Matt Linoljefärg.


Jag har gjort en ny bekantskap. Den matta linoljefärgen har slutligen hamnat även hos oss. Jag har länge stretat emot och inte velat veta av den även om ”alla” berömmt dess fantastiska egenskaper och att den är så lätt att måla med. Jag har vägrat befatta mig med en färg som är så full av lösningsmedel och hellre strukit fler strykningar med den vanliga linoljefärgen. Torktiden har heller inte stört mig och jag väntar gärna nån dag mellan lagren eftersom jag oftast inte hinner måla varje dag ändå även om det inte är nån nackdel att den torkar fort såklart.

Men ytterligare en väldigt stark anledning till att jag inte velat använda Gysinges matta linoljefärg (som är den som alltid omnämns) är för att Göran Gudmundsson framhåller den som Guds gåva till byggnadsvårdaren fast den inte har så mycket med byggnadsvård att göra. Jag vet att man använde matt linoljefärg även förr och att detta är sådan färg men nu används den som ett alternativ på ett sätt som den inte gjordes förr. Gudmundsson som från början varit väldigt negativ mot allt som inte var EXAKT identiskt med så som det gjordes och såg ut förr gjorde en kovändning när de kom med den matta färgen. Plötsligt gjorde det inget om man valde den istället för limfärg på både det ena och det andra och det var ju jättebra med den korta torktiden och att man kunde måla tjockt utan rinningar trots allt hans tidigare prat om vikten av att måla tunnt och att man inte skulle ha så bråttom om man var byggnadsvårdare. I senaste numret av Gård&Torp tar han priset tycker jag. Där frågar en läsare om vad hon ska göra med sitt tak som inte blivit bra när hon målat med limfärg. Hon vill uppenbarligen använda limfärg och få det rätt och även om Gudmundsson påbörjar svaret med att ge henne råd om vad som kan ha blivit fel fortsätter det sedan såhär:

” Här kommer hur som helst världens säkraste recept för en limfärgsmålning på ett trätak:

Gör som du gjort Marina, tvätta bort all gammal limfärg, drag ut alla onödiga spikar och spackla igen spikhålen. Slipa spacklet lätt.

Schellackera alla kvistar och bruna fläckar från vattenläckage med mera.

Spärrgrunda taket med en matt vit linoljefärg.

Nu kommer du att upptäcka när färgen torkat: Det ser ju redan ut som ett limfärgstak! En strykning till bara…

Blanda till limfärg enligt konstens alla regler, köp ingredienser som egentligen räcker till att måla om en hel kommun, lös upp lim i vattenbad, lägg krita i blöt, rör inte om förrän dagen efter, försök att komma till en konsistens som är som lättmjölk, måla prov efter prov, håll alla skarvar våta hela tiden, kladda ner hela din bostad, stänk ner väggarna, barn, hund…

ELLLER! Stryk taket en vända till med matt linoljefärg och allt är klart! Och skillnaden mot limfärg kommer verkligen inte att synas.

(Citatet klippt ur Gård&Torp nummer 8 2010.)

Jag trodde i min enfald att det viktigaste för en byggnadsvårdare var att göra som det var förr inte bara att göra det så att det ser ut som det var förr.

Jag blir bara irriterad på att han får lov att skriva såhär. Det är väl inte byggnadsvård. Visst är det fritt fram för var och en att välja själv men Gysinge har mer och mer gått över till att förenkla bara det ser likadant ut. Det finns exempel på flera produkter hos dem som det är samma fenomen med. De har tappat en hel del av sin trovärdighet i mina ögon när det börjar handla mer om att sälja mycket än om att verkligen sälja de produkter som man använt förr. När man tidigare rackat ner på produkter som inte har exakt samma egenskaper eller mått till att som exempel byta till en spännpapp som dels är smalare (med förevändningen att det blir enklare att sätta upp) och dessutom redan grundad vit på ena sidan (också praktiskt enligt Gysinge för man slipper grunda själv) rimmar väldigt illa med byggnadsvård tycker jag. Då ser det ju inte ens ut som förr eftersom våderna blir smalare.

Tillbaka till den matta linoljefärgen då… jag har som sagt vägrat befatta mig med Gysinges (eller Ottossons för den delen) lösningsmedelsstinna färg. Däremot upptäckte jag för ett tag sedan att det finns en matt linoljefärg som enbart innehåller linolja, pigment lite torkmedel samt vatten. Färgen heter Bifrost och säljs och tillverkas av Enetorpets Byggnadsvård. Företaget och butiken ligger i Färingtofta där jag arbetar vilket är ganska löjligt för jag har inte förrän nyligen kommit mig för att prata med ägaren. Jag kör förbi skyltarna dagligen men på väg till eller från jobbet har det aldrig funnits tid att stanna när där varit öppet.

