Vad ska man välja?


Efter att det blev en ganska lång debatt om tvättstugor, byggnadsvård, gammeldags eller modernt och annat efter förra inlägget känner jag att det får bli ett nytt inlägg istället för en fortsättning där. Det blir för många kommentarer som blir röriga att följa (Men kommentera gärna vidare här :-D)

Vad jag skrev i mitt förra inlägg var att de tvättstugor vi tidigare renoverat inte har blivit bra. Vi har valt enkla vägen och oftast den billigaste vägen eftersom det varit ett rum som varit lågt prioriterat för oss hur det sett ut. Jag tror att detta är en sanning för många, man lägger inte krut på det som inte alla ska se. Vardagsrum och kök kostas det på mer i till exempel. Längs vägen har jag insett att detta är fel sätt för oss att tänka, jag vill ha en tvättstuga som är fin men framförallt praktisk men varför ska jag välja det ena när man kan få båda? Vi har inte lyckats så bra med den praktiska biten heller tidigare och det har vi lagt en hel del krut på den här gången när vi har planerat.

I inlägget skrev jag heller ingenting om byggnadsvård, schabloner, rutiga tyger eller nåt annat som faktisk avslöjar vilken stil vi tänkt oss i rummet men diskussionen tog fart ändå.

Det var stycket nedan som Maria kommenterade förutom att det var bättre med plastmatta ur byggnadsvårdssynpunkt vilket jag är helt enig med henne om. Men vi bygger till och då påverkar golvvalet inte konstruktionen i huset och risken för vattenskada på huset elimineras i vilket fall och vi har ju dessutom fuktspärrat bakom eller under klinkern på betongen.

Vi bodde i ett gammalt hus och hur ”fel” en tvättstuga än är i ett sånt hus blir det inte bättre för att man väljer att göra den modern eller väljer att göra den billig med plastmatta och målad väv på väggarna. I ett gammalt hus passar det inte in med plastmatta och väv, eller målad papp för den delen,ens i tvättstugan för den skär sig mot resten av huset och eftersom tvättstugan redan från början är ett rum som ”inte borde finnas” i huset har man redan där en krock som heter duga. Att då dessutom göra den till en utseendemässig olikhet eller en katastrof rent estetiskt gör inte saken bättre.

Senare i en kommentar skriver jag att jag vill att stilen på tvättstugan ska passa till huset men det är inte samma sak som att jag vill ha en massa inredningsdetaljer och romantisk eller shabby chic inspirerat där. Det är definitivt inte min stil. Min tanke om en tvättstuga som passar husets stil är att göra den enkel men funktionell och med en känsla av sekelskifte eftersom vårt hus är byggt 1909. Jag vill ha riktiga material som massivt trä och en färgsättning som passar till resten av huset. Linoljefärg är för mig ett självklart val och det skulle inte falla mig in att använda någon annan färg på trä bara för att det är ett nybygge. Jag har aldrig påstått att vår tvättstuga och vårt badrum är byggnadsvård. Det enda som är byggnadsvård med dem (enligt mångas uppfattning om ämnet) är det faktum att vi förlagt dem i en utbyggnad för att inte göra ingrepp på huset.

Jag kan tycka att det inte blir bättre att göra en tvättstuga i modernare stil än en i gammeldags stil när det redan är en krock. Vari ligger skillnaden förutom utseendemässigt? Skulle det vara mer ”rätt” att göra den modern så det syns att den är ett tillskott? Vi försöker inte dölja att det är en ny funktion vi tillfört huset men vi tycker inte det är snyggt med plastmattor och väv eller om man nu ska dra det till sin spets hypermodern inredning i ett gammalt hus. Där tycker jag det blir en krock som gör att rummet blir ännu värre. I ett hus där alla rum är inredda i sekelskiftesstil förväntar man sig att verkligen alla rum har någon sorts röd tråd. Att öppna dörren från en hall med björkådrade dörrar och en tapet från 20-talet samt snickerier kopierade från original från tidigt 1900-tal och komma in i en ultramodern tvättstuga, det blir inte bra. Det blir heller inte bra att öppna samma dörr och stiga in i en kuliss av en tvättstuga som aldrig funnits, en sekelskiftestvättstuga. Jag vill hitta en mellanväg, något som inte är för iögonfallande åt ena eller andra hållet. Något som är äkta och oförställt och vackert. Viktigt för mig är att det är rejäla och sunda material, att rummet är trivsamt och ljust och att jag tycker om det.

Precis det här skriver Maria i en av sina kommentarer och jag tror att vi pratar om varandra en del. Vi har valt olika stilar men har nog ganska lika tankar i botten. Här ett citat ur en av hennes kommentarer:

Men varför sådana ytterligheter som ”hypermodernt” och ”sekelskifte”? Inredningen i vår tvättstuga är modern, den känns inte gammeldags, men skåpluckorna är spegelluckor i massivt trä, delar arbetsbänken är massiv björk, hyllplanen och konsollerna är massiv björk, tvättfatet är av porslin och maskinerna står under en arbetsbänk i plåt. Varken hypermodernt eller sekelskifte, inte speciellt utstickande åt något håll.

Sen skriver hon om vad som är mest passande för huset:

I badrummet i vårt hus – tvättäkta femtiotal – fanns en plastmatta på golvet (typ korkmatta med ett plastskikt på, ej linoleum) och målad masonit på väggarna. Klinker är egentligen mer främmande i vårt hus än vad plastmattan är. Om man nu ska inreda efter devisen ”vad som är rimligt för huset”. Jag säger inte att ni resonerar helt fel eller galet, jag tycker bara inte att det är mer eller mindre byggnadsvård än att välja plastmatta och inredning med modernt formspråk.

I vårt hus hade badrummet ett ytskikt som härstammar från 70-talet gissar jag. Under de plastmattorna finns ett äldre ytskikt från ett badrum som borde vara iallafall 20 år äldre. Alltså 50-tal. Där ligger tjocka gula klinkerplattor så i såfall har vi valt helt rätt eftersom det tidigare varit stengolv i badrummet. Och går man ännu längre så ligger det framför vår vedspis på ovanvåningen exakt såna klinker som de vi valt till golvet i badrummet. Fast det visste vi inte när vi valde golvet. 😀

Och jag tycker inte heller att det är mer eller mindre byggnadsvård att välja ”sekelskiftesstil” än plastmatta egentligen. Men jag tycker inte om plastmattor, jag tycker inte det är snyggt. Jag har aldrig påstått att det skulle vara byggnadsvård att vi lägger klinker i tvättstugan och badrummet men jag tycker inte att det passar in lika bra med plastmatta som klinkergolv kan göra. Däremot kommer vi inte äventyra husets stomme när (eller om) vi gör en extra toalett på ovanvånignen. Då blir det plastmatta på golvet, även om jag inte tycker det är lika snyggt, eftersom det är det bästa för huset.

3 comments on “Vad ska man välja?

  1. maria skriver:

    Då tycker vi nog ungefär likadant – egentligen. 🙂

  2. Margareta skriver:

    Fortsätt bara. Ni väljer som ni vill själva och jag är övertygad om att det arbete ni lagt ner i planering och byggtid på det här.. det kommer bli jättebra. Hälsningar och tack från Margareta som är glad för din/er skull att ni verkar glada och har hittat hem. många hälsningar Ser fram mot roliga inlägg. det blir mer och mer spännande.

    • Sophie skriver:

      Tack Margareta. Vad roligt att du fortsatt följa oss. Vi tycker också att det blir mer och mer spännande för snart får vi börja på själva huset och det ser vi verkligen fram emot.

Kommentera

