Tvättstugor från det förflutna


Våra tidigare tvättstugor har inte varit några höjdare direkt. Den första vi gjorde i huset i Strömsnäsbruk var ju visserligen ren och fräsch men definitivt inte snygg och praktisk. Vi trängde in den i ett litet tillkrånglat utrymme och den fungerade aldrig riktigt bra. Där valde vi enkel plastmatta som svetsades in på golvet med uppvikta kanter mot väggen och vi målade väggarna (vi satte upp målarpapp som vi sen använde vanlig väggfärg till). Det blev, fast det var helt nytt, ändå sunkigt, trångt och kändes billigt precis som det ofta gör i en tvättstuga. Vi bodde i ett gammalt hus och hur ”fel” en tvättstuga än är i ett sånt hus blir det inte bättre för att man väljer att göra den modern eller väljer att göra den billig med plastmatta och målad väv på väggarna. I ett gammalt hus passar det inte in med plastmatta och väv, eller målad papp för den delen,ens i tvättstugan för den skär sig mot resten av huset och eftersom tvättstugan redan från början är ett rum som ”inte borde finnas” i huset har man redan där en krock som heter duga. Att då dessutom göra den till en utseendemässig olikhet eller en katastrof rent estetiskt gör inte saken bättre.

Fast vi bodde i huset i 3 år har jag inte ett enda fotografi från rummet som inte borde fått finnas. 🙂 Jag tyckte som sagt aldrig bra om den och därför har jag nog inte tänkt på att ta kort heller.

I vår andra tvättstuga på Ekenäs la vi visserligen klinker på golvet vilket gjorde den bra mycket bättre än innan, när den hade ruffigt betonggolv, men vi målade väggarna med en slatt färg som vi hade över och den blev inte bra, det blev alldeles för mörkt när det bara fanns ett litet fönster och klinkern vi valde var den billigaste man över huvud taget kunde uppbringa. Efter det gjorde vi dessutom badrummet ovanför och då drogs det nya rör genom taket och det skitades ner och skavdes en del. Inredningen blev inte bra den heller. Vi köpte en laminatskiva på Ikea och laminat är ingen favorit men var billig. Sen blev det aldrig helt klart med hyllor och inredning och jag trivdes aldrig där heller. Konstigt egentlgien att man kan tänka så fel när man ändå ska göra nåt rätt.


Så här blev det i tvättstugan på Ekenäs. Ser kanske ok ut men skenet bedrar. Bakom ryggen finns hydrofor, vattenfilter och pump och det gick inte att hålla rent och trivsamt. Dessutom är källarklimat aldrig positivt för något rum…

Jag har länge drömt om en rymlig och praktisk tvättstuga där man kan ha alla kläder. Nu har jag äntligen fått möjligheten att ha det. I våra tidigare hus har vi fått ta de utrymmen som fanns att tillgå vilket inte har varit optimalt. På Ekenäs var tvättstugan även, som sagt, placerad i källaren vilket jag inte upplevde som ett problem då, annat än just att det upplevdes mindre fräscht och ganska sunkigt, men det är betydligt lättare nu när den ligger bara ett par steg bort hela tiden. Det blir en del tvätt med två små barn och när det då är långt till tvättstugan blir tvätten liggande utspridd istället. Nu är det aldrig långt att gå och lägga den direkt i tvättkorgarna vilket troligen kommer underlätta en hel del i vardagen även om jag faktiskt är duktig på att se till att smutstvätten hamnar där den hör hemma. Värre är det då med den rena tvätten som nästan alltid får sin slutstation i soffan i vardagsrummet eftersom jag aldrig har tid att vika den.. (med tid menar jag lust och motivation). Sen blir högen större och större och större… tills all tvätt liggger där och man varje morgon får rota igenom efter nåt att ha på sig. Att hitta ett par strumpor som är likadana kan ta en bra stund och ska man då dessutom hitta till Anton och Maja kan man lika bra ställa in sig på att komma sent till jobbet!

