Linoljefärg gulnar!


Som om inte alla som använt färgen visste det i och för sig…

Igår målade jag om taket i badrummet. Det var ju ett par veckor sedan jag målade där sist och nu ville jag få klart det helt. Jag hade inte sett det men när jag började måla insåg jag att taket såg ut som om det bott en storrökare därinne i flera år. Det var verkligen gult. Jag fattade först inte varför och tänkte att det var färgen som betedde sig så eftersom det var första gången jag använde just Bifrost. Sen hade jag och Mats i och för sig diskuterat bara nån dag innan att väggarna faktiskt såg gulare ut nu när de torkat ordentligt men jag kopplade ändå inte ihop anledningen till att taket var så gult. 😀


När vi flyttade från Strömsnäsbruk tog vi ner klockan på köksväggen. Den hade då hängt där cirka 2 år och efterlämnade sig en fin fläck. Jag vet inte om den bleknat bort helt men jag antar det eftersom färgen ska bli vit igen när den utsätts för ljus.

Efter en stunds målande, då man hinner tänka och fundera en del, insåg jag att det inte alls var konstigt att taket och väggarna gulnat. Att taket gulnat mer beror på att det suttit på plats längre än väggarna bara. Vi har ju inget fönster i badrummet ännu. Hålet där det ska sitta är täckt med plast och isolering. Inget dagsljus kommer in alls och eftersom linoljefärg gulnar i mörka utrymme skulle det ju egentligen vara mer förvånande om det inte hade blivit gult där inne. Skönt ändå att det berodde på ett problem som kommer att avhjälpas. Skönt också att linoljefärgens gulning försvinner när den utsätts för ljus igen så taket och väggarna kommer att få sin ”riktiga” nyans när badrummet är klart.

Det saknas ännu en strykning på väggarna (jag hoppas att det bara är en iallafall) och eftersom jag har slut på färg kan jag inget göra. Jag beställde redan förra måndagen från Ottossons men den har blivit försenad och kommer därför först imorgon. Irriterande att det såklart ska vara strul med leveransen när man bara vill bli färdig och iriterande att jag inte beställde redan innan för jag visste ju att färgen inte skulle räcka…

2 comments on “Linoljefärg gulnar!

  1. Malena skriver:

    Använd hellre enetorps färg, den är miljövänlig och bra.

    • Sophie skriver:

      Tack för tipset men faktum är ju att det är just Helenes Bifrost jag hade målat med här. Den gulnade ändå vilket ju berodde på att det inte fanns dagsljus i rummet. Enetorpets linoljefärg är den bästa jag testat men även Ottossons är mycket bra och den är också miljövänlig. Jag har rekommenderat Enetorpets färg åtskilliga gånger och jag rekommenderar bara sådant jag själv testat och tycker håller måttet.

Kommentera