Det var efter att vi kommit fram till att vi inte hade möjlighet att måla taken nere som jag bestämde mig för att testa att måla med Bifrost. Det gör ingenting om taket är matt även om det är ett pärlspontstak och eftersom färgen ska vara så mycket enklare att måla och man dessutom kan rolla upp den kändes det som ett bra val. Jag köpte 3 liter och eftersom denna färgen kommer att gå åt till dessa taken hällde jag lite grön umbra direkt i burken. Jag vill inte ha kritvitt i taket och dessutom täcker det genast lite bättre när man har i aldrig så lite grön umbra i den vita.

Jag hatar verkligen att måla tak, det är något av det värsta jag vet för jag blir så trött i armarna och tanken på att stå och dra upp tre strykningar (minst) med linoljefärg och arbeta in den i underlaget uppåt med färg rinnande längs armarna kändes inte alls lockande. Att måla med Bifrost var en fröjd i jämförelse. För det första luktade färgen mindre än ingenting 🙂 Den luktade mindre än vanlig linoljefärg och den var väldigt behaglig i konsistensen. Jag målade först alla pärlor med pensel och sedan drog jag resten med en lackroller. Det gick snabbt och var enkelt. Jag är jättenöjd med färgens egenskaper. Den rann eller droppade verkligen ingenting. Inte ens när man drog sponten med pensel och meckade fram och tillbaka rann det längs penseln. Dessutom täcker den mycket bättre än vanlig vit linoljefärg, dels eftersom den nog innehåller mer pigment men även eftersom man kan måla tjockare även om Bifrost ska strykas tunnt. Med två strykningar täcker den helt i vårt tak.

Jag schellackerade kvistarna innan annars var det inget förarbete. Eftersom man kan rolla färgen (vilket Helen som äger Enetorpets inte rekommenderade annat än på väggar) bestämde vi oss för att testa att inte efterdra med pensel. Det var dock en miss. Det syns för tydligt tycker vi att det är rollat (vilket vi misstänkte att det skulle göra men det var värt ett test ändå) så vi kommer att slipa lätt och sen dra ett tunnt lager färg till. Hade vi penseldragit från början i den våta färgen hade vi sluppit det så när vi målar tvättstugan kommer två strykningar att räcka.

Färgen torkar på 12 timmar och det är ju trots allt positivt att man kan måla redan dagen efter. Dock så har färgen inte härdat klart förrän efter cirka en månad och det är först då den blivit matt och helt tålig och slitstark. Som det ser ut nu är färgen ungefär så blank som vanlig linoljefärg och nu har det gått cirka två veckor sedan jag målade. Vi får väl se hur den ser ut när den är härdad.

23 comments on “Matt Linoljefärg.

  1. TorpSara skriver:

    Tänkte väl att du också skulle sätta i halsen av det där han skrev. HUr dum får man bli egentligen?

  2. Ankan skriver:

    Ett väldigt intressant inlägg. Även jag har reflekterat över det här med matt linoljefärg och varför en från början strikt förespråkare för byggnadsvård rekommenderar den. Kanske är den praktisk, men allt lösningsmedel..? Jag reagerade precis som du på hans svar till insändaren, han bojkottar limfärg helt enkelt låter det som!
    Jag har själv funderat på att pröva den matta linoljefärgen på vårt gamla innertak med lockpanel pga att limfärgen är så rinnig (inte kul att måla tak) men det där med lösningsmedel gör mig tveksam. Jag har även funderat på att måla med äggoljetempera från AV Jord.
    Själva försöker vi hålla oss någolunda till gamla byggnadsvårdstraditioner, men ibland blir det en och annan nödlösning eller genväg. Färgen du pratar om låter intressant, låter som någon form av emulsionsfärg/temperafärg, eftersom den innehåller både linolja och vatten. Vad är det för bindemedel?Jag kan i och för sig kolla på deras hemsida. Hoppas du blir nöjd med ditt tak. Vårat är avflagat och fult, förmodligen målat med någon plastfärg, så det är snart dags att göra något åt det. Ha det gott!

