Ytterdörren.


Äntligen kan ni få se bild på dörren som vi ska sätta i hallen i utbygget. Vi fick den för nåt år sedan av våra före detta grannar i Strömsnäsbruk. Jag hade sagt till att jag tyckte den var fin redan när vi bodde där och nu när de skulle byta fick jag den med karm och allt. Då visste jag inte alls var jag skulle ha den men nu kommer den passa bra till groventrén. I veckan har jag nästan tömt arbetsrummet inne i huset så att jag kan vara där och jobba med den och senare med att måla pärlsponten och lister och sånt. Tur att vi har gott om plats inne. Dörren är en 50-tals dörr men jag tror ändå den blir bra när jag har bytt ut råglaset till ett vanligt glas och panelen nertill till en slät skiva. Sen ska dörren målas också i oxidgrönt.

Det syns knappt på fotot men det är ditsatt en extra glasskiva på insidan så spröjsen hamnar mellan glasen vilket inte är så snyggt inifrån men enkelglas är nog lite väl kallt så det extra glaset får nog vara kvar ändå.

Skulle det inte bli bra så får vi väl fixa en ny dörr senare…

4 comments on “Ytterdörren.

  1. TorpSara skriver:

    Den är jättefin. Jag skulle testa att behålla räfflorna först. Det kan se fint och bearbetat ut när dörren fått färg tror jag.

  2. Asta skriver:

    Jag tycker dörren är fin. Varför dölja att det är en 50-talsdörr? Jag gillar både glaset och räfflorna jag.

  3. Eija skriver:

    Tänk vi har exakt samma ytterdörr på vårt hus nu! Samt en innerdörr för värmens skull. Skulle också använda den till groventre om vi hade en, dörren är rätt så fin faktiskt! Men när vi nu har original dubbeldörrarna kvar så kommer de komma till sin ursprungliga plats.
    Tack för råden om gammal badrumsarmatur, jag misstänker att det är få rörmokare som vill befatta sig med gamla kranar. Vi måste hitta rätt människa då med andra ord, någon som förstår varför man vill ha gammalt skit i sitt hus!
    Rektangulara handfat borde gå hitta, vi har ett på toaletten nere, med separat kall och varmvatten. Men porslinet är missfärgat av rostvatten, vet inte riktigt hur sånt går att åtgärda?
    Ja Gudmundsson har en lite snällare ton i den nya boken, men har du läst tapetkapitlet, under en bild står texten ”här har en idiot kikat in för att se timmerstommen” ha ha han är rolig ibland!

    • Sophie skriver:

      Asta och TorpSara. LIte missförstånd… (för att jag skriver otydligt :-)) Jag ser ju själv att det ser ut som om jag menar at dörren blir fin när jag bytt glaset och räfflorna… Råglaset står jag dock fast vid, jag vill ha klarglas så att man kan se genom dörren. Jag tycker inte råglas är fint och vi har heller inget fönster i hallen så så mycket ljus som möjligt vill vi ha in. Men jag tycker ju dörren är fin även med råglaset iofs. Räfflorna däremot… Ärligt så hade jag bara tittat snabbt på dörren och trodde att de var i dåligt skick, därför hade jag funderat på ett sätt att ersätta dem snyggt. Den enda vettiga lösningen var en slät skiva som inte låtsades vara något annat… men när jag skrapat och grejat lite på dörren visade det sig att räfflorna är i strålande skick och de får såklart vara kvar. Det kommer bli fint precis som du skriver Sara med färg.

      Eija: Ja jag har sett en någon annanstans också tidigare och vi har en enklare men liknande dörr till finhallen på huset redan idag. Den har även innerdörr. Vi kommer byta ut den mot dubbeldörrar också. Vi har hittat den ena i ett uthus, kanske finns den andra där också nånstans. Vi får väl se om vi kan få nån rörmokare att sätta in vår blandare eller inte… 😀 Jag testade massor för att få bort gulnade missfärgningar i vårt gamla handfat men lyckades inte riktigt. Det finns en del tips på byggahus.se om du söker där.

      Det rummet han skriver om med tapeten där satt vi och åt lunch i somras… och jag hålelr nog med om att det var synd på tapeten, fast nu var den ju lagad. Ibland river folk väldigt obetänksamt och lindar man hela tiden in sånt reagerar aldrig folk på det som skrivs… men visst han är onödigt hård ibland. //Sophie

Kommentera