18 comments on “Tvättstugor från det förflutna

  1. maria skriver:

    Jag håller inte alls med. Egentligen är ju våtrumsmatta optimalt ur byggnadsvårdssynpunkt eftersom det är allra minst risk för läckage, om man nu inte inrymmer våtutrymmena i en tillbyggnad. Vi har matta i vår tvättstuga av den enkla anledningen att det är lättskött och lättarbetat (klinkergolv är något jag helst inte vill stå och jobba på) – inte att det är billigt – och inte kan jag påstå att det skär sig särledes mot resten av huset. Vår tvättstuga känns långt ifrån billig eller sunkig; utan den är ljus, lättarbetad och fin trots dess avsaknad av schabloner, klinkergolv och rutigt bomullstyg och trots att den är inredd med (i huvudsak massiv) björkinredning och inte är linoljemålad. För att ta ett annat exempel känns Älvgårdens toalett jättetrevlig ut trots våtrumsmatta.

  2. maria skriver:

    Inser att min protest kan ha låtit onödigt sur, det var inte meningen. 🙂

    • Sophie skriver:

      Du behöver inte oroa dig för att låta sur. Att någon inte håller med tycker jag bara är roligt och uppfriskande. 🙂

      Jag är helt enig med dig angående att använda våtrumsmatta av byggnadsvårdsmässiga skäl. När (eller om) vi gör en liten extra toalett här på ovanvåningen blir det med all säkerhet just våtrumsmatta där på grund av det skälet. MEN jag tycker inte det är snyggt! Och jag tycker verkligen inte att det är lättskött och lättarbetat. Vi har rivit ut två badrum vid det här laget med plastmatta på både vägg och golv och vi har plastmattor i flera rum här samt det låg plastmatta i alla rum på Ekenäs. De blir slitna och fula fort. Efter att de blivit slitna blir de svåra att hålla rena och där vet jag verkligen vad jag talar om vid det här laget. Inte ens när golven var nyskurade såg de rena ut. Jag menar heller inte att det är billigt rent ekonomiskt för det finns ju mattor i olika prisklasser men jag tycker det ser billigt ut. Det enda vi har av schabloner, klinkergolv och rutigt bomullstyg i vår tvättstuga är just klinkergolvet. Det andra kan jag klara mig utan men jag vill ha en inredning som passar resten av huset och det tycker jag inte man kan få med plastmatta.

      Och ärligt tycker jag att Älvgårdens badrum är fint… allt utom golvet! Jag tycker att det stör, men det är min åsikt.

      • maria skriver:

        Jag är helt enig med dig om att det är finare med klinkergolv än med plastmatta. Jag är dock uppvuxen i lägenhet med plastmatta och har haft det i varje studentrum alt. lägenhet jag har bott i sedan jag flyttade hemifrån -96, och tycker att det är ett helt ok golvmaterial om man bara sköter det rätt – svårigheter att hålla rent har jag inte haft (förutom i badrum och hall). De är i vart fall mjuka att stå på och har lite svikt i sig, vilket inte är att förakta om man exempelvis ska stå länge på golvet. Hur som helst är ju tvättstuga en väldigt modern företeelse och jag tycker nog att det är lika tveksamt att ge den en ”gammeldags” inredning och kalla det byggnadsvård, som att sätta fronter på kylskåp och diskmaskin och kalla det byggnadsvård. Jag är allt för att anpassa istället för att stilkrocka, men är stilkrocken redan ett faktum riskerar man nog lika gärna att förstärka som att mildra krocken… Vi gjorde som vi gjorde för att tvättstugan redan kändes som en rejäl anakronism som det var. Nåväl, det var en parentes, jag tycker hur som helst att det är att ta i att kalla en tvättstuga med modern inredning och plastmatta för ”estetisk katastrof”. Min tvättstuga må vara modern och skära sig med resten av huset, men någon estetisk katastrof är den rakt inte – det är ett av de rum jag stoltast visar upp i huset. 🙂

        • Sophie skriver:

          Det är klart att det är skillnad på hur en plastmatta sköts eller inte sköts men faktum kvarstår att de plastmattor jag stött på i våra hus som väl i de flesta fall legat i 10-20 år inte varit fina längre. Nu tycker jag inte om nya platmattor heller för jag tycker utbudet är otroligt begränsat rent utseendemässigt men när de legat under många år blir de repiga och skavda och smutsen fastnar i ytan. Det gör dem varken hygieniska eller lättskötta. Att de är mjukare att gå på än ett klinkergolv är sant men så länge står jag inte på samma ställe att jag tror att det gör skillnad.

