Fönstren har kommit!


Äntligen efter 6 veckor var det dags att hämta fönstren. Det enda vi hört av snickaren under den här tiden är när han efterlyste gångjärnen efter ca halva tiden. Det var ganska nervöst att köra och hämta dem eftersom vi inte visste alls hur de hade blivit. När jag kom hem lyckades jag ”skrämma upp” Mats ganska bra genom att låtsas att jag inte var så nöjd med dem… 😉 Men det är jag! Och Mats också! De är verkligen fina. Detta handlar om fönstren till badrummet och tvättstugan och är alltså tre av de sex verandabågar som vi köpte i slutet på sommaren och som vi nu fått tillverkat karmar och innanfönster till. Fönsterbågarna är i ett ganska bedrövligt skick men det ska jag nu åtgärda. Karmarna och innanfönsterbågarna som är nytillverkade däremot är superfina. Han har gjort dem precis så som vi ville ha dem och de kommer passa så väldigt bra i utbygget. Vi känner oss nu helt trygga med att lämna iväg även alla bågarna till huset till honom för komplettering och karmtillverkning. Men det är ett projekt som han har rätt lång tid på sig att slutföra för dem ska vi inte få levererade förrän vecka 12…

Tänk så bra det blev tillslut vårt stora problem med att hitta en hanverkare som ville åta sig att göra våra fönster och dessutom göra dem så som vi ville ha dem, och så blev det till ett bra pris dessutom. Men inte blir det jättebilligt inte om man räknar ihop summan av allt vad det kostat till ett fönster:

Fönsterbåge ca 700 kr
Karm med innanfönsterbåge ca 2100 kr
Gångjärn till ytterbåge 2 st 190 kr (från Gysinge)
Gångjärn med lössprint till innanbåge 2 st 30 kr (från Gysinge)
Fönsterhasp med stängd ögla 2 st 64 kr (begagnad från Folkes bygg)
Vädringshasp 1 st 45 kr (begagnad från Folkes bygg)
Märlor 3 st 3 kr (Folkes bygg)
Stjärthakar 3 st 51 kr (Nytillverkade från Folkes bygg)
Tätningslist i ull ca 4,5 m 28 kr (från Gysinge)
Hörnjärn 4 st 108 kr (begagnade från Folkes bygg)
Skruv till hörnjärn 20 st 15 kr (från Folkes bygg)
Tremcos äkta linoljkekitt 0,5 kg 55 kr (från Balkheds, byggvarubutik här i närheten)
Stifttråd ca 5 kr (från Gysinge
Stängningsbeslag till innanfönsterbågen 2st ca 200 kr (ej inköpta ännu)
Färg ca 80 kr
Glas till innanfönsterbågen (som ej är införskaffat och jag ej vet priset på ens ungefär)

Ett komplett fönster till utbygget kommer alltså att ha kostat oss ungefär 3700 kronor exklusive ett fönsterglas när det är klart och då har jag inte räknat med bensinkostnad för att lämna och hämta det. Inte en endaste minut av mitt eget arbete med att glasa ur, skrapa kitta och måla samt sätta dit alla beslag (utom gångjärnen) har jag räknat in någon kostnad för heller. Fast när jag väl räknade ihop allting såhär så blev det inte så mycket per fönster… och jämför jag med ett nytillverkat fönster är det inte dyrt. Vi tycker det är värt varenda krona… och varenda minut jag lägger på dem också mot vad man får när det är klart! Och dessa fönster är de enda som behöver kompletteras med samtliga beslag eftersom de tidigare suttit i en glasveranda och inte varit öppningsbara. Våra andra bågar har redan stormhaspar, stängningsöglor och hörnjärn och behöver ”bara” nya stjärthakar och gångjärn. Dessutom är kittet på dem i så bra skick att vi endast behöver komplettera en del på vissa understycken, vissa bågar har bara behov av ny färg. Dessa fönster jag nu håller på med behöver allt nytt. Enda fördelen med att de är så eftersatta i underhållet är väl att färg och kitt lossnar utan ansträngning och att de blir så sjukt stor skillnad på dem när jag gör vid dem.

9 comments on “Fönstren har kommit!

  1. TorpSara skriver:

    ÄVEN om jag tycker att det är befriande med inlägg utan en massa fluffiga bilder så kanske man eventuellt skulle kunna tänkas tycka att det vore roligt att få titta på hantverket? 😀

    • Sophie skriver:

      Är du aldrig nöjd??? 😉

      Hantverket står tyvärr staplat bakom några dörrar så jag hade ingen möjlighet att visa dem i just detta inlägget 😀 Men det kommer jag lovar!! //Sophie

  2. färgtrappan/m-l skriver:

    Ha ha, precis vad jag också tänkte: Bild då????
    Fönstren gör ju så oerhört mycket på ett hus, så (även om jag tror att de är jättevackra) vill man ju så gärna se. Men det kanske vi får, senare, när det inte står staplat så otillgängligt? 😉
    /maja på färgtrappan

    • Sophie skriver:

      Ja det var lite osmart av mig att missa att ta foton redan när vi fick hem dem men det glömde jag just då. Och nu kommer jag inte åt dem och det irriterar mig. Men jag ska visa snart! //Sophie

  3. TorpSara skriver:

    Haha, jag är ju oändligt krävande. 🙂 Men väntar med glädje!

  4. MrsUniversum skriver:

    Innan vi lät tillverka fönstren till nya uthuset tittade jag in på Byggmax för att se vad ett standardfönster kostar. Storleken minns jag inte men sådär 1200×1400 mm (ingen chans att måttanpassa), sprutmålade vita med tvåglas-isolerruta kostade runt 2 500 kronor utan öppningsbeslag vill jag minnas. Kopplade bågar fanns inte där, och självklart inte heller enkelbåge med lös innerbåge. Ni lägger på en dryg tusenlapp och får måttanpassat fönster exakt som ni vill ha det. Man väljer var man vill lägga sina pengar – jag tycker ni valde rätt!

    • Sophie skriver:

      Mrs Universum: Ja jag tycker också att vi valde rätt!! 😀 Våra fönster som vi köpte till Ekenäs kostade 2700 kr ungefär och då var det kopplade bågar, omålade men glasade med vanligt glas och kittade och i storlek 80×110 cm från Elitfönster. De var ok men går inte att jämföra med dessa. Det är verkligen en viktig detalj för mig denna gången att det blir ”riktiga” äkta gamla fönster med munblåst glas. Jag trodde det skulle duga med dem vi köpte till Ekenäs men jag störde mig på detaljer och annat rätt ofta och kände mig missnöjd med dem. //Sophie

  5. Maria skriver:

    Åh! Jag håller med föregående kommentarer, längtar till jag får se dom! =)

    och vad kul att läsa om era nya gamla fönster och ditt arbete, och att ni har gamla fönster till huset mm! (om man jämför med fönsterrenoveringen i gamla huset). Det måste vara jättekul för dig med renovering ”på riktigt” nu!

    • Sophie skriver:

      Det är jättestor skillnad nu mot vårt förra hus, eller båda våratidigare hus. Det känns verkligen som ”på riktigt” nu. Fönstren blir så fina och det kommer vara en fröjd att titta ut genom dem varenda dag! //Sophie

Kommentera

