Odlingslådor.


I söndags läste jag ett blogginlägg från Solhaga och blev så ruskigt inspirerad av odlingslådorna de byggt. Jag har väntat ett tag nu på att Mats skulle bygga men han har så mycket annat att göra så det har inte blivit av. Det är tyvärr så att eftersom han är snickare så blir det han som snickrar och jag gör annat, jag har blivit bekväm och det går fortare när han gör det men jag kan ju egentligen snickra. Nu tog jag iallafall tag i att göra lådor. Jag gjorde två stycken enkla och oljade dem med rå linolja och spände fiberduk i bottnen, sen placerade vi dem direkt på gräset och hävde i massor av planteringsjord. De var så enkla att göra och tog inte mer än nån timme totalt. De är inte så stora men de räcker till just nu, de är åtminstone något att odla i.

I den lilla på 1×1 meter sådde vi dill, persilja och plocksallad. Salladen har redan efter 4 dagar börjat komma upp och det är så roligt för barnen när det går snabbt.

Den större på 1×1,5 meter rymmer morötter, rädisor och sockerärtor. Rädisorna syns.

När vi ändå var igång och planterade och hade oss så blev vi sugna på att fortsätta och då tog vi även hand om kryddväxterna och de andra grönsakerna jag köpte när jag, Mamma och min brors sambo Jessica gjorde en utflykt till Klinta kryddor och grönt. Jag fick även lite blommor av dem i födelsedagspresent och dem stoppade jag också ner i krukor och så ställde vi alltihop vid trappan till uteplatsen.

Längst fram till vänster står två pumpaplantor, tänkte att barnen kunde få varsin och se om det blir något. Bakom dem står två sorters tomater, de ska klara att stå ute. En vit Akleja fick jag och sen kommer lite kryddor, Citrontimjan, Oregano, Gräslök (som jag hade sen innan) och Rosmarin och i träfatet snett bakom två Lavendelplantor och Mexikansk Mynta. Den lilla krukan framför innehåller en Chokladblomma och den är mest på kul för den luktar verkligen choklad, mörk god choklad. Längst bak vid rabatten står pionen jag fick av mamma.

Vi har lagt ut singel framför trappan och det är bra att ha krukorna på men marken ska höjas här så att den når upp till nedersta brädan såsmåningom. Sen kommer det bli en grusgång med nåt annat trampmaterial istället framför trappan.

Detta inlägg postades i Gården.

Kommentera

