Huset genom tiderna…


När vi köpte huset i Strömsnäsbruk sa den förre ägaren att han hade sett ett gammalt foto på huset på någon utställning om byn för ett antal år sedan… efter det letade och letade och letade vi. Vi var på biblioteken runt omkring, vi frågade grannarna, vi pratade med hembygdsföreningen och fick komma in i deras förråd och titta på alla bilder som fanns där. INGENSTANS fanns vårt hus med. Inte i några böcker eller samlingar. Det var en jättebesvikelse för det enda vi lyckades ta reda på under de tre åren vi bodde där var att kvarteret som huset låg i ”namngetts” efter vårt hus tidigare ägare som var polis…således hette kvarterat polisen.

Då vi flyttade till Ekenäs börade jag om. Jag frågade och frågade de gamla ägarna om huset och dess historia men kunde ändå knappt få några svar för de visste inte eller kom inte ihåg. Nästintill ingenting fick vi veta. De var bara intresserade av att prata om hur de hade renoverat. Vi fick veta att det funnits en bakugn men att den varit så ful att de slängt ut den. Det var i princip det enda vi visste om tidigare utseende på huset. Gårdens namn har vi själva hittat på för det fanns inget namn tidigare…eller det var ingen som visste om det hade funnits ett namn och jag tycker att hus ska ha namn. Namnet Ekenäs Gård kommer av att här växer en hel del ekar runt gården som är riktigt stora och fina. Bland annat den jag använder i min avatar som är en riktig sparbanksek. Slutet ”näs” kommer av att grannhuset som jag tycker så mycket om heter Alenäs. Så jag tänkte att det var lokalt förankrat åtminstone. Vi (speciellt jag) som är så intresserade av historian bakom husen och sånt har varit så besvikna på att vi inte kunnat få fram mer…När jag letade lite i ladan lyckades jag hitta de foton vi har på huset idag. Inga riktigt gamla men från 80-talet ungefär innan de hann renovera bort torpet. Det var roligt att hitta dem men vi önskade såklart att vi kunde fått veta mer. Under byggnadsvårdskursen vi gick våren 2009 hittade vi huset i Svenska Gods och Gårdar vilket också var jätteroligt. Lite mer kött på benen fick vi men det var inte mycket för huset såg där likadant ut som på de foto vi hittat tidigare. Vi har pratat med grannarna och fått lite information men de mindes inte heller så mycket…. det har överhuvudtaget varit svårt att få fram något överhuvudtaget om båda de hus vi ägt innan.

Det gör att det är så väldigt roligt nu när Södergården faktiskt dyker upp var jag än letar! Först hittade vi porslinstallriken inne i huset med en målning av hur det stora huset sett ut tiden mellan 1942 och 1950 nån gång.

Tallriken som Signe målade.

Sen fanns den med i Svenska Gods och Gårdar.


Fotot från Svenska Gods och Gårdar.

Texten om gården lyder:

Grönö,Södergård
Postadr.: Traryd
Areal:Total 46,5 har, därav 4,5 åker, 18 skog. Tax.-v. 14 100
Jordart: Sandmylla o. mossjord. Skogsbest.: Barr- o. lövskog. En manbyggn. uppf. 1909 en annan på 1850-talet. Ekonomibyggn. uppf. 1905. 1 häst, 5 kor, 3 ungdjur, 2 svin, 20 höns. Gården till släkten 1888. Nuv. äg tillträdde 1905. Äg. Ernst Viktor Gustafsson f. 1877. Son till Gustav Göransson o. h. h. Johanna Kristina f. Andersson. Gift med Selma f. 1876, dotter till Sven Jonsson. Barn: Karl f. 12, Johan f. 13, Enok f. 14. Äg.: Led. av kommun.-fullm. o. kyrkorådet.

Efter det träffade vi ägarna första gången och jag fick veta massor om gården av frun. Hon är intresserad av äldre hus och har därför passat på att fråga sin svärfar massor och vet hur mycket som helst. Det hon inte vet och jag vill veta tar hon reda på av andra släktingar. En riktig guldgruva med andra ord. Jag är så tacksam att hon faktiskt vill dela med sig av det hon vet och hon är jätteglad att vi vill återställa huset. Nu när jag träffade henne sist fick jag lite kort hon hade hittat… ytterligare lite bitar föll på plats. Huset har haft många olika stilar genom åren…


Här är fotografiet på gamla köksingången på baksidan. Huset har liggande vit panel istället för liggande röd.


Här står Karl och Signe framför huset när det som synes är omklätt med vit liggande panel och glasverandan är borttagen och har ersatts med trappa och tegelomfattad dörr. De ursprungliga korspostfönstren är bytta men det gjordes tidigare, men man kan också se längst upp i kanten till höger att de liggande fönstren ovanför finns kvar här. De har sedan tagits bort när huset fick tegelfasad. Detta är någon gång på 60-talet gissar jag.


Här är flygfotot jag fick av frun. Taget på 80-talet kanske. Gamla huset är åtminstone nymålat med plastfärg och träden är mycket mindre än idag.

Häromdagen hittade jag ett foto på sidan Flygfotohistoria Tänk att huset faktiskt fanns med även där. Jag har letat efter Ekenäs där också men just den serien som det skulle vara med på finns inte upplagd.

Här kan ni se hur huset såg ut på det fotot.

Här ser man huset klätt med vit liggande panel igen. Korten är tagna under 50-talet. Jätteroligt att se huset på ett flygfoto taget från ett annat håll än det flygfoto jag fick av frun. Här ser man att de bygger något på baksidan av stallet. Det är rivet idag igen men är ovanpå gödselplattan. Man ser också hur öppet det varit på norra gaveln av det gamla huset där det idag är helt igenväxt av träd och buskar. Sen ser man den lilla köksingången på baksidan som man också ser på kortet ovan. Genom detta fotot fick vi också bekräftat att det suttit två fönster även på kupan mot baksidan (vi visste inte säkert innan även om vi trodde det). Man ser också att även om de liggande fönstren fanns kvar på 60-talet har gavelfönstren satts igen redan.

Kommentera

