Golvval i badrummet.


Det här är ett helt kapitel för sig…egentligen kanske en helt egen blogg! För vi har dividerat och diskuterat och resonerat och valt till och valt bort så det står härliga till. :-DOch ingenstans kommer vi ändå…

Golvet i badrummet har varit och är det absolut svåraste valet att göra under den här renoveringen. Jag brukar ganska snabbt få en bild i huvudet av vilka färger jag vill ha och hur jag vill att det ska kännas i det rum vi håller på med, vi har haft jättelätt för att bestämma oss till båda våra förra badrum (det andra var ju bara en kopia på det första) och vi blev jättenöjda men tyckte att de var lite för kalla färgmässigt. Svart-vitt rutigt golv är klassiskt och jättefint men nu har vi gjort det i två badrum och därför ville vi ha något annat. Redan förra gången var vi inne på terrakottaplattor men då hade vi tittat på Qvesarums och tyckte de var så ojämna i själva ytan. Golvet kädes som sandpapper med små ojämnheter som stack upp ytterligare och vi tyckte att känslan på golvet blev lite för ruff. Därför valde vi bort det golvet och letade klinker som liknade terrakotta men ingenstans hittade vi ett som var tillräckligt bra. Det syns ofta att det är just ”ser ut som”. Alltså blev det svart-vitt även på Ekenäs.

Denna gången har enda kravet egentligen varit att vi inte ska ha svart-vitt rutigt golv. Det känns lite trist att lägga det en tredje gång. :-)Men vad finns istället? Vi funderade på Qvesarums igen men efter att både de och andra avrått från att lägga det i badrum eftersom det suger åt sig vatten föll även det alternativet bort. Sen har vi letat och letat… Vi var inne på naturfärger, att lägga en grå platta, med dragning åt brunt för att det skulle kännas lite varmare, i formatet 30×60 cm, eller en platta som är nästan svart och ser ut som sten, sen funderade vi på kalksten vilket är dyrt men snyggt. Alla dessa alternativ kändes dock för moderna. Även om det finns gamla kalkstensgolv tror vi det skulle se för modernt och sterilt ut.


Klassiskt men tjatigt för vår del… 😉

Väggmaterialet denna gången kommer inte bli kakel förresten… det har vi varit säkra på från början. Vi kommer att sätta pärlspont på väggarna hela vägen upp till tak (utom i duschen där det blir kakel såklart) Just att vi bytt väggmaterial känns som ett bra val för bara det kommer göra rummet lite mer ombonat och varmare beroende på vilken färg vi väljer. Eftersom vi valt pärlspont har vi också kunnat välja golv helt fritt eftersom vi kan anpassa färgen på väggarna efter golvet.

Så tillbaka till golvet då… jag förälskade mig tidigt i ett väldigt speciellt golv som Mats sa tvärt nej till. Han tyckte väl det var ok men alldeles för dyrt för att bara vara ok liksom. Så efterhand som veckorna gått har vi mer och mer landat i att det får bli rutigt. Vi har kollat på ljusgrått/grått eller svart/vitt eller svart/grått till exempel och det är fina alternativ alltihop men vi ville ju egentligen inte ha rutigt i badrummet igen. Det kändes fegt… Vi har också tittat på rutigt i rött/beige men det känns alldeles för mycket 50-tal och lägenhet för oss. Vi har fortsatt prata om det där golvet som jag tycker så mycket om och Mats ändrade sig (inte för att jag tjatade dock för tjat biter inte på honom… ;-)) Vi kunde åtminstone titta på det. Men han var fortfarande inte nöjd med att det var så dyrt. Jag beställde en provplatta och innan den hann komma hann jag bli väldigt tveksam för jag tyckte när jag tittade närmare på mönstret på hemsidan att det såg så klumpigt och slarvigt ut… Nej det fick nog bli rutigt iallafall.

Så kom plattan och jag blev mycket positivt överraskad för den var jättefin och inte alls som jag trodde. Den är också sammetslen och väldigt behaglig. Även Mats blev mycket överraskad när han fick se den och vi bestämde oss för att vi ville ha det golvet iallafall. Golvet det handlar om kommer från Marrakech Design som säljer betonggolv med helt fantastiska mönster. Det finns hur många som helst fina men ett fastnade jag för direkt och inget av de andra vill vi ha det är bara detta som skulle funka i vårt badrum!


