Fogning av golvet.


Dagen efter att golvet lagts, alltså den 20 december, var det dags att foga. Enligt instruktionerna från Byggfabriken skulle man fukta govlet innan man fogade för att undvika att fogen brände fast på plattorna. Det har väl troligen en hel del att göra med att de är helt ogalserade och obehandlade. Man skulle dessutom undvika mörk fog som kunde missfärga. Vi använde ljusgrå. Samma som på väggarna i duschen och till golvet i tvättstugan. Det gick snabbt och lätt att foga, pecis som att foga vilket annat golv som helst var det och resultatet blev bra.

Efter att fogen torkat ett dygn var det dags för mig att behandla golvet. Enligt anvisningar skulle det såpas och linsåpa skulle räcka som behandlingsmetod för både kalkavlagringar och annat i ett badrum. Bara bra tycker jag som ändå alltid har såpa hemma och gärna slipper allt vad onyttiga rengöringsmedel och lösningsmedelsstinna oljor heter. Jag la ut ett tunnt lager såpa på hela golvet och lät det verka en liten stund, sedan svabbade jag upp med kallt vatten tills vattnet inte längre innehöll någon såpa. Kanske var jag för nitisk, jag vet inte. Det syns ingen skillnad men jag hoppas ju att golvet kommer bli smutståligare efterhand. Jag antar att det fungerar ungefär som ett skurgolv att ytan mättas med tiden så nu i början blir det täta avtorkningar med såpvatten. Efter ett par dagar gjorde jag om det och de fläckar som blivit försvann enkelt. Golvet känns ganska lättsmutsat som det är nu, smutsen syns lätt på de ljusa plattorna men den biter inte fast. Det återstår väl att se hur golvet blir med tiden.


Ytterligare en bild på vårt fina golv (fast ofogat)… glad blir jag varje gång jag går in där och vi går här hemma och myser och trivs med vårt badrum!

Det saknas golvlister (ja alla andra lister också) och det trodde vi att vi kanske skulle kunna åtgärda under mellandagarna. Det har dock snöat nåt alldeles förskräckligt här nu sen i november och hyveln står insnöad på logen. Det finns ingen möjlighet att vi kommer åt den hur vi än gör och vi vågar inte ta oss in i det huset heller så länge det ligger så mycket snö på taket. Det får helt enkelt vänta och under tiden fortsätter vi med de andra detaljerna… det finns ju annat att göra om man säger så.

Kommentera

