Nytt glas i dörren.


Dörren som jag håller på att renovera har nu funnit sin plats i utbygget. Dagen innan vi fick isolerat satte vi i den och bara den gjorde ju stor skillnad på klimatet där inne, genast blev det varmare där när det inte stod helt öppet. Dörren blev också precis så bra som vi trodde och hoppades.

Jag lämnade ju in glasen till en glasmästare och fick dem tillskurna (vilket skulle tagit mig flera timmar och många svordomar samt troligen en hel del förstört glas och skärsår ;-)) Det kostade knappt 700 kronor och då fick jag 4 mm tjockt glas. Alla rutorna passade perfekt och det var så lätt att sätta dit dem. Glasen sitter med trälister så den enda kittning det rörde sig om var tryckkitt i alla falsar. Det är en enkel sak att fixa och dörren är nu till skillnad mot innan helt tät. Sen fick jag dit listerna och målade dörren två gånger både invändigt och utvändigt. En strykning är det alltså kvar men det får bli till sommaren. Det är ganska bra att spara slutstrykningen tills man är klar eftersom vi använder dörren nu samtidigt som vi bygger och den blir smutsig och kanske lite sliten.


Den lyser verkligen upp i utbygget just nu där det är rätt mycket byggdamm och annat trist än så länge.

3 comments on “Nytt glas i dörren.

  1. Emma skriver:

    Så fint det blev! Verkligen!

    • Sophie skriver:

      Tack Emma!

      Maria: Jag gillar inte heller råglas och håller med om att det blir mer välkomnande nu. Och det gör definitivt inget att vi inte har något förnster i hallen för det kommer in så mycket ljus ändå. Det är nog ingen ovanlig dörr, vet fler som har likadana. Det är verkligen kvalité i dem så jag förstår att de sitter kvar på vissa ställen fortfarande. //Sophie

  2. Maria skriver:

    Vad fint det blev! Både färgen och glasen, det är verkligen inte fint med råglas, mycket mer välkomnande med riktigt glas.
    En rolig sak, jag såg just en exakt lika dörr här i Sundsvall i veckan! Sitter på ett hyreshus o jag åker förbi den varje dag men har inte sett den förrän nu =)
    Den var dock omålad teak med gula råglas tror jag, och hade ett sidoljus som såg lika ut som dörren men hälften så bred.

Kommentera