    • Sophie skriver:

      Ja just det där med lösningsmedel försöker jag hålla mig ifrån så gott det går, därför blev jag glad när jag hittade den här färgen. Jag har också funderat på äggoljetempera men inte testat ännu. Bifrost är en emulsionsfärg men man gjorde även så här förr när man ville ha en matt linoljefärg (vispade i lite vatten alltså) Färgen innehåller kallpressad, kokt linolja från svenskodlat lin, pigment, stärkelse, vatten, godkänt konserveringsmedel (natriumbensoat) och torkmedel mindre än 2%. Mest positivt tyckte jag att det var att den verkligen inte rann fast jag målade tak.//Sophie

  3. MrsUniversum skriver:

    Att måla utspädd linoljfärg i högt upp är icke roligt, icke! Rinnigt! Tak har jag dock inte målat med tunn, matt linoljefärg någon gång. Bra att få höra någon som provar annat än de beprövade linoljefärgerna och delger erfarenheterna!
    Tunn linoljefärg har kompisar målat på golv, flera lager. Det blir väldigt, väldigt slitstarkt och städvänligt.

    • Sophie skriver:

      Ja det var intressant att testa den här färgen som ett alternativ. Vi har också målat golv med linoljefärg och det förvånade mig hur väl det höll där faktiskt. Vi kommer göra det igen i köket troligen. //Sophie

  4. Tänkte samma som dig när jag läste Gudmunssons svar i Gård och Torp. Men det är ofta han förvånar mig med sina svar… mestadels är det dock den aningen arroganta tonen i texterna som jag inte gillar.

    Jag har testat både limfärg, Gysinges matta, Bifrost, Wibos matta emulsionsfärg och vit äggoljetempera som takfärg och tycker att alla ger ett bra resultat utseendemässigt, men limfärgen är extra vacker tycker jag. Lite knepig att måla med dock, så min vinnare hittills är faktiskt Wibos emulsionsfärg. Nu är den kanske inte heller byggnadsvårdsmässigt lika korrekt som limfärg, men utseendet, innehållet och hanteringen av den överväger. Att kunna späda med vatten om det behövs är inte dumt! Det var inga problem att rolla upp färgen och sedan efterstryka med pensel, vilket var toppen jämfört med Gysinges matta som vi strök tunt med pensel.

    • Sophie skriver:

      Åh vad bra med en recension av så många olika. Jag har aldrig testat Wibos färger och inte heller äggoljetempera ännu. Jag skulle vilja använda limfärg ute i torpet där det ”ska” vara limfärg. Skulle vara roligt att testa också. Just eftersom vi nu målar ny pärlspontspanel i ett tak i ett sekelskifteshus tycker jag det är intressant att prova lite olika. //Sophie

  5. Helene skriver:

    Jag kan inte låta bli att gilla Gudmunsson, just för hans arroganta och självklara svar. Det finns liksom bara ETT rätt sätt (hans sätt) och sånt är liksom ganska underhållande tycker jag 🙂 Jag reagerade också över hans senaste svar i Gård och Torp, för även om gysinges matta linoljefärg är snygg så är den inte som limfärg.

    • Sophie skriver:

      Jag kan också tycka det är underhållande ibland men det irriterar mig när han ger rent felaktiga svar för att framhäva sina egna produkter eller racka ner på någon annans. //Sophie

  6. Maria skriver:

    Ja, ibland undrar jag hur mycket reklam han får skriva i tidningen, är det verkligen så svårt att få tag på kunnigt folk till brevspalten så dom går med på att publicera vad som helst, eller äger han en del av tidningen? (jag kanske har missat nåt här… =) Han skällde väl just ut en kille som ville ha den mörka röda slamfärgen istället för den ljusa, nyansen är alltså viktigare än metoden…

    Vi har aldrig målat linoljefärg i tak (ännu, bävar för det!), golv däremot. Håller med MrsUniversum där, otroligt var slitstarkt det är! Vi har gått ett år nu med uteskor i en trätrappa, lera o smuts, regn o snö, men färgen håller!

    • Sophie skriver:

      Det borde ju inte vara omöjligt att hitta någon kunnig oberoende byggnadsantikvarie som svarade på frågorna. Någon som inte är så styrd av vissa produkter. Dessutom hade man vunnit massor på att knyta personer från flera olika delar av landet till tidningen eftersom Gudmundsson bara är duktig på sin del av Sverige och dess byggnader. Tidningen börjar mer och mer bli en dussintidning som inte utmärker sig så mycket som byggnadsvårdstidning längre. //Sophie

  7. Per_N skriver:

    ”Jag blir bara irriterad på att han får lov att skriva såhär” skriver du. Huvudet på spiken. Begriper inte hur G 0 T resonerar när de gång på gång låter Gudmundsson raljerande svara på inlägg som inte innehåller bilder vilket tydligen gör dem omöjliga att besvara. Men skicka dem inte till honom då! Och publicera inte eländet! Denna märkliga redaktionella hantering får mig att börja ifrågasätta tidningen. Sedan kan man tycka vad man vill om G. Själv tål jag inte karln längre.

