Färgsättning.


Vi har köpt ett sekelskifteshus, ett sekleskifteshus har vissa stildrag som är väldigt typiska, åtminstone i området där vårt hus ligger (vilket vi känner till ganska bra eftersom vi ägt ett sekelskifteshus där förut). Vi har tittat på många av husen runt omkring för inspiration och vi har gått igenom massvis av gamla fotografier i jakt på bilder av vårt första hus. Vi kan därför ganska mycket om hur husen har sett ut (fast detta stämmer in på väldigt många sekleskifteshus förstås och inte bara dem i Strömsnäsbruk/Traryd):

Proportionerna är en sak som avslöjar husets karaktär. Taket en annan, det brukar sticka ut ganska långt utanför fasaden på alla sidor och det brukar finas synliga profilerade takfötter. Underslaget brukar vara spontad panel (pärlspont eller fasspont). Panelen är spontad och liggande alternativt liggande och stående. Foder och andra detaljer är ofta profilerade. Grunden är rejäl och sticker utanför fasaden. Det sitter gavelfönster in till kattvindarna. Fönstren är ofta korspostfönster. Det finns allra oftast en glasveranda eller öppen veranda som är rikligt utsmyckad med snickarglädje. Det är väl de mest utmärkande dragen jag kommer på just nu. Sen är det en sak till…Färgsättningen!

Vårt förra hus som vi klädde med pärlspont (liggande och stående) målade vi helt med linoljefärg. Brädorna var finsågade så det var riktigt jobbigt att måla och tre strykningar tog enormt mycket tid. Men det blev väldigt bra. Vi valde där att måla panelen med ca 7% gulockra vilket ger en varm ljusgul färg. Foder och knutar och andra detaljer målade vi med 60% gulockra. Fönstren målade vi vita. De borde varit engelskt röda om vi skulle följt den vanligaste färgsättnigen för tiden men vi tyckte att det blev för mörkt. Min mamma sa hela tiden att fönstren borde varit röda och skriver inte jag det här kommer det en kommentar om det det är jag säker på 😉 En av anledningarna till att vi tyckte bättre om dem vita kan mycket väl vara just det faktum att de var röda när vi köpte huset som då var klätt med trist grå eternit. Vi ville bli av med det för de såg så trista ut då. Som vita blev de fräscha och fina igen.

Huset i Strömsnäsbruk. Här är huset inte klart så vissa av fönstren är röda och andra vita. Jag tycker fortfarande att det är finare med de vita!

När vi flyttade till Ekenäs Var det självklart att huset skulle vara målat med falu ljusröd och att på foder och knutar skulle färgen brytas till ljust grå. (ca 15% grön umbra blev det) Fönstren skulle vara gula och vi valde en blandning av järnoxidgult och vitt istället för det traditionella 100% gulockra eftersom vi tycker gulockra är för brunt. Vi blev jättenöjda och sa att aldrig mer ska vi måla med nåt annat än slamfärg på fasader för det är så enkelt och blir så fint. En strykning har räckt och färgen är billig (visserligen är linoljefärg också billig per kvadratmeter, men inte lika enkel att måla med).

Nu när det blev flytt igen och vi står med två hus har vi fått fundera över färgsättning ytterligare en gång. Från början sa vi att vi ska måla med falu ljus på fasaderna på båda husen. Man kan välja faluljus även på liggande panel om man väljer finsågad eller låter den stå omålad ett tag. Vi tänkte oss samma färgsättning på båda husen så att de skulle smälta ihop. De har ju varit målade med samma färg länge (falu röd och vitt). Och eftersom vi tycker det är så vackert med den färgsättning vi har på Ekenäs så tänkte vi oss den istället för bara rött och vitt. Men jag har funderat på det ett tag (att det är fel med den färgsättnignen på sekelskifteshuset) och för några dagar sedan väckte mamma liv i mina funderingar än mer när hon sa att om hon fick komma med en åsikt så tyckte hon att vi skulle välja helt olika färger på husen just för att de inte skulle se likadana ut. Hon hade sett flygfotot från Flygfotohistoria och där är stora huset vitt. Huset ser mer maffigt ut i annan färg och utmärker sig mer. Eftersom jag själv tänkt på det så tog jag upp det med Mats… och ju mer vi diskuterat det desto mer övertygade har vi blivit om att huset ska få en typisk fägsättning för sekelskiftet. Det blir då linoljefärg på hela huset men denna gången kan Mats åtminstone hyvla panelen själv så den blir helt hyvlad och enklare att måla. Samtidigt läste jag om färgsättning igår i en av mina byggnadsvårdsböcker där det står att under perioden 1850-1900 var många hus på landsbygden rödfärgade även om andra ideal rådde i städerna. Däremot färgsatte man ofta verandan i murriga moderiktiga färger. Det finns även en bild som väldigt mycket påminner om vårt hus i den boken (Stora boken om byggnadsvård av Göran Gudmundsson) på sidan 274. Så hur ska vi göra? Ska vi hålla oss till röd fasad och sen ha ljusgrå foder,knutar och andra detaljer samt mörkare fönster eller ska vi följa de råd som ges om hus från samma period som målades med linoljefärg? Vi vet inte säkert vilken färgsättning huset haft från början. Kanske hittar vi spår när vi börjar riva. Säkert är iallafall att gamla husets pardörrar haft ett flertal färger… kanske har vårt stora hus haft en annan färg är rött från början…

