Hökeriet.


Förra helgen var jag på seminarium om isolering i gamla hus. Det var på Kulturen i Lund och eftersom jag då hade en liten stund över på eftermiddagen passade jag på att besöka Hökeriet. Det är ett litet museum och butik som ligger i hörnet av Tomegapsgatan och S:t Annegatan i Lund. Där kan man handla som man gjorde vid sekelskiftet så gissa om jag trivdes? Det är så fint där inne och jag kunde gått där och tittat länge…fast det är en väldigt liten butik.


Titta så fint det är.

Hökare kommer från tyskans ord höker som betyder detaljhandlare. Det var svarvare Landgrens hustru som öppnade butik i ett rum på bottenvåningen i huset som hennes make köpte 1855. Huset är ett korsvirkeshus och skytlfönstren och entrédörren tillkom inte förrän 1891. 1906 byggdes butiksinredningen som ännu finns kvar även om den kompletterats med inredning från ett annat hökeri. Butiken inrymmer även en liten servering. I butiken kan man köpa diverse småsaker som vantar, leksaker och klippdockor. Man kan även köpa saft, sylt och olika marmelader samt godis i pappstrut. Nu till jul finns en del gammaldags julpynt.

Butiksinredningen är fantastisk tycker jag.

Nån som är sugen på en dricka kanske?

Öppnar jag butik vill jag att den ser ut precis så här!!

Såna här butiker brukar vara ruskigt dyra att handla i men inte då. Jag köpte några pappersprydnader till jul och betalade nästan ingenting. Jag ångrar att jag inte köpte fler för jag vet många som skulle blivit glada för såna i julklapp!

Denna tycker jag är allra vackrast och den kostade 25 kronor.


Dessa köpte jag också. Fast de tre större på denna bilden köpte jag faktiskt i Kulturens butik innan jag kom till Hökeriet för jag trodde inte jag skulle hinna dit då. De kostade 39 kr styck men jag tyckte iofs inte det var så dyrt då heller.

I Kulturen butik köpte jag också de här borstarna som jag länge velat ha bara för att de är fina! 🙂 Samt en till linnedisktrasa.

Linnedisktrasorna är fantastisk bra. Har haft min första i ett halvår nu men ville ha en att byta med när den andra är i tvätten. De blir verkligen bara bättre och bättre också ju mer du tvättar och använder dem.

Fakta om Hökeriet kommer från denna sidan där man även hittar öppettiderna.

9 comments on “Hökeriet.

  1. MrsUniversum skriver:

    Oj vad jag önskar jag hade något liknande i närheten som kunde ge julstämning (utan hög inträdesavgift som man betalar till slotten och herrgårdarna här i närheten som har julmarknader).
    Här utanför fönstret snöar det lätt – det ger lite stämning förstås!

    • Sophie skriver:

      Det snöar här också men bara blötsnö och det är inte så kul. Fast den gömmer en del skräphögar i trädgården förstås. 🙂 Hökeriet är supermysigt, jag hade gärna åkt till Lund oftare för Lunds gamla gator är verkligen fina och mysiga. Och som sagt gratis!! //Sophie

  2. camilla skriver:

    Vilken mysig ”lanthandel” tänk om man kunde hitta en sådan fin inredning till ett fynd pris. Så mycket värme det finns i en sådan butik och man jämför mot en vanlig mataffär…
    //Camilla

  3. Mamma skriver:

    Så är det – Kulturen är kult!! å så mammas gata förstås 🙂

  4. Mamma skriver:

    Jullovet? En heldag medan någon pasar mina barnbarn… 🙂

  5. […] I november 2010 var jag på Kulturen sist och då passade jag på att besöka Hökeriet som verkligen är mysigt och fint. Share this:FacebookTwitterGillaGillaBli först att gilla […]

Kommentera

