Två av tre!


Golvet som vi ska lägga i hallen ligger och väntar i vardagsrummet och redan en vecka innan jag hämtade det hämtade jag plattorna till tvättstugan. Jag har haft såna golvbekymmer så det liknar ingenting men nu har vi åtminstone två av tre golv hemma och det är skönt. Det blev inte vad vi först hade tänkt (vilket ju var terrakottagolv från Qvesarum) men jag är nöjd, särskilt med tvättstugan som jag tror blir bättre med detta valet än med vårt första val.

Jag har skrivit innan om att jag, efter att vi insåg att det inte skulle gå med terrakotta, funderade om och då ville ha ett rutigt golv där istället. Detta letade vi efter men hittade bara väldigt melerade plattor eller de från Höganäs som var 20×20 och som jag tyckte var alldeles för blanka och perfekta. Jag vill ge intrycket av ett målat golv och då ville jag ha mycket matta plattor och stora. Så tog jag (ytterligare) en tur ner till Bokholmens kakel som faktiskt ligger bara nån kilometer hemifrån. Det är en ganska stor butik som har några italienska märken bland annat samt Höganäs. Höganäs hade vi ju tittat på innan både hemma i katalogen och i måleributiken vi besökte. (Vi har även varit på en tur till Svenska Kakel i Ödåkra, där vi hittade golv och väggplattor till vårt förra badrum, samt Bauhaus i Hyllinge helt utan resultat.) Jag har som sagt varit på Bokholmens kakel tidigare men då letade vi till badrummet och hittade inget intressant. Nu var det tvättstugan och precis innanför dörren stod en pall med stora plattor som jag direkt fastnade för. De var dessutom billiga , 208 kr /m2 är ett bra pris (jag ringde även måleributiken för att höra vad de skulle ha för samma platta och de tog 313 kr/m2). Jag tog hem provplattor så Mats fick titta och han gillade också dem. De är ca 33×33 cm och vi valde två olika grå nyanser. Ganska varmt grå men den ljusaste går nästan lite åt sand. Vi kommer lägga dem på diagonalen i tvättstugan och jag tror det blir superbra. De kommer faktiskt från Höganäs så vi har missat dem tidigare av nån anledning.

Bilden återger färgerna ganska dåligt, de är egentligen rätt mycket ljusare båda plattorna men det är tydlig skillnad på den ljusare och den mörkare. Det finns heller inget blåstick alls i den ljusare plattan så titta på färgerna med viss distans 🙂

Den ljusa heter Nordic Ivory och den mörkare heter Nordic Grigio Chiaro. Plattorna fanns även i en nästan svart och ytterligare en mörkare grå än den vi valde och de finns förutom i det formatet vi köpte även i 30×60.

Till hallen har jag velat fram och tillbaka också (såklart :-D) men så gick jag förbi en av Bokholmens fyndrader (de har utförsäljning på produkter från tillverkare de ska sluta sälja) och hittade en platta som faktiskt kändes okej även om jag inte alls tänkt mig en sådan tidigare. Det fanns dock bara 3 kvadratmeter och vi behöver strax under fyra. Jag frågade om de hade nåt liknande men istället började vi leta bland kartongerna och lyckades hitta en kartong till så totalt fick vi ihop 4,25 m2. Perfekt tyckte jag! Så då köpte jag det också fast Mats inte ens sett det. Han blev lite förvånad också när han fick se det för det är en sorts golv jag faktiskt inte velat ha innan. Plattorna är 15×15 cm och priset för det här golvet var 100 kr /m2. Ett riktigt fynd alltså. Nu är ju då frågan om det ska läggas i raka rader eller i förband.


Raka rader… (återigen klarar min kamera inte av att visa korrekt färg riktigt. De är ljusare på riktigt)


eller i förband?

En väldigt neutral platta tycker jag men det gör inget för hallen kommer att få mycket uttryck ändå. Färgen på plattan passar också väldigt bra till golvet i tvättstugan och de kommer ju ligga intill varandra och nästintill alltid synas tillsammans. Sen är det ett väldigt smutståligt golv känns det som och i vår hall är det mycket bra! 😀

5 comments on “Två av tre!

  1. Manni skriver:

    Superfina golv kommer ni att få. Spännande att följa med er renovering.

    • Sophie skriver:

      Manni: Tack ska du ha! Vi är jättenöjda nu när vi äntligen hittade golv som vi tycker om. Ska bli så spännande att lägga dem.

      Asta: Ja vi gör nog så när det blir dags att vi lägger ut det och känner oss för. Men det är roligt det du skriver för jag tänker precis tvärtom. Att det var förr man ofta la golv i förband eller satte kakel i förband. Så har jag uppfattat det när jag sett foton och så. Kanske var det som nu vanligt med båda. Båda är snygga men just nu lutar det åt raka rader så det blir lite lugnare i och med att det blir rutigt i tvättstugan intill. //Sophie

  2. Asta skriver:

    Raka rader eller förband? Jag tycker det nästan är svårt att säga. Själv hade jag nog lagt ut det på golvet för att se hur det ser ut. Raka rader ser på något sätt mer gammaldags ut än förband i mitt huvud. Men det kanske beror på att jag fortfarande har kakel i bakhuvudet. När jag letade inspiration till vårt kök hittade jag köksbilder från början av 1900-talet där man hade vitt fyrkantigt kakel över vask och spis och det var i raka rader. Sitter nog fortfarande kvar i huvudet.
    Annars lägger man väl mycket i förband nu för tiden och det är alltid snyggt.

  3. Asta skriver:

    Ja – det handlar väl alltid om vad man hittar för bilder och vilka bilder man fastnar för. Jag har inte så många bilder kvar får jag erkänna, men en av dem jag fastnade för hittar du här, en som jag scannat in. Den här bilden sparade jag för jag älskade, och älskar fortfarande, skåpet till vänster. Försökte på alla sätt få in det i vårt kök. Snickaren ville gärna byggt det så han försökte också, men ingen av oss lyckades tyvärr. Men i bilden finns bara kakel, inte några klinkers. (nu får vi se om min länk fungerar.)

    • Sophie skriver:

      Den bilden har jag sett förr. Tror det var när jag planerade köket till Ekenäs som du visade den men då titade jag itne på kaklet så tack! JAg tror att vi lägger golvet i raka rader för att lugna intrycket lite. Det blir nog snyggast. //Sophie

Kommentera