  8. Per_N skriver:

    …och hans matta, gudabenådade linoljefärg, den kan han behålla.

    • Sophie skriver:

      Nej man kan undra hur deras avtal ser ut. Jag tycker det bästa vore om de använde sig av några kunniga byggnadsantikvarier istället. Det där med bilderna irriterar mig också, gång på gång är han rent ohövlig mot dem som frågar.//Sophie

  9. TorpSara skriver:

    Jag tackar speciellt Bergagården för rapport! DET är sådant som jag vill läsa blogginlägg om ju!! 🙂

  10. Magnus Gramén skriver:

    Jag vill bara fortsätt denna debatt.

  11. Jesper Jönsson skriver:

    En annan metod för att uppnå en matt yta med linoljefärg är att göra som målarna gjorde förr, stryka vått i vått. Alltså, istället för att vänta den föreslagna torktiden så stryker man innan färgen är helt torr. Det kan vara lite knepigt med större ytor om färgen är av en snabbtorkande sort men det brukar gå ganska bra.

    Linoljefärg som innehåller lösningsmedel är för övrigt inte historiskt korrekt och saknar dessutom en av linoljefärgens mest betydande egenskaper – elasticiteten!

    Varför man använt lösningsmedel i sin linoljefärg brukar ha den enkla förklaringen att man faktiskt inte lyckats göra en vettig färg utan. Men, det går alldeles utmärkt förutsatt att man vet precis hur man gör.

    För övrigt fungerar vatten också som mattgörare och den har även den märkliga egenskapen att färgen torkar snabbare samt även genomhärdar på kortare tid. Varför? Jo, det bildas små mikroskopiska hål i färgen när vattnet dunstar bort och i dessa hål/rör kan oxidationen verka på djupet. Jag brukar rekommendera de som skall måla golv att späda med 5-10% vatten för att uppnå just genomhärdning snabbare.

  12. Ylva skriver:

    Intressant läsning detta. Jag står just i begrepp att måla några tak i en gammal gruvarbetarbostad som jag renoverar. Är väl i och för sig inte besatt av att alltt måste vara helt korrekt ur byggnadsvårdssynpunkt men jag vill ju inte göra fel heller. Bestämde mig först för limfärg (som det ju redan är) men har svårt att hitta var man köper ingredienserna. Och så hittade jag en återförsäljare av den matta emulsionsfärgen från Allbäcks bara några mil härifrån. Det lutar nu åt att jag kommer att måla med den färgen men jag försöker nu läsa på innan jag ger mig in på något, sedan kan det vara för sent att ångra sig…

    • Sophie skriver:

      Nu såg jag att du redan bestämt dig för linoljeemulsion men annars finns ingredienserna hos byggnadsvårdsbutikerna. Finns flera som levererar både snabbt och smidigt och till bra priser. Har själv inte testat Allbäcks färg så jag kan inte säga något om den i sig men har målat nu precis ett pappspänt (nytt, omålat) tak med Gysinges matta linoljefärg. Det kommer jag aldrig göra igen. Nu innehåller deras färg massor av lösningsmeldel och det gör inte Allbäcks och det är förmodligen en stor fördel (Att Allbäcks är utan alltså). Fy så det stank och resultatet blev inte så bra som jag hade förväntat mig. Men jag ville trots allt testa. Målar annars alltid lösningsmedelsfritt och det är så skönt att det bara luktar linolja när man målar.

      • Ylva skriver:

        Som jag nu har förstått det så är Allbäcks emulsionsfärg egentligen att betrakta som en limfärg med tillsats av linolja. Och att det inte är ett nymodigt påhitt utan att det gjordes så ibland förr också.

  13. Lotte skriver:

    Intressant! Tänkte själv också anvånda Bifrost eller Wibos emulsionsfärg till ett badrumstak. Tycker det låter som en bra idé att bryta den vita färgen lite grand. Undrade vad du menar med ”jag hällde i lite grön umbra” :-). Är det torrpigmentet, eller linoljefärg?
    Tack för en jättefin blogg och inspirationskälla!

    • Sophie skriver:

      Jag bryter alltid med färdig linoljefärg och aldrig torrpigment. Då slipper man risken att få klumpar. Jag brukar blanda ner mellan 3-7% grön umbra i den vita färgen. Tack för berömmet!

Kommentera

