Städa, städa varje dag…


Efter att duschen och toalettstolen var inkopplade blev det så jul och vi tog ledigt från renoveringen några dagar. Vi har jobbat nästintill oavbrutet under sommaren och hösten och nu hade vi kommit så långt så vi kunde pausa lite. Värmen är klar och vi kunde duscha och använda toaletten. Det var de viktiga bitarna att få färdiga och det var verkligen skönt att känna att man kunde slappna av lite under julhelgen. På måndagen var vi sugna på att börja igen och då tog vi tag i en helt annan sak än badrummet. Mats kopplade in centraldammsugaren. Själva behållaren är placerad ute i nybygget bredvid värmepumpen och sen har Mats dragit ett rör uppe längs taket i gamla badrummet och skafferiet där vi senare kommer att sänka taket just för att kunna gömma de här mer eller mindre nödvändiga installationerna. Utaget har vi placerat inne i en garderob i arbetsrummet. Från början var tanken inte alls att vi skulle ha uttaget inne i skåpet utan bara slangen men sen funderade vi på om det inte var ganska bra att sätta det där ändå så att slangen hela tiden kunde sitta i. Då behöver man bara ta ut en bit slang när man ska dammsuga hallen till exempel istället för alla de 10 metrarna. Det blev bra. Dels slipper man se uttaget och dels kan slangen som sagt sitta i. Det är så smidigt att bara ta ut slangen och börja dammsuga. Inget ikopplande eller urtagande. Garderoben vi valt är den närmast köket vilket innebär att vi utan problem når hela bottenvåningen på huset med slangen, även ut i tvättstugan, med bara ett uttag. Skönt tycker vi att inte behöva dra rören onödigt långt och göra fler ingrepp. På ovanvåningen har vi dragit upp röret inne i en av kattvindarna och även placerat uttaget där inne så det syns inte där heller och har inte gjort större skada än ett hål i golvet där.

Eftersom vi behöver en del nya rör dragna för el senare när vi flyttat all el från ovanför trappan ut till tvättstugan så stod alternativet mellan att sänka kökstaket eller taket i gamla badrummet och skafferiet några centimeter. Det var ett ganska enkelt val med tanke på att vi vill behålla en del ovanskåp i köket och vi inte vet vad som finns under masonittaket där och vi vet att det finns ett trasigt papptak under masoniten i badrummet. Det känns även rätt när vi nu vet att väggen som vi tar hålen genom inte är en originalvägg utan tillbyggd när badrummet gjordes. Att taket blir ca 5 centimeter lägre i skafferiet och gamla badrummet gör inget eftersom vi ändå har över 260 centimeter till taket i hela huset utom i utbygget där det är 240 cm, at jämka lite däremellan blir då ganska bra. Den här lösningen gör också att vi helt osynligt kan dra alla de rör som behövs till resten av huset och att vi kan göra det utan ingrepp på något av det vi är rädda om. I skafferiet och gamla badrummet finns det ingenting kvar av det gamla att ta till vara.

När Mats började med att installera dammsugaren fick jag ta hand om det som tidigare funnits i garderoben. Det innebar att jag var tvungen att hitta nya platser för det och då började jag med att röja i köket på ovanvåningen så där blev ordning. Sen vi flyttade in har det rummet fungerat som förråd för allt ouppackat och allt som vi inte vetat var vi skulle göra av. Det har inte gått att gå innanför dörren för alla saker och vedspisen som finns där har man knappt sett bara. Nu är rummet rent och faktiskt fint även om det står lite lådor kvar. Vi har inte tagit oss tid att ordna upp allt sånt här sen flytten och mycket saker har vi saknat och inte vetat var vi skulle hitta. Efter att rummet var klart fortsatte vi av bara farten och två lass till tippen blev det med en del byggmaterial, flera säckar med renoveringsskräp som stått i arbetsrummet ett tag och en hel del tomma kartonger. Lite annat som vi inte ville ha åkte också med och det är befriande när man får bort sånt som ändå verkligen bara ligger och skräpar.


Nu ser rummet ut så här, minus fåtöljen och bordet och plus några kartonger.

Huset har inhyst två familjer en gång i tiden så det finns ett kök på varje våning. Det på ovanvåningen liknar det där nere mycket men jag tror att det är något äldre.


Köksinredning marmorerad i grönt som jag tror är original.


Vedspisen och vasken. Vattnet i kranen fungerar. Men det gäller att inte sätta på den för under finns visserligen en vask men inget fungerande avlopp.

Vedspisen är komplett med värmeskåp under och i fint skick. Den behöver muras om invändigt men det är väl ganska naturligt. Bredvid har det troligen stått en elspis nångång men där står nu ett skåp i masonite. Kaklet runt vedspisen är typiskt för början av sekelskiftet och tjockt och gediget. Det är också satt i förband vilket vi diskuterat här tidigare. Jag visste ju då att jag sett det nånstans men inte tänkte jag på att det var i mitt eget hus :-D.

