Fönsterrenovering.


Eftersom jag nu hämtade hem våra fönster till utbygget under novemberlovet så kan jag sätta fart med att renovera ytterbågarna. De är som sagt i ett allt annat än bra skick och ser hemska ut.


Kittet lossnar utan att man behöver värma, i glaset speglar sig takkronan i matrummet för det är där jag är och arbetar, inte den ultimata platsen direkt.

Efter att ha renoverat ett ganska stort antal fönster under de 6 år vi har bott i hus så har jag faktiskt blivit duktig på det. I början gick det sönder en del rutor och kittsträngarna blev allt annat än raka och snygga men övning ger färdighet och nu tycker jag ärligt att det är nästan bara kul och framförallt otroligt tillfredställande när man ser resultatet som blir så fint. Från början har jag gjort som det står i Gysinges handböcker och sedan har jag sett på tv några gånger hur man gör i olika program som Sommartorpet. Det finns även flera reportage i Gård&Torp som beskriver hur man renoverar fönster. De allra flesta beskrivningar är i princip likadana. Den största skillanden brukar vara huruvida man ska olja eller schellacka kittfalsen innan man lägger dit nytt kitt. Jag har alltid oljat och trivs bra med det. Innan vi började på att renovera här köpte jag boken Gamla fönster av Alf och Eva Stenbacka. Den kom ut nu i år och jag tyckte att den verkade väldigt bra. Jag ångrar inte köpet även om det inte står mycket nytt i den. Vad jag tycker är väldigt bra är alla fotografier som visar hur man ska göra och de väldigt utförliga beskrivningarna på olika moment. Väldigt positivt är att de även ingående beskriver hur man lagar ett fönster där delar av bågen behöver bytas ut. Detta har jag inte behövt ännu men med boken som vägledning skulle jag kunna göra det utan några större problem. Det finns många smarta och praktiska tips på hur man kan göra och två saker har jag lärt mig som jag redan haft nytta av.

1: När man lägger kittfalsen ska man först ha tagit bort överskottskittet från tryckkittet på undersidan av glaset så att man ser dagmåttskanten. Sen ska man se till att lägga kittfalsen 2 millimeter innanför den kanten så att man när man målar kan måla ca 2 millimeter ut på glaset utan att det blir en kant som syns från insidan.

Detta har jag aldrig tänkt på innan så jag har haft problem med att få kittfalsen snygg och inte för bred. Att ta bort överskottskittet har i princip varit det jag gjort sist.

2: När man är färdig med kittningen ska man ta lite krita och en torr mjuk pensel och polera glasen så försvinner alla fingeravtryck som blivit under arbetet. Kritan suger upp oljan på glaset och gör det rent utan att man behöver oroa sig för att stöta till kittfalsen och göra den ojämn.

Har nu provat detta på ett fönster och det var ett riktigt bra tips. Rengöringen brukar få vänta tills fönstret är färdigmålat för min del och det ser så trist ut med de smutsiga rutorna. Nu blänker de munblåsta glasen även om jag bara polerat utsidan. Det var väldigt enklet och effektivt.

Dessa fönster som jag nu arbetar med är som jag skrev i bedrövligt skick. Snickaren som tillverkat karmarna gav mig ytterligare ett tips inför renoveringen. Genom att låta bågen ligga kvar i karmen när jag kittar och sätter dit hörnjärnen kan jag vara säker på att bågen kommer passa i karmen även när fönstret är klart. Annars är risken stor att bågen utan glas blir sned när jag hanterar den och tar i nånstans i karmen när man ska sätta i den igen. Bågen jag gjort vid nu var så ranglig att den knappt höll ihop när jag tog ur glasen. Men efter att jag oljat två gånger vilket inte alltid behövs men var absolut nödvändigt på denna så blev den redan där betydligt stabilare när träet svällde en del. Sen när glasen och hörnjärnen kom på plats ser fönstret inte ens ut som det jag började arbeta på. Färgen lossnade superlätt och kittet också och det enda jag hade problem med var att få dit stiften till glasen eftersom virket var så hårt. Bra kvalité är det sannerligen.