          Det är ju just det där med att tvättstugan är en modern företeelse på ett sätt som gör det till ett svårt rum precis som badrum och kök. Funktionen måste finnas men hur löser man det rent raktiskt? MrsUniversums modell är kanske den allra bästa egentligen om man har de förutsättningarna. Men jag kan inte förstå varför du måste jämföra tvättstugan med att sätta fronter på vitvaror. Vi döljer inte våra vitvaror, har aldrig gjort det (även om diskmaskinen i nya köket blir helintegrerad, fast det har andra orsaker än att dölja den) och vi döljer heller inte tvättmaskinen och torktumlaren. En gammeldags inredning innebär inte för mig att det finns draperi framför dem tillexempel, det är jag för praktisk för. Jag gömmer undan dem på annat sätt. Jag har svårt för att man så tydligt ska visa att man gör förändringar. Det tycker inte jag är varsamt. Vi har gjort en tillbyggnad på huset. Alla som kan något om äldre hus kan se att det är en tillbyggnad på olika detaljer och utformningen men för den sakens skull har vi inte gjort den helt avvikande från resten av huset. Samma med tvättstugan. Kan man överhuvudtaget något om gamla hus (och annars också för den delen:-D) vet man att den inte är original. Vi kommer inte försöka få den att se ut att ha funnits där alltid men vi kommer att göra den stilmässigt liknande sekelskifte genom färgsättning och vissa materialval. Att välja en hypermodern tvättstuga skulle inte göra saken bättre. Jag tycker byggnadsvård handlar mycket om vilka material man väljer och därför är naturmaterial vitkiga för mig. I tvättstugan kan vi dock inte komma undan moderniteter helt men i så stor utsträckning som möjligt väljer jag ändå efter de premisser som gäller för resten av huset.

          Sen skriver jag faktiskt inte att en tvättstuga med väv och plastmatta är en estetisk katastrof jag skriver att om man bygger en tvättstuga som redan i sin funktion skiljer sig från husets original behöver man inte dessutom dessutom göra den till en utseendemässig olikhet eller en katastrof rent estetiskt för det gör inte saken bättre. Med det syftar jag på våra tidigare tvättstugor som inlägget handlar om. De har i olika grad varit både utseendemässiga olikheter och estetiska katastrofer. 😀 Jag tycker inte det är bättre när man romantiserar till det alldeles hemskt och alla praktiska funktioner får stå i skymundan, tvättstugan är ett rum som ska vara praktiskt och fungera det är huvudsaken.

          Jag är stolt och glad över min tvättstuga och precis som du visar jag gärna upp den. Det kommer bilder på resultatet när vi kommit längre och jag skulle gärna se mer av din så kanske du kan överbevisa mig i min uppfattning om plastmattor och väv!! 😉

  3. MrsUniversum skriver:

    Vi har tvättstuga i det gamla bykhuset. Då mitt Universum byggdes hade man inte tvättstugor inne i bostadshuset. man hade över huvud taget inte rinnande vatten där utan det bars in från brunnen (som fortfarande används men nu med pump och hydrofor). Det gamla betonggolvet i bykstugan finns kvar, skorstenen som kom till användning då vattnet i bykkaret värmdes upp finns kvar, karet av gjutjärn är kvar men inte på plats.
    Här har vi så märkligt som trätrallar lagda på det gamla betonggolvet. Lättstädat och inget gör det om man spiller. Vattnet åker ner i golvbrunnen eftersom betonggolvet har lutning mot denna.

    • Sophie skriver:

      Ja det där var en tanke vi övervägde här också, att ha tvättstuga i ett annat hus. Inte för att det finns någon gammal tvättstuga utan för att skona huset. Men eftersom vi ändå skulle bygga ut kändes det naturligt att även lägga tvättstuga där och jag är väldigt nöjd med det beslutet, det är många år kvar med mycket tvätt efter barnen och jag vet att jag är lat och bekväm så tvätten hade blivit liggande kvar inne istället. 😀

      Trätrallen måste vara praktiska i ett sånt utrymme.