Rummet ska såsmåningom bli vårt sovrum. Rummet vi sover i idag ska Anton ha. Vi har svårt för att bestämma oss för hur långt vi ska gå i bevarandet. Vi får lätt plats med vår säng och sängbord i rummet även om köksinredningen är kvar men vill vi ha den kvar? Vi tvekar mycket. Samtidigt som det skulle vara roligt att bevara den är jag verkligen inte alls förtjust i färgen på luckorna och ska vi ändå måla om har vi ju gjort en stor förändring från ursprunget. Och vi kommer aldrig att använda vedspisen på ovanvåningen för det skulle bli alldeles för varmt och kanalen behövs till kakelugnen vi ska sätta i matrummet på bottenvåningen. De har delat kanal innan men så får man inte göra längre. Dilemmat kan dock ligga och gro ett bra tag för det dröjer tills vi ska ta oss an det här rummet och under tiden får beslutet växa fram.

4 comments on “Städa, städa varje dag…

  1. Sara skriver:

    Jodå, två eldstäder får visst dela kanal (så då var det problemet löst)! Däremot undrar jag om man verkligen följde regelverket då huset byggdes, eftersom jag tror att kravet på separata rökkanaler infördes 1900 (för att många år senare tas bort). Jag har en kakelugn på bottenvåningen som delar kanal med övervåningens vedspis och det går alldeles utmärkt. Även om ni inte behöver vedspisen till vardags, så kan den vara bra att ha kvar om den inte snor allt för mycket plats. Rätt som det är (strömavbrott) behövs den…
    Lite kul med köksinredningen. Den går ju att använda till annat än köksprylar. Och färger upplevs olika beroende på vilka färger som gör dem sällskap, så man kan ändra uppfattning om något man först inte gillade bara passar ihop med resten. Men det är ju lätt för mig att säga, jag älskar ju grönt. 🙂

    • Sophie skriver:

      Är det så enkelt så köper jag din lösning direkt… 😉 Jag kan ärligt säga att jag inte har full koll på vilka regler som gäller men jag var säker på att man inte fick ha två eldstäder på samma skorsten. Har jag fel blir jag bara glad! Vet också att olika distrikt tillämpar reglerna på olika sätt. Jag tror att man kanske ändå följde reglerna när huset byggdes för vedspisen är inte från byggåret. Den kom dit när de delade huset till två lägenheter vilket var senare. Jag är ganska säker på att man inte ens inredde ovanvåningen från början eftersom alla snickerier där uppe är från tiden 1930-1940.
      Vi har ingen kakelugn på bottenvåningen och kanske får vi inte installera på en kanal där det redan finns en eldstad men du får ha det när det redan finns sen innan… kan det vara så? Eller är din också nyinstallerad?

      Eftersom rummet ska bli vårt sovrum är vi lite tveksamma till att ha kvar vedspisen och köksinredningen. Jag är väldigt fundersam över vad jag vill. Visst kan den vara bra att ha men vi har tänkt kamin på annat ställe uppe isåfall och då kan vi stänga av vårt sovrum och värma mindre yta om det behövs. Vi får se hur vi gör. Jag har tänkt att inrednignen kan vara kvar och ha den till annat men jag har svårt för färgen. Säkert är iallafall att vi inte kommer riva den utan isåfall ta ner den och använda den alternativt spara/sälja den. Jag gillar också grönt men inte just denna gröna kanske… inte ens med andra komplementfärger 😀 Samtidigt är det originalfärgen och då är det synd att måla över. //Sophie

  2. Sara skriver:

    Vill du bli glad så har jag ett supertips: gå in på Boverkets hemsida och leta upp BBR 5:431!
    Kravet på separata rökkanaler gällde 1900-2002, men som med andra byggregler så har den aldrig gällt retroaktivt, dvs om ditt hus byggdes/renoverades innan den nya regeln infördes, så behöver du inte vidta några åtgärder. Ändå har jag hört om många ägare av gamla hus (byggda före 1900) som fått höra av sotaren att de måste dra rör alternativt plocka bort eldstäder. Väldigt trist, tycker jag.
    Min vedspis/kakelugnslösning är original. På bottenvåningen delade dessutom en annan vedspis och kakelugn kanal innan kakelugnen plockades ner för en massa år sedan. Senare sattes en kamin dit, inga problem. När vi köpte huset hade kaminen försvunnit, så jag murade upp en rörspis, fortfarande inga problem i sotarens ögon.
    Summa summarum: säger er sotare bestämt nej till delad kanal så be om att få prata med en annan sotare!

    • Sophie skriver:

      Tack för informationen. Jag ska definitivt gräva djupare i det här när det blir dags för oss att mura kakelugnar och annat. Sotarna har vad jag förstått ofta misstolkat de här reglerna för att komma lättare undan eller av okunskap/ointresse kanske. Ska kolla med sotarmästaren vad han har för ståndpunkt i frågan och vända mig till en annan om han inte är medgörlig… 😀 //Sophie

Kommentera

