Nya vitvaror.


Vitvaror har väl väldigt lite med byggnadsvård att göra kanske men trots allt är det ju något vi behöver. När vi tog över fanns en tvättmaskin från stenåldern och en campingkyl med minimalt med utrymme, dessutom var den full med mögel. Spisen i köket var en brun historia från 80-talet som tappade ugnsluckan när vi provade att öppna. Alltså fanns inget annat val än att köpa nya. Vi ska ju göra om köket i sinom tid och då kunde vi lika gärna köpa alla vitvaror nu tänkte vi.

Såklart var det Gränsbygdens Köpcentrum som gällde för oss. De har väldigt bra priser överlag och åker man dessutom dit och handlar brukar man kunna få ytterligare rabatt. Vi hade kollat lite innan vad vi ville ha men vitvaror är ju en djungel, det finns ju hur många olika modeller och märken som helst. Vi tog hjälp av en säljare, åkte hem och funderade och åkte sen tillbaka en annan dag och pratade med en annan säljare. Vi köpte kyl, frys, diskmaskin, torktumlare och tvättmaskin från Siemens och häll och ugn från Gorenje samt centraldammsugare från Nilfisk.

Diskmaskinen blev en helintegrerad modell med bestickshylla istället för bestickskorg. Det känns som om det kommer vara jättebra. Den bestickskorgen vi hade på Ekenäs hade fler hål i bottnen än vad den hade plast… Dessutom ville jag ha en diskmaskin som hade tät underkorg så man kan ställa glas även där utan att de halkar igenom ner i bottnen. Mats har vägrat gå med på en integrerad innan men denna blev han jättenöjd med direkt han såg den för den verkade så rejäl och bra. Den står nu och väntar i sin kartong så för tillfället är det handdiskning som gäller. Antar att man kommer uppskatta diskmaskinen ännu mer då när den väl installeras.

Hällen vi valde är en induktionshäll med touchkontroll och när vi nu haft den inkopplad i ungefär en vecka är vi verklgien nöjda. Den är så mycket snabbare och effektivare på alla sätt jämfört med vår förra häll som väl i och för sig inte är en riktigt rättvis jämförelse eftersom den var ungefär 20 år gammal men ändå. Att man sen kan ställa in timer separat för varje platta och att den bara har en fasad kant runt om är mycket trevligt tycker jag.

Kraven jag hade på ugnen var att den skulle vara svart och den skulle ha touchkontroller. Jag vill ha det så rent och enkelt som möjligt så det inte blir vred och kanter som det samlas smuts bakom. Vi blev rekommenderade denna av båda säljarna och vi är supernöjda med den också. Den har en del fiffiga detaljer som utdragsskenor till plåtarna och minnesfunktioner för mat man lagar till ofta. Nu ska jag bara lära mig alla finurliga saker så jag kan utnyttja den till fullo också samt lära mig att sätta på barnlåset när jag ställt in den så jag inte råkar nudda den när jag står vid spisen för då får den frispel… 😉

Jag visar bara bilder på hällen och ugnen för vitvaror är ju inte sådär fantastiskt roligt att titta på…de är ju ganska lika varandra utseendemässigt trots allt. Men jag måste visa vår nya platsbyggda köksdel. Eftersom det har stått en hel spis/ugn på 70 cm där innan var Mats tvungen att platsbygga lite för hällen och ugnen. Jag tycker det blev jättebra och billigt. En bit bänkskiva från Woody och lite limfog. Piece of cake att bygga kök ju! Jag tycker mest om att han kapat hörnet på bänkskivan så snyggt för det känns lite shabby chic att ha det så. Lagom avskavt och patinerat. 😉

Snyggt va? Och tänk vilka praktiska fack för plåtarna han fick till på sidorna också 😀

Nåja, det ska inte vara så i egivheter och det är fullt funktionsdugligt så jag är nöjd. Känns inte lönt att lägga mer tid och energi än minsta möjliga på det här nu.

Tvättmaskinen och torktumlaren står för tillfället i badrummet men ska senare flyttas till tvättstugan (när den är byggd :-D) Även de har en massa extra funktioner som jag ska sätta mig in i och eftersom både de och kylen och frysen kommer från Siemens har de samma ljudsignal så man blir lite lätt förvirrad när det piper på olika ställen och man inte vet om det är frysen man glömt stänga eller tvättmaskinen som är klar 😀 Vi valde 8 kilos maskiner så man kan tvätta stora grejor som mattor och sånt om man vill det. Det är faktiskt väldigt skönt att ha den möjligheten, speciellt eftersom här finns massor med trasmattor i huset som behöver en ordentlig tvättomgång.

Kylen och frysen är i fullhöjd, det är något jag verkligen saknat under de tre år vi bott på Ekenäs. Där fanns en delad kyl/frys och visst man vänjer sig men det är fantastiskt skönt att nu ha en stor och rejäl kyl igen. Vi kunde ju köpt en kyl till Ekenäs också men vi tyckte att det kunde vänta tills vi gjorde köket och dessutom köpte vi en stor frysbox till källaren. Vi kommer inte att få plats med både kyl och frys i köket när vi gör om utan frysen kommer att placeras i skafferiet. Det kan vara negativt om man har ett kallskafferi eftersom frysen genererar en del värme men eftersom jag har jordkällaren där jag kan ha sånt som ska hållas svalt gör det inget om det håller rumstemperatur i skafferiet.

Centraldammsugare kan kanske kännas väldigt olämpligt i ett gammalt hus där man påstår att man sysslar med byggnadsvård. JA det tycker jag också. Men centralen kommer att placeras i den nybyggda tvättstugan utanför själva huskroppen och uttagen kommer placeras i väggen mellan köket och tvättstugan samt troligen i väggen tilll en av kattvindarna på ovanvåningen så vi gör i princip inga ingrepp på huset faktiskt. Och jag ser fram emot en dammsugare som är tyst och effektiv med tanke på hur ofta jag får dammsuga.

2 comments on “Nya vitvaror.

  1. ela skriver:

    Hej Sophie, jag brukade läsa din gammla blogg och är så imponerad av alt arbete ni la på huset. Och nu börja ni om …. men jag förstår era synpunkter för flytten. Och jag är säkert att ni kommer renovera även det här huste till en pärla! Lycka till. Jag ser verkigen fram emot en mycket spänannde läsning!

    • Sophie skriver:

      Tack Ela! Vi hoppas det kommer bli så bra som vi tror. Det är mycket arbete som ligger framför oss men vi har tid på oss… //Sophie

Kommentera