  4. Maria skriver:

    Haha, det finns inget ämne som skapar så mycket diskussion som klinker vs våtrumsmatta. =)

    Jag är mer av typen våtrumsmatta och faktiskt även riktig omslutande dusckabin, dels är det så oerhört lättstädat men framförallt tryggt! Jag skulle aldrig vilja duscha direkt mot väggen ens med våtrumsmatta på väggarna, jag är alldeles för rädd om vårat hus. (Vatten kan vara förödande i träkonstruktion!) Jag är inget fan av kakel heller, nog att det kan vara snyggt på bild, men det är kallt och ekar, sen litar jag inte på den tunna fuktspärren bakom kaklet, hur vet man att den är hel om 15 år i ett rörligt trähus?

    Vi har haft väv i 3 badrum och det ser nästan ut som lumppapp med lite färg på, nästan lika fint som pärlspont, och framförallt lätt att måla om när man vill förnya! Dessutom syns det direkt om det är nåt problem då väven/mattan släpper från underlaget. Min tanke är snarare att bevara ”mjukheten” i alla rum så som tapeter och trä ger, och där blir väv det naturliga valet i tvättstuga och badrum för oss, det känns mer som ett gamaldags ”tvättrum” (dvs vanligt rum) än ett helkaklat rum som faktiskt aldrig funnits i det här huset. Helst hade jag givetvis haft trägolv… kanske skulle göra som MrsUniversum, det var smart med löst golv över =)

    Men vist håller jag med om att badrum/tvättstuga aldrig passar helt i gamla hus, men det är bekvämt =)

    • Sophie skriver:

      Jo att vatten kan vara förädande för trähus det vet vi och att det är vanligt med vattenskador vet vi också. Vad vi också vet är att de två badrum vi rivit ut hittills där det suttit våtrumsmatta på både väggar och golv varit helt fria från fuktproblem. Det har inte funnits tillstymmelse till fukt bakom mattorna. Vad vi också vet är att fuktspärren bakom kaklet inte är mycket tunnare än en vårtumsmatta och gör man det rätt är det helt tätt. Man lägger på så många lager att det blir som en matta och jag skulle tro att den mattan är mer elsastisk än en vanlig vårtumsmatta är. Dessutom ligger just vårt badrum i ett tillbygge så det skadar inte vårt gamla hus om olyckan skulle vara framme.

      Jag kan hålla med om att kakel är kallt och ekar och vi har tyckt att just det varit ett problem så därför har vi också valt i våra tidigare badrum att bara sätta kaklet upp till 3/5-delar och sedan papp med linoljefärg. Trots det har vi tyckt att det blivit för kallt och stelt och nu valde vi istället pärlspont.

      Jag kan också verkligen hålla med om att ett helkaklat badrum ofta känns hårt och att det inte är vanligt att det funnits i gamla hus men stengolv eller klinker på golvet har funnits så det ser jag inget konstigt i att man väljer. Både badrum och tvättstuga är nödvändiga om man ska bo i ett hus och jag är av den bestämda åsikten att de ska gå ihop med huset stilmässigt.

  5. maria skriver:

    MrsUniversum, vi har också kvar den gamla tvättstugan på vår gård. Den är dock av något senare slag och har kakelimiterande masonit på väggarna. Det var ursprungligen ett skjul som flyttades hit när bröderna Karlsson demonterade en stuga i trakten. Både kokkittel och tvättmaskin finns kvar där – en tvättvagga är undanstoppad i ett uthus. Men min svärfars faster tyckte att det var hemskt besvärligt, och jag förstår nog henne – jag skulle nog inte heller vilja bege mig ut i trettiogradig kyla för att tvätta.

