Kronobergs Lantbruksmuseum


I söndags regnade det hela dagen. Inte så kul sista semesterdag för Mats men vi passade på att göra ytterligare en utflykt. Vi satt i lördagskväll och kollade vad det finns för utbud av byggnadsvård i Kronobergs län och hamnade på Smålands museums hemsida. Där fanns en del matnyttigt om byggnadsvård (se här) och sen hittade vi Kronobergs Lantbruksmuseum.

Jag älskar museum. Mamma har släpat med mig och mina bröder på museum under hela min uppväxt och antingen blir man väl fullständigt avig eller tycker man om det. Jag har nog alltid haft en viss dragning till det gamla och har alltid varit faschinerad av hur det var förr så museum har alltid lockat mig. Tyckte om skolutflykterna till museum och att gå på Kulturen i Lund med mamma var alltid något speciellt. Att det var så roligt att gå på museum med mamma kan ju visserligen bero en hel del på att det var som att alltid ha med en guide eftersom hon kan så ofantligt mycket om svensk historia.

Det var flera år sedan jag var på nåt museum sist. Minns faktiskt inte ens när det var. Ett lantbruksmuseum tyckte vi dock lät intressant både för oss och barnen. Kronobergs lantbruksmuseum ligger utanför Alvesta på Hjärtenholms gård så det var inte så långt heller och vi försöker ju just nu lära oss så mycket som möjligt om Småländsk byggnadstradition så en gammal gård lät trevligt. Vi började med en fika på gårdscaféet. Inrymt i ett av bostadshuset fanns ett litet café med hembakta kakor och våfflor. Det var inte speciellt dyrt heller. Det var jättemysigt därinne. Man satt nästan som i ett vanligt hem.


Mysigt att fika här, och lite inspiration kunde man få också.


Man kan bevara på olika sätt. Här har de byggt på väggen och satt ett nytt foder utanpå det gamla. Ser ganska konstigt ut men originalet finns ju å andra sidan kvar under.

Anton och Maja tyckte att det var spännande med alla gamla maskiner och på ovanvåningen fanns en utställning med övergivna platser med många fotografier på nerlagda folkparker och fabriker. Det fanns också en hörna vikt för byggnadsvård. Där fanns tapetbitar och information om byggnadssätt och en hel del brochyrer och information om var man kan vända sig, det var verkligen intressant. I ytterligare en byggnad fanns en utställning om livet i Småland förr, även det var väldigt intressant eftersom man kunde se detaljer och annat som vi nu hittar i vårt hus.

världens första traktor? Drevs med handkraft av den som körde den. Det kan inte ha varit lätt…

Tapeter från förr. Fast en del är ju från Duros kollektion gammalsvenska det ser jag ju… fast de är ju nytryck av gamla.

På vägen hem körde vi småvägar genom Ryssby, Pjätteryd och Agunnaryd bland annat. Passade på att titta på hur äldre ekonomibyggnader kunde se ut häromkring. Vi såg så fantastiska lador och stallar när vi körde upp genom Sverige, vackra och ståtliga och definitivt gjorda så för utseendets skull och för att visa att det fanns pengar och inte bara byggda av praktiska skäl. Häromkring är ladorna och uthusen ofta väldigt enkla och det är faktiskt lite trist. Men vi hittade ett par där man hade ansträngt sig lite extra…

Här har man gjort fina foder till fönstren tycker jag.

Eftersom det var sista semesterdagen är vi nu tillbaka i vardagen lite mer. Mats arbetar men jag är hemma ännu eftersom barnen skolas in på sin nya förskola. Snart är det helt vanlig vardag och nu äntligen ska vi sätta fart med husen här. Ni ska snart få se vad vi har gjort än så länge…

6 comments on “Kronobergs Lantbruksmuseum

  1. Asta skriver:

    Där var våran nya förstugetapet såg jag! Fast den är från Boråstapeter Anno1905 så de har nog blandat flera olika märken!

    Den röda tapeten de har på din första bild har jag varit lite sugen på fast i gult.

  2. Sophie skriver:

    Aha, blandar ihop kollektionerna lite.

    Ja den röda tapeten (elelr mönstret) tycker jag också mycket om. Funderar på att ha den i vardagsrummet fast i grönt. Mönstret är så stort men här där vi har högt i tak gör det inget. //Sophie

  3. MrsUniversum skriver:

    Bra idé med fönsterfoder med det lilla enkla extra. Lätt att göra med en såg. Det var så här lantbruksarkitekten Löfvenskiöld arbetade.

    Ett lantbruksmuseum lät som jag också skulle trivas i.

  4. Mamma skriver:

    Kul att man inspirerat ditt intresse 😉
    Fast era kommentarer ofta var : -Men en sån har vi ju hemma…. -Måste vi se på fler gamla hus?
    Eller klassikern: -Titta ett gammalt element!

    • Sophie skriver:

      Hmm så minns jag det inte alls..är du säker å att jag var negativ och att det inte var mina bröder? 🙂 Fast det där med -Måste vi se på fler gamla hus? Det känner jag igen för det är Antons ständiga kommentar nu när vi ska någonstans… 😀 /Sophie

  5. Mamma skriver:

    Nä ni var oftast inte negativa utan intresserade men ibland kan det ju bli för mycket av det goda. Kommentaren om att vi hade det och det hemma var mer igenkännande och att så ser det ju ut hos oss….tycker folk det är konstig…?;)

Kommentera

