Fönstertillverkning


Denna gången vill vi inte göra fönstren halvhjärtat så det kommer att bli gamla bågar vi sätter i men i nytillverkade karmar. Vi hittade en del av bågarna som från början har suttit i huset uppe på logen och sen har vi hittat en gavelbåge till och karmarna till två gavelfönster sitter kvar i väggen. De små liggande fönstren på långsidorna sitter även de kvar men där har de låtit allt sitta och både bågar och glas finns kvar inne i väggarna. Vi hade inte några bågar alls till bottenvåningen och hade först tänkt få även dem tillverkade efter de gamla. Turligt nog hittade vi ju bågar till hela bottenvåningen på Blocket nån vecka innan vi flyttade hit och de väntar nu på att sättas i. De kommer från ett annat hus som är ungefär lika gammalt som vårt och är korspostfönsterbågar.


Här står de inköpta bågarna och väntar på nya karmar och lite kärlek.

Förra gången gjorde vi inte vid några gamla fönster utan vi köpte nya från Elitfönster som vi själva målade. De såg nästan likadana ut som originalfönstren och hade samma mått och proportioner men jag ångrade mig jättemycket efteråt för det fanns detaljer som jag tycker det syntes alldeles för mycket på att de var nya. Vi köpte bara vanliga kopplade så inga energiglas eller nåt sånt och de var i massivt trä och hade äkta kittfals men det var ändå inte tillräckligt för mig. Jag är mycket petigare med sånt än Mats för även om han tycker det är roligt och intressant att hålla på så är han långt ifrån lika fanatisk med detaljer. 😀

Denna gången vill jag, och Mats faktiskt, att alla detaljer stämmer och vi vill ha handblåst glas. Nu sitter det faktiskt redan det i alla bågar (nåt är sprucket men vi har extra) så vi kan använda det och det är så skönt att veta att det blir ”rätt” fönster och glas. Vi har från början haft två snickerier som vi tänkt kolla med men när nu Mats ringde dem var det inget av dem som kunde eller ville. Det ena (som är samma som en gång byggt köket i detta huset) var inte alls intresserat. Det andra hade alldeles för mycket att göra och skulle trappa ner på sin (ganska nystartade) verksamhet av någon anledning. Vi hade inte väntat oss det här så vi stod lite handfallna. Mats skulle kunna tillverka karmarna själv men han har aldrig gjort något sådant, vi har ingen bra och fungerande verkstad och vi ville spara in den tiden så att han kan göra annat istället.

Jag frågade på ByggaHus och har fått ett par svar där. Ett som låg ganska långt iväg men även en som håller till utanför Osby. Det låter ju jättebra. Sedan pratade Mats med ytterligare ett snickeri som tillverkat saker till ett par av jobben han gjort via företaget han arbetar på och de verkade jätteintresserade och kom med egna funderingar och förslag som var mycket bra. Mats ska besöka dem i veckan som kommer och jag ska ringa snickaren utanför Osby och höra med honom.

Vi har inte bråttom med fönstren för vi har ju en del att göra med utbygget nu och även sen kan vi prioritera renoveringen lite efter när vi får dem. Vad som däremot är akut är att fixa 3 fönster till just utbygget. Där har vi dividerat fram och tillbaka ett tag hur vi ska göra och vi tänkte först sätta i likadana fönster som i resten av huset men göra dem lite mindre på både höjd och bredd. Den idéen har vi kasserat och istället kommer vi göra utbyggnaden så att den smälter in fast ändå ser ut som en utbyggnad. Till exempel kommer den få likadan panel som resten av huset men lite smalare och stående istället för liggande. Vi vill få fram ett nätt intryck och då är det nog bra med smalare och stående panel. Vi har också bestämt oss för att vi ska sätta i fönster som helt skiljer sig från resten av husets. Vi letar nu verandafönster som har mycket spröjs vilket vi tror kommer bli jättebra. Inspirationen kommer från Gysinges lilla sekelskiftesväntkur där de använt just sådana fönster.