Så en liten titt på det tänkta golvet… som vi ältat så mycket fram och tillbaka om. Mönstret och färgen heter Oslo Fatima.

Fotot återger färgerna lite ljusare än vad det är. De är lite dovare på riktigt och plattan är också obehandlad så det förändrar också färgerna lite mot när det sedan är lagt.


Här en bild på golvet lånad från Marrakech Designs hemsida

Under Inspiration på deras hemsida finns många fina miljöbilder på deras golv. Golven kostar 995 kr / m2 och det är dyrt för ett golv fast å andra sidan ska vi inte ha mer än 7 kvadrat ungefär. I duschen blir det en annan mindre enfärgad platta.

Så nu när vi har bestämt oss för vilket golv det ska bli så återstår ett STORT problem. På Marrakechs hemsida står att de har ett stort lager och att de flesta mönster och färger fins i lager…men så klart inte det vi vill ha! Det är helt slut och nästa leverans kommer inte förrän i December enligt butiken… kan vi verkligen vänta så länge? Blir det inte att badrummet får stå onödigt länge utan att vi kan göra något… Vi har haft en del otur med materialen än så länge och detta är ytterligare en sån sak. Så hur gör vi nu? Vi har ju en hel del annat att göra under tiden och tvättstugan kommer ändå gå före nu eftersom vi måste få igång värmen och det gör ju att badrumsgolvet dröjer lite, dessutom ska all pärlspont målas och det kan vi göra innan…men får vi ändå vänta? Är det värt det? Ja efter mycket dividerande beslutade vi oss för att det ändå var värt att vänta på golvet.

Jag ringde tillbaka för att beställa och fick prata med en ny säljare. Nu kunde de inte ha golvet hemma förrän i februari… när jag ifrågasatte att jag fått besked på december sa hon istället mars och att jag dessutom var tvungen att beställa minst 10 m2 för att de skulle ta hem det… och när jag då sa att det står ju på hemsidan att de flesta ska finnas hemma och då ska man väl inte behöva vänta så länge och dessutom beställa en viss mängd då var det plötsligt april först som golvet kunde komma och det berodde ju på att jag valt ett mönster som inte någon annan ville ha. Jag frågade vem som kunde svara på när golvet verkligen kunde vara hemma och då skulle hon ta reda på det och ringa tillbaka… Dagen efter ringde jag tillbaka igen. Jag har ganska dålig erfarenhet av det där med att butiker ringer tillbaka så det är lika bra att göra det själv. Nu hade säljaren koll på att golvet skulle tas in i sortimentet igen och det skulle finas inne i mitten av januari. Visserligen tidigare än april men vi kan inte vänta så länge… det finns ingen möjlighet att badrumemt ska bli stående utan att vi kan göra något på ett par månader bara för att vi väntar på ett golv. Det är så tråkigt nu när vi hade bestämt oss. Vi har verkligen ansträngt oss och tittat på de andra mönstren på deras hemsida men inget av de andra känner vi skulle passa oss så bra…

Så nu står vi utan golv igen och vet inte alls vad vi ska välja nu! Förslag mottages tacksamt…kanske blir det rutigt ändå!

15 comments on “Golvval i badrummet.

  1. storskrutten skriver:

    åh vad tråkigt!! Det var ju så grymt snyggt! Jag har sett deras kakel i olika tidningar och alltid tyckt att det sett väldigt bra ut, min man tycker dock inte det 🙂 . Finns det inga andra mönster från Marrakech som skulle passa? Har tyvärr inga andra förslag. men ska fundera.
    Jag undrar med vilken färg ni ska måla träpanelen i dabrummet, vi kommer ha tträpanel i på våran lilla toa och jag kan inte bestämma om vi ska måla med linoljefärg eller inte. den tar så lång tid att torka! Alternativet är en annan färg från Uula som heter Into, luktfri och lätt att måla men den kräver typ 5 lager färg innan den täcker… å andra sidan torkar den så fort att man kan måla två gånger på en dag.

  2. TorpSara skriver:

    Hördu… Varför har ni valt bort Gysinges terrakotta? Är det jättedyrt?

    • Sophie skriver:

      Storskrutten: Ja jättetrist. Vi vet inte alls vad vi ska välja nu. Vi har tittat och tittat på deras andra mönster men inte hittat något vi gillar så mycket. Mats är som din man, han tycker det är sådär men han vet inte vad han vill ha istället heller. Vi kommer måla med linoljefärg. Det tar tid men vi vet ju att det är bra färg som håller och tål en del fukt och väta. Vi har haft linoljefärgsmålade tak i båda våra tidigare badrum och varit jättenöjda med det.

