Ännu mera golv.


Som om det inte vore nog med allt strulet med badrumsgolvet så fick vi problem med golvet i tvättstugan också. Här har det från början varit bestämt att vi skulle lägga Qvesarums terrakottagolv. Vi tyckte det passade bättre i tvättstugan eftersom det inte blir så mycket vatten där och då klarar tegelgolvet det bra. När vi nu skulle beställa åkte vi först dit för att titta på golvet ännu en gång eftersom det är ett par år sedan sist och vi ville försäkra oss om att det var rätt nyanser och ytfinish på golvet. Det var jättefint och så skulle vi då bara beställa. Det stod på hemsidan att det fanns i lager så det borde ju inte vara något problem… men det var det såklart! Det fanns bara två kvadrat kvar i lager (vilket är lite väl snålt för att det ska stå med statusen ”i lager” på hemsidan kan jag tycka) Om en månad skulle de kunna ha det hemma igen. I tävttstugan är det ingen diskussion, vi kan inte vänta en månad på ett golv för faktum är att det är bra mycket mer bråttom med att få klart där än vad det är att få klart badrummet. Vi har idag ingen värme alls i huset och håller temperaturen med två elelement med fläktar som står och arbetar i princip konstant. Med hjälp av dem kommer vi upp i en temperatur på ca 18-19 grader vilket är ok men det kommer inte fungera om nån månad när det är mitten på november. Vi måste alltså få in golvet i tvättstugan så vi kan koppla in värmepumpen och på så sätt få igång elementen i huset innan vintern.

Så när nu även det golvet som vi hade bestämt oss för föll bort känns det ganska hopplöst, fast så kom jag på att det nog skulle vara väldigt snyggt med rutigt golv i tvättstugan istället så nu har vi varit och tittat på en klinkerplatta i två grå nyanser. En ljusgrå och en mörkare grå. De vi tittade på fanns i formatet 20×20 cm vilket Mats tror blir lagom, jag tror att det kanske blir för litet… Jag skulle vilja att det påminde om ett målat trägolv i två olika grå nyanser och därför skulle jag nog vilja ha 30×30 men kanske blir det FÖR stora rutor… vi ska rita upp lite på golvet där ute och se hur det känns innan vi bestämmer oss. Från början var tanken att hallen skulle få samma golv som tvättstugan men just nu är jag inte så sugen på att ha det rutiga där också. Vi var i den lokala måleributiken i fredags och kollade och jag hittade inget jag gillade så där direkt så där är ytterligare ett beslut vi måste ta.

Vi tittade också till badrummet och säljaren försökte verkligen hjälpa oss men det fanns verkligen ingenting jag kunde tänka mig, idag finns det mycket plattor i grått, svart eller brunt i stora storlekar men det blir en väldigt modern känsla med dem… vi vet inte alls hur vi ska göra med badrummet. Jag vill verkligen ha golvet från Marrakech, Mats tycker inte så mycket om det och vill bli klar med badrummet innan men vet inte vad han vill ha för golv. Men det är som säljaren sa i fredags… vi måste tänka på att vi ska ha badrummet i kanske 30 år… då är det inte så länge att vänta till januari jämfört med att välja ett golv som vi bara tycker är ok och som vi sen går och irriterar oss på under många år.

3 comments on “Ännu mera golv.

  1. Asta skriver:

    Verkar ha gått troll i era golv.
    Jag kan dock förstå Mats synpunkt att vilja bli klar. Du kanske får ta dig en funderare till? Ibland förälskar man sig så mycket i något att man inte ser riktigt klart. Det behöver ju inte vara som så att man ångrar sig sen ändå. Men går det inte så går det inte så klart. Jag har bara för mig att du skrev något om att golvet kunde dröja ännu längre om ni hade otur.

    • Sophie skriver:

      Det där med golvet i badrummet är riktigt svårt. Vi vet inte alls hur vi ska göra… Vi kan inte vänta till januari (eller ännu längre om det blir försenat) så vi måste hitta ett annat men det går väldigt dåligt med det just nu! //Sophie

  2. Asta skriver:

    Inget i brunt? Själv tycker jag om Flensburg som finns på Byggfabriken.
    http://www.byggfabriken.com/sortiment/kakel-och-klinker/
    Övre raden, tredje från vänster. Den bild som kallas Sekelskifteskök. Ganska varmt i färgen. Något åt det hållet?

Kommentera