Ytterdörren har vi redan. När vi fortfarande bodde i Strömsnäsbruk i första huset blev jag lovad våra grannars dörr som de ändå ville byta. Jag förstår att de inte ville ha den på sitt hus för i nuvarande skick ser den inte alltför kul ut men jag har tyckt om den ända från början. Så när de nu faktiskt bytte dörr för knappt ett år sedan så fick jag den med karm, lås, nycklar och allt. Då visste jag inte alls var vi skulle placera den men nu kommer den bli superfin som ytterdörr till utbygget. Jag har inget foto på den och för tillfället står den bakom en massa andra dörrar i vårt lilla förråd men jag ska visa den senare jag lovar. Det är egentligen en 50-tals dörr (gissar jag med tanke på när deras hus är byggt) som har gult råglas i övre delen och sen trasig sliten panel i nedre delen men med nytt glas och framförallt ny färg kommer den att göra sig så himla bra.

Nu letar vi alltså fönster på Blocket men får vi inte tag i några snart så får vi väl låta tillverka nya bågar med spröjs som vi vill ha dem. Vi har ett par ställen där de säljer lite återvunnet byggmaterial som vi ska besöka också innan vi ger upp.

5 comments on “Fönstertillverkning

  1. Asta skriver:

    Här kommer det inte att bli något sådant hantverk. Här blir det nya fönster. Inget gammalt finns kvar och vi orkar och hinner helt enkelt inte renovera gamla fönster. Däremot funderar jag på att sno lite beslag från ett gäng fönsterramar som vi har i en källare. Tyvärr är där inte några fönster i dem.

    • Sophie skriver:

      Nej så resonerade vi på Ekenäs också. Det fanns dock en del gamla karmar kvar där men de var i väldigt dåligt skick. Vi hade inte heller tid eller ork att renovera dem och det var alldeles för dyrt att köpa kompletta fönster av ett snickeri. Och jag ser absolut inget fel i att göra så, om man inte byter ut de gamla fönstren vill säga…då tycker jag man ska tänka annorlunda. Samtidigt räcker det inte för oss denna gången. Det är roligt att när vi nu hittat ett hus som inte är så extremt sönderrenoverat faktiskt sätta i originalbågarna och komplettera med likadana från ett annat hus. Visserligen kommer många människor inte se nån skillnad men jag gör det och det räcker för mig! 😀 //Sophie

  2. Asta skriver:

    Äh- råkade skicka innan det var klart.
    Tänkte säga att det ska bli kul att se när ni kommer så långt.

  3. Maria skriver:

    Ja, fönster är så viktiga! Jag älskar djupet man får i ett fönster med 1+1-glas, det går inte att få på nåt annat sätt, längtar tills vi får våra gamla fönster insatta (vi ska också tillverka nya karmar). På övervåningen nu sitter de gamla fönsterna kvar i kamrarna (de enda original som är kvar i huset…) o trots att dom har nästan 1mm (!!!) gammal flagnad färg överallt och ser riktigt risiga ut så är de de finaste fönster vi har.

    Det är så himlans tråkigt när man tittar på ett ”lantligt” hus i en inredningstidning och man tom på bilderna ser metallkanten i 3-glasfönstren bland pelargoner o gamla ljusstakar, eller när det ligger snö inblåst mellan fönstret och ”spröjsen”… då känns det riktigt genuint =)

    • Sophie skriver:

      Jag håller verkligen med dig att fönstren är viktiga. Vad roligt att ni hade några kvar i huset. Vi blev jätteglada när vi hittade bågar på ovanvåningen av stallet. Och ännu gladare när vi upptäckte att de små fönstren sitter kvar bakom teglet. Det är skillnad på nytillverkade fönster i gammal stil och äkta gamla så är det bara. Jag tycker också det är synd när man blint lyssnar på dagens fönstertillverkare och deras skrämselpropaganda angående gamla fönster. Fuskspröjs är det fulaste jag vet tror jag. Hellre perspektivfönster än fuskspröjs! 😀 //Sophie

Kommentera

