Vi har värme och vinter!


Förra torsdagen var det alltså dags för lilla omkopplardagen. När jag kom hem från jobbet på kvällen var hantverkarna i full gång med det projektet. Niklas och elektrikern hade fått igång pumpen och den hade börjat värma upp varmvattnet i beredaren. De höll på med att koppla in golvvärmen till tvättstugan, badrummet och hallen och det kändes som ett väldigt stort steg i rätt riktning i vårt bygge. Mats pappa hade tidigare under dagen fyllt värmesystemet och golvvärmen med vatten och kontrollerat att det inte fanns några läckor (vilket det inte gjorde) samt luftat alla inkopplade element. Just den kvällen orkade Mats inte göra mer så golven var fortfarande uppbrutna men innan vi gick och la oss hann vi känna att elementen blivit lite ljumna. När vi vaknade på fredagsmorgonen var det varmt i huset. Det var en helt osannolik känsla att inte frysa när man gick ur sängen. Fördelen med att det hunnit bli kallt och vi har haft problem med att hålla huset varmt är ju klart att vi nu uppskattar värmen så mycket mer :-D.

Niklas har installerat en Nibe F1245 som ska klara av att värma vårt hus. Jordvärme kommer vi att använda till den.


Här står den nu äntligen och arbetar. Även om den än så länge här går på elpatronen.

Vår rörmokare har gjort ett fantastiskt snyggt jobb. Rakt och prydligt och ordentligt.


Kopparrör i långa banor, tur jag målade väggen bakom innan för det hade blivit kämpigt med allt detta ivägen!


Ytterligare en bild på Niklas fina arbete.


Lite gratis reklam bjuder jag gärna på. Jag rekommenderar bara sånt jag eller vi själva är nöjda med och Fyhrlunds VVS som är Niklas egna firma kan vi varmt rekommendera!

Jag har tänkt att jag ska hänga upp ett draperi framför utrymmet där pumpen och all installation finns men det uppskattar inte rörmokaren… 😀 Han tycker pumpen är snygg så den bör åtminstone få synas. Vi får väl se. Så himla fin är den väl inte även om vi är väldigt nöjda med det den åstadkommer!

Samma kväll som pumpen började värma huset började det också snöa… det känns faktiskt som om vädret och vintern väntade på oss. Hade vi inte haft värmen inkopplad nu vet jag inte om vi hade kunnat bo kvar. Sen i torsdags kväll har det snöat en hel del även om det varit blötsnö och temperaturen har legat på nollan. Vi har väl en 15 cm nu och det snöar fortfarande. Nu ska det bli kallt enligt SMHI. I två veckor framåt minst ska det vara flera minusgrader och då hade våra elelement aldrig klarat av att hålla kylan ute.

5 comments on “Vi har värme och vinter!

  1. Emma Forsbacka skriver:

    Så fint det ser ut! Ska lägga namnet på firman på minnet, kan vara bra att ha i framtiden:)

  2. Grattis till värmen! En likadan pump står i vårt garage och väntar på att få komma in och bli inkopplad…
    Ha en trevlig helg!

    • Sophie skriver:

      Vi är väldigt nöjda än så länge. Fast vi har bara en del av systemet igång så den är lite väl stor för det för tillfället men det blir väl bättre när hela huset är inkopplat.//Sophie

  3. Maria skriver:

    Åh men grattis! Vad härligt med värmen och vad fint det ser ut! Jättekul att se att ni satt pärlspont och gjort fint även bakom rören mm. Man ser sånt och blir glad även om det är inne i garderober och skåp mm som man normalt inte ser. Jag förstår hur skönt det måste kännas när ni vaknade på morgonen och känna att det var varmt!

    Det finns ju helt klart geografiska fördelar med att bo i Skåne ibland. Det kan jag erkänna trots att jag är en hängiven norrlänning som älskar vinter och snö. =) Här har temperaturen legat mellan -5 och -10 grader i några veckor, det känns kan jag säga! Men så länge man har små barn funkar det ju bra att gosa i samma säng alla 4 på nätterna, men vi vågar aldrig sova utan att ha dropp i badrummet, och ullstrumpor och tofflor är ett måste. Men jag tänker lite som du skriver, vi kommer verkligen att uppskatta värmen sen! =)
    (o inget gehör får man av den äldre generationen heller, som svarar på allt gnäll om kyla med att: ”Ja, när jag var liten låg det en isskorpa på vattentunnan nere i köket på mornarna som man fick knacka hål på…”

Kommentera