Om vi väljer linoljefärg måste vi bestämma vilka färger vi vill ha…det kommer med största sannolikhet att bli tre olika färger, eller åtminstone olika nyanser av samma färg. Idag när vi varit hos mäklaren i Ljungby passade vi på att köra en runda där bland de äldre kvarteren. Där finns flera hus som är från samma tid som vårt. Vi hittade flera färgsättningar som vi tyckte om. Vad tycker ni? (bilderna nedan är klickbara så ni lättare ska se färgerna)

Ljust gul fasad, grå detaljer och mörkgröna fönster? Kanske skulle vi till och med ha falsat plåttak i grönt. Det är så fint.

Ljust ljust beige på fasaden med lite mörkare knutar och detaljer och engelskt röda fönster kanske?

Ljusgrå fasad med detaljer i mörkare grå och engelskt röda fönster…

Ljust gul fasad med gröna detaljer och vita fönster…

Ytterligare ett hus med ljust grå fasad och en mörkare nyans av samma grå på detaljerna samt engelskt röda fönster.

Slutligen ett hus från 1900-talets början med den färgsättning som var på vårt hus åtminstone på 1940-talet. Huset låg i Traryd innan det revs och har till och med samma dekorationer under fönstren på verandan som vårt hus har haft.

Det finns mängder med olika förslag och vi vet i dagsläget inte hur vi ska välja… kom gärna med era åsikter! Vi kommer inte att bestämma oss nu utan det får ligga och gro ett tag och vi har ju tid på oss innan vi är där ändå. Men fundera gör man ju ändå… 🙂

12 comments on “Färgsättning.

  1. Mamma skriver:

    Så man gör sig hörd ibland 🙂 Håller fast vid att det stora huset ska få sticka ut och särskiljas från det gamla, ni måste ju inte följa hur det var….
    Ljust hus och röda fönsterbågar – min åsikt!

  2. Asta skriver:

    När man ser helheten så tror jag att huset varit rött från början. Men som din mamma skriver, man måste inte följa hur det var. Vårt hus var förmodligen grönt en gång i tiden och det tror jag inte att vi vill ha det igen.
    Men jag skulle satsa på vitt eller ljusgrått, inte gult om husen vid sidan av ska vara faluröda.

  3. Lindekull skriver:

    Jag röstar med för en ljus kulör för att framhäva det stora huset.
    Vi är med i färgsättningsdjungeln. Fast från ett vykort på huset där det är ett år gammalt vet vi att vårt hus varit ljust med mörkare detaljer och mörkare fönster. Därför lutar det åt en ljus grön umbra på fasaden, mörkare grön umbra på knutar och eng röda fönster. Gillar den grönbeiga färgen bättre än den gulbeiga och eftersom grannhuset är just gulbeige (liknande ert första hus) vill vi inte ”härma” dem utan välja en egen färgsättning.
    Vilka fina hus ni har tittat på! Särskilt när men ser dem samlade så och inte utspritt i samhället som de ofta är. Behöver nog själv åka en runda med kameran.

  4. Vilket bra tips på hur jag ska göra med plättlaggen!
    Det tänker jag ABSOLUT testa.. Vill ju allra helst kunna använda den, såklart 🙂
    Snällt av dig att skriva ner allt det!

    Angående det där med färgsättning så hade nog vi på Rutagården möjligtvis valt lite annorlunda nu såhär en hel del byggnadsvårdsböcker senare..
    Typ, grått och gult istället för vitt. Men jag tycker det funkar väldigt bra det också och det är absolut inget jag ångrar även om det är kul att leka lite med tanken 🙂

    Tillägger att jag kan tänka mig att din mammas tips om en färg på stora huset och faluröd på det andra kan vara en bra idé!