      TorpSara: Ja det är mycket dyrare, ungefär 880 kr kvadraten mot Qvesarums 450 kr. Dessutom ska Gysinges golv slipas innan det används och det behövs inte på Qvesarum så eftersom vi innan varit tveksamma just på grund av ojämnheter så känns det inte som ett bra alternativ med Gysinges golv som SKA slipas.

  3. Asta skriver:

    Du har säkert kollat på Byggfabriken, men om man pratar varmt kakel så tycker jag ändå att det som visas på bilden uppe till höger på den är snyggt. Skulle dock vilja ta bort de mönstrade.
    Sedan finns de Victorian där några är åt samma håll som dina Marrakech

    • Sophie skriver:

      Asta: Ja vi har kollat Byggfabriken och deras golv är fina men så sjukt dyra tycker vi! Iofs det du menar (Edinburgh om jag förstod rätt) kostar ”bara” 998 kr kvadraten vilket är nästan samma som Marrakechs golv och det är fint faktiskt. Har inte tänkt på det golvet innan när jag tittat… Tror dock att dte absolut inte är Mats smak. Tack för tipset! //Sophie

  4. Ulrika skriver:

    På bloggen Emmas utsikt har de ett golv jag tycker är fint från samma leverantör men säkert fel i stilen och kanske för ljust?? Du kan ju kolla! Mvh/Ulrika

    • Sophie skriver:

      Tack Ulrika för tipset. Det ÄR ett fint golv tycker jag men Mats gillar inte att det är så tydliga runda cirklar på det. Jag har föreslagit det tidigare för Mats fast inte haft några inspirationsbilder så det var jättesnällt av dig. //Sophie

  5. Ulrika skriver:

    Har du kollat in small town style bloggen? De har dels ett marrakech golv på lilla toan. Men det jag tänkte på främst är deras ”sandfärgade” golv i deras stora badrum/relax. Känns ganska varmt och gediget! Ulrika

  6. TorpSara skriver:

    ”Ja det är mycket dyrare, ungefär 880 kr kvadraten mot Qvesarums 450 kr. Dessutom ska Gysinges golv slipas innan det används och det behövs inte på Qvesarum så eftersom vi innan varit tveksamma just på grund av ojämnheter så känns det inte som ett bra alternativ med Gysinges golv som SKA slipas.”

    Nåväl, men det är ett överkomligt pris och ett väldigt vackert golv när det väl ligger där.

    • Sophie skriver:

      TorpSara: Ja det är ett överkomligt pris, definitivt. Men fortfarande för dyrt när vi dessutom ska lägga ett golv i badrummet. Om tvättstugegolvet blir så dyrt får badrumsgolvet bli billigare liksom och jag satsar hellre på ett dyrare golv i badrummet… 😀

      Ulrika: Har sett deras lilla toalett som är jättesnygg däremot har jag nog inte tittat så noga på deras större badrum. Ska kolla in det. Tack igen //Sophie

  7. TorpSara skriver:

    Bara en tanke. 🙂

  8. Maria skriver:

    Vad tråkigt med golvet, det var verkligen fint (jag är själv superförtjust i deras golv men är ensam om det i vår familj =)
    Jag blev lite sur på företaget när jag läste ditt inlägg… det känns som att dom har gjort reklam för en färg för att locka dit dig som kund och nu när dom ”har dig” så försöker dom sälja på dig nån av dom färger dom har hemma istället och hittar på alla möjliga ursäkter på varför dom marknadsför ett golv dom inte säljer. Dom har ju tom skickat ut en provplatta, vilket dom inte borde om det inte går att köpa den. Har tyvärr inga andra tips, svart/vitt är fint, men jag förstår att du vill göra nåt nytt =)

    • Sophie skriver:

      Mmm jag var ju ensam om det tidigare men nu har Mats fastnat för dem också. Problemet nu är bara att hitta ett golv som jag tycker lika mycket om. Jag hade verkligen förälskat mig i det golvet och har svårt att hitta ett likvärdigt även om det finns massor av färger och mönster. De har inte varit supertrevliga och serviceinriktade när jag ringt och det är irriterande att behöva tänka om men tyvärr är det ju så. //Sophie

Kommentera

