Rabatten är på plats.


ÄNTLIGEN!! Jag har fått ner alla mina blommor i jorden inför vintern. Jag har gått och tänkt så mycket på detta under hösten och det har verkligen inte funnits tid för Mats att hjälpa mig. Vi har diskuterat det flera gånger. Vi hade bestämt att vi skulle hyra en liten grävmaskin för att gräva upp längs med staketet ut mot infarten. Det skulle bli en ganska lång rabatt på 10-15 meter och där skulle det finnas gott om plats för alla mina växter och många fler. Men vi har insett att utbygget måste gå före allt annat så ska något förutom det göras blir det jag som får fixa det själv. Jag har dragit mig in i det längsta för att gräva allt det för hand men så äntligen för ett par veckor sedan fick jag fart och började gräva.

Jag grävde INTE hela vägen utan bara så långt som behövdes för att få ner mina plantor jag redan hade. Det blev ändå 4-5 meter långt och det var jobbigt men fullt överkomligt. Rabatten är en meter bred och det blev en del yta att utnyttja av det, Grästorvorna har jag lagt upp och ner i en hög så at de ska förmultna och bli ny jord. Det var fin matjord under grässvålen så det var enkelt att gräva om rabatten och fylla på med ny jord bara. När det var gjort var det dags att sätta alla växter. Det blev ganska trångt ändå och de lökar jag hade hoppats på att kunna köpa och peta ner fick inte plats så det får vänta till nästa höst som tidigast. Vi kanske har en del vårblommor som kommer i trädgården ändå om vi har tur. Vi vet ju inte eftersom vi inte sett hur det ser ut här på våren ännu. Det där är väldigt spännande tycker jag. Att trädgården bjuder på överraskningar under året… att vi inte vet riktigt vad som kommer att dyka upp till våren.

Nåväl. Nu är blommorna i jorden och även om de ovan jord hade hunnit vissna ner en del verkar rötterna ha tagit sig ordentligt i krukorna under sommaren.


Så här bor de nu… i väntan på våren då jag hoppas på att få se dem blomma igen. Staketet har sett bättre dagar så det ska plockas bort men än så länge står det och stoppar både barn och hundar från att springa ut helt fritt iallafall.

Förutom mina rabattväxter hade jag dessutom mina vita syrener i kruka, Dessa fick nu också komma ner i jorden på riktigt. De har tagit sig jättebra och krukan var full av rötter och de har växt en bit på höjden. Nu hoppas jag verkligen att de klarar sig och växer och blir stora så vi får njuta av blommorna inom några år.

Så var det ju mina Schersminer som jag tog skott på och som jag kollade på för nån månad sedan. Då tittade jag på flera av pinnarna och ingen av dem hade fått minsta lilla rotbit. Nu när jag skulle slänga dem drog jag upp en av pinnarna och gissa om jag blev förvånad när det fanns små små vita röter på den. Äntligen hade en av dem tagit sig, vilken tur att jag inte slängde alla när jag kollade dem sist. Bara för att vara säker kollade jag även de andra som stod i spannanrna och flera stycken hade nu fått rötter, vissa riktigt rejäla. Jag är så glad och hoppas innerligt att de tar sig och klarar sig över vintern. De har nu planterats i gräsmattan vid staketet där de står skyddat och ifred hoppas jag. Åhh jag är så glad att det lyckades. Bara de nu växer vidare!

5 comments on “Rabatten är på plats.

  1. MrsUniversum skriver:

    Så skönt för dej och växterna! Perfekt tid att plantera dessutom. men vilka perenner är det? Ackleja, iris, löjtnatshjärta eller fänrikshjärta – kan det stämma? Men fler? Häftigt att det går så ”lätt” att ta skott av schersminen, det visste jag inte.
    Och sätter du ner lökar nu i samma veva i samma rabatt får du blomning tidigt.

    • Sophie skriver:

      JA det är ju en bra årstid att sätta ner dem så jag hoppas de kommer trivas bra och ta sig till nästa år. Du har helt rätt i dina gissningar. Ackleja (flera sorter) Svärdslilja eller Iris (är det olika eller samma?), Löjtnantshjärtan (vita och rosa) och Fänrikshjärtan, Dillpion, Bondpion, Sibirisk Nunneört, Blåsippor, Gula Dagliljor, Höstanemoner, Ormrot, Krolliljor, Stockrosor, Vit och Rosa Astilbe, Rosa Hortensia (som vi får se vilken färg den får i vår jord :-)) Minns inte felr nu på rak arm men har stuckit ner glasspinanr med namn vid varje planta…

      JAg är jätteglad att Scersminerna tog sig. Det var en växt jag verkligen ville ta med mig från Ekenäs. Och mina Syrener som är dubbla vita är jag också väldigt glad över. Ska bara hitta nåstans att ha dem mer permanent sen. Men vi ska gräva så mycket i trädgården framöver så det är inte lönt att plantera ut på rätt ställe ännu. Jag vill ha koll på vad som kommer i trädgården innan vi gräver för mycket men vi måste gräva om både el, vatten och avlopp som inte är godkända nån av dem! //Sophie

  2. TorpSara skriver:

    Det kan ju absolut tänkas att du får upp en hel del som sagt. Det har ju varit väldigt välskött på sin tid, och det finns ju skäl att anta att trädgården också var det. Oooh så spännande!!

    Jag hade ju en rotäkta Maidens Blush som du skulle få skott av. Undra om det funkar at skicka en snutt… 🙂

  3. TorpSara skriver:

    Förresten: Svädsliljan är en gul iris som växer där det är blött och sumpigt, ibland stående i vatten. Väldigt vacker.

Kommentera