Efter att jag glasat och kittat har bågen nu legat i nästan två veckor och det börjar bli dags att måla. Kittet är halvhårt på ytan så man inte längre behöver oroa sig för att göra märken med penseln. Eftersom jag målar innomhus och således utan balsamterpentn måste jag kunna ta i lite mer för att få ut färgen. Hörnjärn och gångjärn är som sagt redan mpnterade, kvar är de andra beslagen som jag sätter dit när måningen är klar. Jag tror det åtminstone. Jag tror att jag vill ha dem omålade men har inte riktigt bestämt mig ännu. För första gången har jag också provat att ”spackla” med linoljekitt. Denna bågen hade ett par sprickor som löpte längs hela den ena långsidans utsida och där har jag fyllt i med kitt så det ska bli en jämn yta att måla på och inte kunna tränga in fukt. Det var lätt och smidigt att fylla i kitt och sen släta ut med fingret för då kom jag åt att pressa ner det överallt.


Så här ser hörnjärnen ut. Jag kollade hur hörnjärnen ser ut på de bågar som kommer sitta på nedervåningen på huset och skaffade likadana.

Allt som krävs till ett fönster, ja förutom gångjärnen då.

Virket har verkligen sugit åt sig av oljan och ser och känns mycket bättre. Nedan kan man se hur det såg ut innan och hur det ser ut nu efter att jag gjort vid bågen.


Innan…


…och efter!

Förresten det där med att jag blivit duktig på att renovera fönster… Mitt allra första försök att kitta gick fullständigt åt pipsvängen. Vi hade köpt kitt från Tremco och det stod i Gysinges handbok att man skulle ta en kladd i handen och mjuka upp… det gjorde jag! Vad jag inte visste var att oljan stigen i kittburken och det är mycket torrare på bottnen. JAg tog bara en del av burkens innehåll så kittet fastnade i mina händer och mina ringar (som jag glömt att ta av) och det blev en otäck sörja som var i princip omöjlig att få loss. Mats fick till slut skrapa mina händer med kittkniven.. och bredvid stod svärfar och tyckte förmodligen att jag var ganska korkad 😀 Vi köpte krita så att vi kunde blanda ut kittet för vi trodde ju det var för myket olja. Sen har jag lärt mig att man måste blanda hela burken innan man kan börja och att kittet då får en väldigt behaglig och lättarbetad konsistens. Numera värmer jag dessutom alltid kittburken (1 kilo) en minut i micron innan jag börjar så är det enkelt att blanda.

8 comments on “Fönsterrenovering.

  1. Helene skriver:

    Det blir verkligen tjusiga fönster!! Bra tips det där med att värma kittet i micron, jag ska helt klart testa det! Efter att helt ha tröttnat på fönster efter sommarens och höstens jobb så känner jag att det riktigt ”kliar i fönsterfingrarna” igen! 🙂

    • Sophie skriver:

      Ja att värma underlättar jättemycket när man ska börja blanda en burk som stått ett tag. Men passa tiden för blir det för länge blir kittet för varmt och kletigt… å andra sidan får man bara vänta en stund tills det svalnat då 🙂 När man är mitt uppe i fönster renoverandet är det oftast ganska drygt men efter att ha pausat ett tag vill man gärna igen. På förra huset var det ju bara målning av fönster så det är ett tag sedan jag renoverade från grunden och det är kul. //Sophie

  2. Maria/Javabönan skriver:

    Haha, ja kitta fönster är ju kul 😉

    Jag har också kittat fönster i sommar och har massor med fönster kvar. Faktum är att jag provade att spackla med kitt för jag fick för mig att de gjort så tidigare på ett fönster som det var stora sprickor i. Skönt att få bekräftat att man faktiskt kan göra så. *ler*

    Vet inte om du råkat ut för det men jag har haft sönder några rutor nu därför att de som fixat innan har på vissa delar av vissa fönster kittat med något vitt plastaktigt material. Jag bara hatar det som f-n, det är i princip omöjligt att få bort även om man värmer det först. Från början är det som hårt plast och sen blir det som mjuk plast men inte vill det lossna inte. Nä man får försöka karva bort så gott det går men det går inte helt att få bort. Jag skulle nästan kunna mörda den som gjort det.