    /charlotta

    • Sophie skriver:

      Mamma: Ja ibland kommer du med bra idéer… fast jag tycker fortfarande inte om röda fönster riktigt. 😉

      Asta: Vi är väl egentligen ganska säkra på att huset varit just rött från början, men man måste ju som sagt inte göra så tvunget… Det skulle vara fint att det skiljer sig från resten av gården. Vi fastnade för gult efter att ha tittat på husen i Ljungby men sen när vi körde upp igår till Södergården insåg vi att de två närmaste grannarna har gula hus. Då är det inte så kul att måla vårt också gult. Vi ville ju att det skulle skilja ut sig inte bli som alla andra runt omkring… även om vi tänkte på husen på gården i första hand. 😀

      Lindekull: Det är så svårt med färgsättning, på Ekenäs var det så enkelt för vi hade inga alternativ (klart vi hade alternativ men vi var helt säkra på vad vi ville ha alltså), det var bara självklart att vi skulle ha falu ljus med grå foder och knutar och gula fönster. Nu är det jättesvårt att bestämma sig för vad vi faktiskt tycker mest om och kommer trivas bäst med. Men vi får väl ta fler turer med kameran. Det är toppen att kunna sitta hemma sen och jämföra. Just det där med ljus fasad, mörkare detaljer och mörkast fönster är ju väldigt typiskt för sekelskiftet, så det blir nog så fast vilka kulörer? 🙂

      Charlotta: Varsågod. Hoppas det fungerar på din plättlagg också. Falurött hus med vita detaljer och fönster är väl i mångas ögon det mest svenska som finns så fel kan det ju knappt bli om man väljer de färgerna. Däremot är det kul att prova annat också. Vårt hus precis som ert hade blivit fint i rött och vitt och kanske är det så det har sett ut från början. Men det är ju kul att testa annat… usch det är så svårt att bestämma sig. Men vi har ju lite tid på oss… 😀 //Sophie

  5. Mamma skriver:

    Huset som är ett café eller något, tycker jag har snyggast färgsättning. Somrigt, luftigt och välkomnande. Det är snygg panelning (hi hi) på det också. Har ju små ovanfönster som det varit på ert hus, så det kan ju inte vara helt fel.
    Om grannarna har gula hus så bör ni ju bryta av helt. Om det nya har röda fönster och ljusgråfasad och det gamla rött med ljusgrå knutar så hör det ju liksom ihop matchande ändå. I mitt tycke passar inte de gröna husen in alls.

  6. Tove skriver:

    Ojojoj..vilken energi ni har. Det är verkligen inspirerande. Jag brukade kika in på din förra blogg ibland och när jag såg det huset från början tänkte jag ärligt mest ”gud vad mycket jobb, det där får de aldrig någon ordning på”. Men det fick ni. Och nu har ni köpt ett nytt hus som i mina ögon skulle kännas helt oöverstigeligt svårt att få att se gammalt ut igen. Men jag tvivlar inte på att ni fixar det! Vårt hus är också sönderrenoverat på utsidan och ibland känner jag att det känns HELT omöjligt att få någon ordning på det, det känns som ett allt för stort projekt med fasadbyte och fönster osv… men i jämförelse med vad ni tar er för -och lyckas utföra – så känns det en piss i havet. Det är ganska trösterikt faktiskt.:)

    • Sophie skriver:

      Tack Tove för din kommentar. Vi känner faktiskt att detta huset är det lättaste av de tre vi nu ägt att få rätsida på, kanske för att vi lärt oss så mycket på vägen men även eftersom här finns så mycket kvar… även om det är svårt att se på utsidan idag! //Sophie

  7. […] bli men vilka olika färger och kulörer har inte varit bestämt. Jag har skrivit om det tidigare här där det finns en del bilder på hur vi kunde tänka oss. Sen var jag ändå inne på att vi skulle […]

  8. […] köket och badrummet och det var så skönt sen när det var klart. Lite senare samma dag skrev jag såhär angående färgsättningen på huset. Redan då visste vi att huset varit rött och vitt men vi […]

  9. Mimmi Söndergaard skriver:

    Hej! Hittade hit av en slump när jag googlade efter bilder på gamla hus i Traryd. Är född och uppvuxen där, och ett par år innan huset du har bild på revs så flyttade min mormor och morfar in i grannhuset. Precis innan det skulle rivas va vi inne i det och det är verkligen synd att det revs, helt underbart hus som jag gärna skulle bott i. Om du har några fler bilder eller någon information om det får du väldigt gärna mejla det till mig på mimmi.sondergaard@gmail.com
    Mvh
    Mimmi Söndergaard

    • Sophie skriver:

      Hej! Åh vad jag önskar att jag kunnat få gå in där också. Vi var där en gång och tittade i fönstren, det var några år inna det revs. Tyvärr vet jag inte mer än att vägen är uppkallad efter damen som hade huset som hetter Jenny och fotot jag lagt upp är det enda jag har.

Kommentera

