Byggnadsantikvarien.


Eftersom vi sen tidigare har fått ett väldigt positivt intryck av byggnadsantikvarien vid Regionmuseet i Kristianstad så var vi redan från början överens om att vi även här skulle ta hjälp. Vi vill veta vad vi ska tänka på då vi gör utsidan utifrån lokala traditioner och byggnadssätt. Vi har ju hunnit bli ganska bra på skånska hus men de skiljer sig en hel del från de småländska. Vad är tidstypiskt och vad bör vi undvika? Hur kan det ha varit innan och vad är original eller tillkommet i efterhand. Det vi själva inte har koll på kan vi säkert få hjälp med.

I Småland har de precis som i Skåne också gratis rådgivning via mail eller telefon vilket jag tycker är fantastiskt bra, men för att få bäst hjälp anser jag att byggnadsantikvarien måste besöka oss och få en uppfattning om hela gården. Det är så svårt att försöka förklara detaljer och proportioner till exempel. Allt går inte att få fram via fotografier och beskrivningar. För att få hjälp skulle man skicka in en blankett där man fyllde i vad man visste om huset, vad man ville göra och vad man ville ha hjälp med samt uppgifter om fastigheten och några bilder. Det var lite svårt att fylla i eftersom jag inte ville ”avslöja” för mycket. Jag vill ju att den som kommer ska ge sin bild av gården och inte den vi har. Samma med att svara på vad vi vill göra. Det beror ju på vad byggnadsantikvarien säger är bevaransvärt och inte till viss del. Visst ”får” vi göra som vi vill egentligen men vi vill ju ha en utomståendes åsikt först och då vill jag inte färga hans eller hennes funderingar med våra egna. Till slut hade jag fått ihop en ansökan dock och sen har jag väntat… och väntat. När det nu gått två veckor ringde jag och kollade ¨å den inte försvunnit någonstans på vägen. De hade fått in den och hade tittat på den dagen innan. Det märktes att han visste vilket hus jag pratade om så han hade sett bilderna ialalfall.

Något vi upptäckte när vi tittade på Smålandsmuseums hemsida om byggnadsvård var att det inte fanns en enda plats i Markaryds kommun som blivit beviljad stöd för restaurering. Samma sa byggnadsantikvarien. Han sa att han faktiskt blivit glad när han såg att huset låg i Markaryd eftersom det var så väldigt få hus därifrån som de fick hjälpa till med.

De ville gärna hjälpa oss men en stor nackdel för oss är just det faktum att så få härifrån söker. De vill gärna kunna göra flera besök på samma dag och i närheten av varandra och det blir ju svårt. Eventuellt skulle dock en av dem hålla någon föreläsning här om nån månad. Ytterligare en nackdel (vilket iofs även är en fördel) är att de gör hembesöken gratis. Vårt förra besök fick vi betala för och det kostade ju en slant även om vi verkligen tycker att det var värt varenda krona. Det kan ju tyckas vara positivt att det är gratis med ett besök men det innebär också att man hamnar långt ner på prioriteringslistan eftersom de uppdrag de gör offentligt och som de tar betalt för går före. Jag kan tycka att det är positivt att det är gratis så tillvida att alla kan få hjälp. Ingen kan tycka att det är för dyrt men samtidigt tröttnar man kanske om man får vänta för länge och jag kan inte se varför det skulle vara viktigare att värna offentliga byggnader och liknande. Det är väl nog så viktigt att verkligen ta tillvara de orörda hus och gårdar som finns kvar istället, de blir ju inte direkt fler.

Nåväl, vi skulle avvakta ett par veckor till sen skulle de kontakta oss. Ska blir spännande att se när de kommer och vad de då säger.

One comment on “Byggnadsantikvarien.

  1. […] så är det faktiskt! Den 28 augusti i fjol skrev jag om byggnadsantikvarien förra gången… Då hade jag skickat in en ansökan och sedan väntat ett par veckor, ringt […]

Kommentera

