ljusa, ängsliga och lite fega nöjer jag mig med att ha i tvättstugan… 😉 Jag är inne på järnoxidbrunt kanske, inte helt ren men en med bara lite vitt i skulle nog passa. Mats däremot är inte så förtjust i brunt men å andra sidan är det skillnad på brunt och brunt.

Kommentera