    Jag brukar inte lägga kitt i handen om jag inte måste för jag tycker det blir för kladdigt, jag tar direkt från burken så länge det går för det är ju som du säger att olja ofta hamnar på ett ställe.

    Jag tycker faktiskt själv kittandet är kul men just förarbetet och speciellt då med plastkittet är verkligen dötråkigt.

    Ja lite tankar kring det här med kitt….till sommaren är det bara att fortsätta och se glad ut. =)

    Hoppas det går bra för er i nya huset!

    Kram,
    Maria/Javabönan

    • Sophie skriver:

      Nja har man otur att råka ut för fönster som renoverats med annat än linoljekitt är det lätt att hålla sig för skratt. Jag har stött på både stenhårt kitt och rutor där man hade ”kittat” med vanligt silikon som ju förblir mjukt. Det fick man skära loss från glaset och falsen med rakblad och det var inte kul.

      Jag har läst om att använda kitt som spackel i flera böcker och det r nog en ganska beprövad metod. Det känns bra att använda också eftersom man vet vad dte är och att det håller. Jag behåller oftast kittet i burken också efter att jag blandat men ibland är dte praktiskt att ha en boll i handen och arbetar man snabbt fastnar det inte. //Sophie

  3. Daniel Kindblad skriver:

    Hej
    Jag funderar på att använda kitt som spackel i större sprickor och hål. Även där trät torkat isär mellan de olika trädelarna. Kommer det att bukta in sedan när det torkat? Använder jag linoljespackel Typ Rubinol kanske det blir för hårt och spricker i stället. I och för sig nu är ju trät i fönstret mycket torrt just nu så jag vet inte riktigt vilket som är bäst. Jag tror att vissa delar av fönstret var bredspacklat innan jag renoverade det.
    Hälsningar Daniel

    • Sophie skriver:

      Jag har använt linoljekitt i mindre håligheter med utmärkt resultat men jag ”lagade” också en större skada på en båge med kitt. Det var på ett ställe där det inte gjorde någon skillnad för hållfastheten, bara utseendet. Det blev bra och sjönk inte ihop men jag skulle inte rekommendera att göra det mellan olika trädelar, där tror jag det är svårt att få det tätt och att hålla i längden när virket rör sig. Om fönstret idag är väldigt torrt så börja med att olja, jag har gjort vid några bågar som glipat betänkligt men som blivit MYCKET bättre bara med olja när trädelarna svällt igen av fukten.

  4. Joel skriver:

    Hej Sophie! Din sida är bland de första man hittar när man söker på orden tremco och linoljekitt. Vill bara skriva av mig lite innan jag skriver till Tremco direkt, för burkarna jag köpte ska jag försöka reklamera (och få fram lite information)… Jag har under 13 års tid förbrukat en mängd kitt av andra märken, men de två Tremco-burkarna jag köpte sist går helt enkelt inte att använda utan extra krita. Det SKA inte vara så… Kul att hitta någon annan som också varit med om detta och lycka till med alla era superfina projekt.

    • Sophie skriver:

      Tänk att det där ändå är längesedan jag hade de där problemen, hela 9 år sedan nu. Då var det ju min okunskap som gjorde att det blev problem. Sedan dess har jag lärt mig en del och jag har fortsatt att kitta med Tremco ända sedan dess och aldrig haft problem överhuvudtaget förrän nu i somras igen när vi beställde hem en låda med burkar och de hade nästan flytande konsistens. Jag reklamerade min låda och fick en ny med annan tillverkningsbatch, den var bättre. Jag vet inte om de ändrat något i tillverkningen eller om det kanske beror på den väldigt varma sommaren som får kittet att bli rinnigt.

Kommentera