  6. Asta skriver:

    Kan inte låta bli att undra hur det var i vårt hus. Där fanns en gång i tiden en tvättunna i källaren. På husritningen kan man se hur den står där och kokar. Undrar om de verkligen hade något avlopp där? Och golvet? Var det jord eller vad kan det ha varit? Får väl aldrig veta, men det hade varit kul.
    Idag har de murat igen stället där tvättgrytan stod – har ibland lust att riva upp det där och se vad som finns under.

    • Sophie skriver:

      I vårt första hus fanns en gammal tvättmaskin i uthuset. Det kan inte ha varit så roligt att gå ut dit och tvätta, å andra sidan tvättade man inte som man gör idag och de var säkerligen glada över att de iallafall slapp tvätta för hand. Hur gammalt är ditt hus är det inte runt sekelskiftet? Det kan ju ha legat ett stengolv tidigare, eller kanske betong till och med.

  7. Mia Sahl skriver:

    Hej!

    Mia Sahl på Allt i Hemmet här. Vilken fin sida du har. Just nu jagar vi före och efterbilder från badrumsrenoveringar. Är ni intresserade av att vara med? Ring eller mejla så snart du kan. /Mia

  8. Asta skriver:

    Jo – vårt hus är från strax efter sekelskiftet.
    Det påstås dock att det var jordgolv där innan de satte dit klinkers, men det hindrar inte att det fanns något annat där tidigare.

    • Sophie skriver:

      Nej det kan ju tänkas att det varit ett jordgolv från början men också kanske ett stengolv. Såna saker är roliga att få veta om sitt hus, sånt man funderar på. Synd att det inte alltid finns någon att fråga.

  9. maria skriver:

    Nu kunde inte jag svara direkt på inlägget längre, det blev väl för många nivåer. 🙂

    Det jag menar är att en tvättstuga i ett gammalt bostadshus är en anakronism i sig. Ungefär som kyl och frys. Inget klinkergolv – eller kylskåpsfront – i världen kan ändra på det. Som jag skrev är jag definitivt för att man ska anpassa sig, göra förändringar smygande, att inget ska sticka ut för mycket. Men varför sådana ytterligheter som ”hypermodernt” och ”sekelskifte”? Inredningen i vår tvättstuga är modern, den känns inte gammeldags, men skåpluckorna är spegelluckor i massivt trä, delar arbetsbänken är massiv björk, hyllplanen och konsollerna är massiv björk, tvättfatet är av porslin och maskinerna står under en arbetsbänk i plåt. Varken hypermodernt eller sekelskifte, inte speciellt utstickande åt något håll. Och dessutom i en utbyggnad. Väv har vi dock inte på väggarna. Skulle gärna visa bilder, men det är så sjukt svårt att fota där inne – det skulle behövas ett vidvinkelobjektiv som jag inte har. 🙂

    I badrummet i vårt hus – tvättäkta femtiotal – fanns en plastmatta på golvet (typ korkmatta med ett plastskikt på, ej linoleum) och målad masonit på väggarna. Klinker är egentligen mer främmande i vårt hus än vad plastmattan är. Om man nu ska inreda efter devisen ”vad som är rimligt för huset”. Jag säger inte att ni resonerar helt fel eller galet, jag tycker bara inte att det är mer eller mindre byggnadsvård än att välja plastmatta och inredning med modernt formspråk. 🙂

  10. Maria skriver:

    Åh vad spännande med Allt i Hemmet! Du får berätta om det blir ett repotage sen, brukar inte köpa den tidningen annars.

    Men en sak som jag tror inverkar mycket på hur rummet blir, är fönster! Vi har fönster i båda badrummen nu o det är otroligt ljust och fint, solljus är så varmt och levande ljus. Källare är murriga o tråkiga, även om det är skönt att stuva ner maskinerna om man har trångt badrum. Men jag håller med dig där om tillgängligheten, så ofta som vi tvättar hemma är det nästan bättre att ha duschen i en ev källare, för duschar gör man ju bara en gång om dan =) Men jag tror mnga sitter o stirrar sig blind på att få en fin planlösning när man renoverar, istället för att tänka praktiskt, så står man där med korgar fulla med rentvätt, så är det ju hos de flesta. (undrar ibland varför vi har garderober när vissa kläder aldrik kommer längre än till renkorgen).

Kommentera

